Gå til innhold

Hvor mange FPS kan ett menneske oppfatte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mennesker kan kun se 16 bilder i sekundet. I og med at øyet ikke er synkronisert med en skjerm, kreves det 25 bilder for å få en film, eller et spill til å se flytende ut. I stor hastighet i f.eks et bilspill, kan det lagge med 25 fps hvis spillet ikke har motion-blur (noe de fleste nye bilspill har).

 

Edit: Det er selvfølgelig en liten forskjell på 25 bilder i sekundet, og 100. Men denne forskjellen er så liten at den ikke er verdt å ofre grafikk for.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Denne ene FPS kan da ved maks uflaks bli oppfattet 1/16 sekund senere dersom man kjører 16 FPS. Ved 120FPS som f.eks. er det meste jeg kan kjøre, vil man kunne se bildet med en gang det har kommet på skjermen.

Nå tegnes vel bildene kontinuerlig, så det blir litt annerledes, men dere skjønner poenget.

Lenke til kommentar

100FPS er vel over det de fleste skjermer klarer, men :p

 

Jeg har selv før hørt 30 bilder pr. sekund (sånn ca.), men prosesseres ikke også "pikslene" i øyet individuelt, slik at to "piksler" godt kan være ikke-synkronisert?

 

Jeg har også hørt at ant. bilder pr. sekund også er avhengig av lysforhold, og har noen eksempler på at dette stemmer - dersom det er mørkt, kan man godt oppleve "lagging" av sterke lyskilder, dvs. at disse drar en "lysende strek" over netthinna som bruker et brøkdels sekund på å "fade bort". Har opplevd et par andre tilsvarende effekter som peker på det samme. Snakker her om "skikkelig mørkt", dvs. såpas mørkt at fargesynet forsvinner og stavene overtar.

 

Forøvrig må prosessering av billedsignalet i hjernen ta en god del energi - jeg har lagt merke til at jeg tenker en del fortere (!) dersom jeg lukker øynene, samt at jeg da kan holde pusten en god del lenger. Pussig egentlig...

Lenke til kommentar
Edit: Det er selvfølgelig en liten forskjell på 25 bilder i sekundet, og 100. Men denne forskjellen er så liten at den ikke er verdt å ofre grafikk for.

6010726[/snapback]

Det er din mening. I mange spill er 25 bilder/s for lite for meg. Og ja, ved de rette forholdene kan jeg se at bevegelser blir tydelig hakkete selv ved 100 bilder/s.

Lenke til kommentar
LCDer er ofte mer behagelige å se på selv om de sjelden kjører over 75 Hz.

6012960[/snapback]

CRT på 75 Hz tegner 75 bilder pr. sekund hele tiden uansett. Disse bildene blir tegnet fra toppen og nedover.

LCD på 60 Hz forandrer kun på de pixlene som beveger/forandrer seg, men kan ikke oppdatere seg mer enn 60 ganger i sekundet.

Derfor kan CRT flimre, mens LCD aldri flimrer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...