Gå til innhold

Firefly og Serenity (tv-serie og film) No spoilers


Anbefalte innlegg

Herregud for en bra sci-fi serie (og film).. At ikke denne serien har fått mer oppmerksomhet enn som så er merkelig. Men man må kanskje være en viss fan av sci-fi for å elske den selvfølgelig..

 

Dette handler om noen folk som bor i et romskip ca 500 år fram i tid. Crewet på dette skipet er totalt forskjellige typer, men som går overens på hver sin måte. De har noe til felles; de holder sammen, selv om det ikke er så lett å stole på hverandre enkelte ganger.

Kort fortalt kan man si at serien handler om en gruppe folk som lever romskip, uten noen form for regler som styrer dem utenfra. De bestemmer over seg selv og gjør alt for å beholde den friheten. Man kan si de er badguys siden de stjeler fra andre for å overleve og de må konstant passe på å ikke bli tatt av "alliansen" som er universets "decision makers".

 

Serien som ble sendt i 2002 og filmen i 2005 kan ikke sies å ha noen enorme spesialeffekter, men dette gjør ingen verdens ting siden det er livet på dette skipet og forholdet mellom besetningen som gjør dette spesielt. Dessuten er handlingen utført på en ganske så humoristisk måte med en veldig godt skrevet dialog.

 

Hvis du ikke har sett denne serien og samtidig liker sci-fi (med litt western innblandet), så ville det vært synd om du ikke tok en titt på dette. Det er en stor sansynlighet for at du kommer til å like denne serien!

Endret av Dunah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett alle episodene og filmen. Gøyal serie og film :) Har fått med meg at filmen har fått dårlige kritikker av kritikere som ikke har peiling på hva filmen går i.

5984201[/snapback]

 

Ja, og det er utrolig irriterende at kritikere som ikke har sett serien, skal ødelegge helhetsuttrykket til noe så bra som Serenity (og Firefly) faktisk er.. Hadde det blitt reklamert godt nok kunne serien lett vært en av de mest sette på verdensbasis. Heldigvis ser jeg at den ligger temmelig godt ann på Tv.com og filmen serenity har meget bra score på Imdb.

 

Så de fleste som faktisk har sett filmen OG serien er utrolig tilfreds.

Endret av Dunah
Lenke til kommentar

Ja det virker ikke som om kritikerne har sett serien. Filmen var bra den, men litt irriterende at man får ”løsningene” så heftig på løpende bånd, når man har jobber seg gjennom så mange timer med spenning i serien…

Jeg regner med at du også har sett "Farscape". (?). Veldig liknende serie og enda bedre, Firefly blir cowboy versjonen av farscape.

 

"Farscape" (IMDB)

Lenke til kommentar
Ja det virker ikke som om kritikerne har sett serien. Filmen var bra den, men litt irriterende at man får ”løsningene” så heftig på løpende bånd, når man har jobber seg gjennom så mange timer med spenning i serien…

Jeg regner med at du også har sett "Farscape". (?). Veldig liknende serie og enda bedre, Firefly blir cowboy versjonen av farscape.

 

"Farscape"                          (IMDB)

5984260[/snapback]

 

Ja, jeg angrer litt på at jeg så filmen før serien.. Men heldigvis ødela det ikke nevneverdig mye for meg siden det er så godt gjennomført at jeg ikke henger meg så veldig mye opp i "spoilers" som filmen i alle høyeste grad serverte.

Lenke til kommentar

spoilers ahead

 

når jeg så filmen i dvd fylla i butikken kjøpte jeg serien fra play.com og så den først, er vedlig glad jeg gjorde det, da jeg bukte 3-4 episoder før jeg begynnte å like serien, de første episodene prøve liksom for mye å være kule, syns også det var mye rart med våpene som bare var feil... men etter noen episoder likte den den bedre.

 

det som plaget meg mest med filmen var at de drepte Wash, han var jo klart den kuleste og morsomste, kunne de ikke heller ha drep Jayne som bare bitcha hele tiden..

Lenke til kommentar

Serien er veldig bra. Anbefales å se den sammen med andre med humoristisk sans og kanskje smittsom latter. Så den i messa ombord når vi seilte, og selv Sci-fi hatende maskinister måtte le godt av endel kommentarer og samspillet mellom rollefigurene.

 

Det var virkelig trist at denne ikke fikk leve, tror nok den dessverre falt mellom to stoler. For min egen del passet den ypperlig, har ikke kost meg slik med sci-fi siden Babylon 5, selv om den var ganske annerledes.

Lenke til kommentar

liker også serien og filmen, og rimelig gretten på fox fordi de stoppa serien.

 

litt info om firefly og dens kortvarige karriere:

 

fox ba josh weddon om å lage en action serie for de. så josh satte i gang med firefly. og siden han liker å gjøre ting på sin måte så valge han å lage en pilot episode (vistnok på 1,5 timer) som hovedsakelig presenterte de forskjellige karakterene og nedprioriterte action delen. dette likte ikke fox, og derfor valgte de å sende serien på natta, bevist for å få lave seertall, slik at de kunne kanselere serien uten å få dårlig sannvittighet.

 

josh selv valge å gjøre serenity for å få avslutta serien, noe jeg ble veldig glad for.

 

jævla fox! hvor mange gode serier skal dere stenge?

 

sanver dark angel så det holder. spesielt med tanke på sesong avsluttningen av sesong 2...og de har sikkert stengt andre bra serier som folk liker, bare fordi det ikke drar nok kr i kassa første uka...

 

edit: med forbehold om feil. bare skriver ut i fra hukommelsen. leste dette en plass i vinter en gang. tror jeg fikk med det viktigste, men vet ikke hvor nyaktig kilden min var.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle til å se serien før filmen. De som ser filmen får et litt annet inntrykk av verdenen og det er fare for at det helhetlige inntrykket ikke blir så bra enn hvis man har sett serien først.

 

Jeg så filmen først selv og angrer litt på det. Men det som fikk meg til å ville se serien var det gode inntrykket jeg fikk av musikken og humoren rundt konseptet. Måtte se filmen en gang til etter jeg så serien, slik at jeg fikk med meg handlingen litt bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...