Gå til innhold

Kjøper du Linux-kompatibel hardware?


Kjøper du Linux-kompatibel hardware?  

226 stemmer

  1. 1. Kjøper du Linux-kompatibel hardware?

    • Ja, jeg kjøper konsekvent hardware med god Linux-støtte
      53
    • Ja, jeg tenker litt på det men er ikke konsekvent
      58
    • Nei, men jeg burde sikkert bli mer oppmerksom på Linux-støtte
      41
    • Nei, støtte for Linux bryr meg ikke
      74


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja absolutt.

 

Gjekk nettopp frå Ati til NVidia pågrunn av at NVidia har mykje betre støtte i Linux. Ellers er resten av deg eg kjøper veldig *standard* så det er garantert støtte i linux.

 

Når det gjelder mitt Pinnacle Rage pro TV kort så har eg enda ikkje fått det til å fungere i Linux. Men så er det eindel år sidan eg kjøpte den og.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Jeg tenker rett og slett ikke på det fordi jeg ikke bruker Linux og har aldri prøvd.

Har jo GIMP hvertfall, det er vel en av de programmene? Men ellers tenker jeg ikke nevneverdig på det :)

 

Har lastet ned Ubuntu Live CD så får se om jeg får prøvd det litt da hvertfall!

Men om jeg kommer til å bruke det i stor grad er heller tvilsomt.

Endret av quakie
Lenke til kommentar

Jeg synes støtte i Linux er viktig, men da ikke støtten er tilfredsstillende uansett om man velger nvidia eller ati på skjermkortfronten så har jeg egentlig gitt opp og bare kjøper det som passer meg best. Driverstøtte i linux er ene og alene det som gjør at jeg med jevne mellomrom må ty til windows.

 

På laptop derimot hvor jeg ikke bryr meg noe som helst om 3D-ytelse har jeg konsekvent gått for intel komponenter da disse ofte er svært godt støttet. Med det mener jeg wlan (ipw2200), grafikkbrikke, o.l.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Kjøpte eit via hovedkort for lenge siden.Dette var kjørt i windows xp og var dønn ustabilt.

Etter det har eg bare holdt meg til Nvidia Hovedkort når eg kjørte winxp.

Det var ein fordel når eg! no for snart 7 måneder sidan skifta til Ubuntu:)

Hadde ingen problem med installasjonen sidan Nvidia Hovedkortet(asus a7n8x er dønn stabilt og velldig godt støttet:)

 

Bygde meg nylig ein ny pc med eit asusk8n demo hovedkort kjøpt på komplett og ein turion prossesor frå shg. Kjøpte meg ein samsung s-ata harddisk og eit Xfx Geforce 6200(viftelaust)

Alt funka uten problem

 

So lenge du velger kvalitet :Nvidia Hovedkort ,Ati og Nvidia skjermkort Creative(lydkort:)

får du ingen problemer:)

 

Via derimot

 

Nb:X1000 skjermkorta frå Ati er enda ikkje støtta i linux.Virker som Ati driter i dette?

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Folk som ikke tenker over hva de kjøper skyter segselv i foten.

 

Drivere er viktige på alle operativsystemer og er et produkt støttet av linux vil det si at det er større sansynlighet for at produktet vil ha drivere som fungerer på platformer i lang tid fremover.

 

F.eks:

Kjøpte du et tv-kort for et par 2-3 år siden? Bare 32bits drivere? Javell, da kan du bare glemme å bruke tv-krotet ditt i XP64bit eller Vista.

 

Og MS sin praksis med at bare signerte drivere kan kjøre på Vista kommer til å drepe hele greia.

Lenke til kommentar

Plattformstøtte er kanskje den viktigste faktoren når jeg skal kjøpe hardware. Det er svært viktig at den hardware jeg kjøper, fungerer i andre OS enn Windows. Og da tenker jeg ikke bare på GNU/Linux, men også *BSD og UNIX. X-Fi-kortene fra Creative kommer jeg til å boikotte inntil plattformstøtten blir bedre. At X-Fi kun støtter Windows er alt for dårlig.

Lenke til kommentar
Nb:X1000 skjermkorta frå Ati er enda ikkje støtta i linux.Virker som Ati driter i dette?

5571186[/snapback]

Ja, det stemmer, og det er irriterende!

 

De har vel nok med å prøve å få Windows-driveren til å fungere sikkelig tenker jeg... :ermm: Og resten av driver-teamet er vel opptatt med å skvise ut all ytelsen de kan få...

Lenke til kommentar

Dersom det er sammenlignbare produkter med omtrent tilsvarende ytelse kjøper jeg konsekvent produkter med Linux støtte eller gode tredjeparts drivere for *nix. Gjorde nok ikke det for noen år siden, og må derfor bytte ut noe småtteri etterhvert.

 

Å ta hensyn til Linux kompatiblitet, er også lønnsomt når en ser over tid. Kan fort øke levetida på gamle PC-en med noen år som web/filserver eller andre spesialoppgaver. Ellers er det alltid lurt å kjøpe noe som gir framtidig valgfrihet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Jeg tenker rett og slett ikke på det fordi jeg ikke bruker Linux og har aldri prøvd.

Har jo GIMP hvertfall, det er vel en av de programmene? Men ellers tenker jeg ikke nevneverdig på det :)

 

Har lastet ned Ubuntu Live CD så får se om jeg får prøvd det litt da hvertfall!

Men om jeg kommer til å bruke det i stor grad er heller tvilsomt.

5571091[/snapback]

He he sorry, trodde det var programvare det var snakk om her! Leste feil :!:

Nå har ikke jeg kjøpt data ny mer enn en gang og har ikke oppgradert senere, men kommer nok ikke til å gjøre det/tenke på det når jeg oppgraderer.

 

Det er vel ikke så stor forskjell?

 

Det var min mening! :)

Lenke til kommentar

Kjøper konsekvent nvidia-skjermkort pga mer stabile linux-drivere, samtidig som ATI's latskap på driverfronten irriterer meg litt.

 

Kjøpte laptop med gma 900 og ipw2200. (Dell X1)

 

Når det er sagt så går det greit å få det meste av hardware til å fungere, bare det ikke er fra ATI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...