Gå til innhold

802.11n-brikkesett underveis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenk på alle mulighetene dette kan åpne for! ISPene kan levere Fiber lik hastighet over trådløst istede kanskje? Muligheten for å droppe graving og annet herk kan jo kanskje minimeres tilogmed.

5484128[/snapback]

Her forutsetter du ekstremt god rekkevidde samtidig som den høye båndbredden opprettholdes. Det er per i dag en utopi med mindre man bruker kraftig retningsstyrte antenner, noe som passer dårlig for ISP'er som skal levere nett til mange husstander.

 

Hvis jeg har skjønnt rett så skal de benytte det samme frekvensområdet som i dag (2,4GHz og 5GHz). Det tror jeg vil føre til at utstyret blir mer sensitivt for elektronisk støy og dermed fører til lavere rekkevidder i reelle omgivelser f.eks i byer og tettsteder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Som noen allerede har nevnt; den reelle hastigheten blir aldri i livet 600mbps ... en 2-3 dobling av g standarden er realistisk i den virkelige verden hvor sender og mottaker ikke står 10cm fra hverandre. Dessuten vil det alltid være problematisk med trådløst i støyende omgivelser (pakketap, plutselig tap av hele nettverket etc.)

 

Nei, takke meg til kablet gigabit nettverk :)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke den største fordelen med 802.n er høyere båndbredde pr bruker, men høyere båndbredde totalt. Dersom 20-30 brukere greier få OK surfefart er vel det en stor oppgradering fra dagens "g".

5485155[/snapback]

Dagens system fungerer vel sånn at hastigheten på hele nettet settes ned til det den tregeste delen av det takler. F.eks om man har ett punkt med dårlig dekning som bare klarer 5,5 Mbit/s så senkes hastigheten i hele nettet til 5,5Mbit/s. Dette gjelder også om man f.eks har en router og 10 PCer med 54Mbit/s og det kobles til en PC med 11 MBit/s.

Lenke til kommentar

Tror de heller skulle ha satset på å fått trådløse nettverk mer

stabile, det er faktisk et større problem en hastigheten.

Det gjeller spessielt med trådløse repeatere, printservere,

hotspots ect når antallet trådløse enheter som skal komunisere

med hverandre øker så blir det mindre igjen til de som faktisk

skal bruke det. etter å ha solgt og satt opp trådløse løsninger

for mange bedrifter så oppdaget jeg fort at de fleste fikk problemer

med totalt trådløse nettverk, trådløst til hjemmebruk funker yppelig

men skal totale trådløse løsninger kunne brukes i bedriftsammenheng

så må produktene rett å slett bli bedre og ikke raskere.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo hva ytelses-økningen blir reelt. MIMO-teknologien lover jo en mer stabil båndbredde uavhengig av fading og tidsvariasjon.

 

Men markedsføringsavdelinger har jo en tendens til å se på det absolutt største tallet som finnes i specen, uansett hva det betyr =)

 

-k

5483981[/snapback]

 

Ja, jeg er spent på den reelle ytelsen i bebygde områder selv, men det er jo bra de får en ny standard. Men 2007 var jo litt lenge til da, håper disse brikkesettene kommer før det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dersom noen oppnår over 300Mbit/sec på dette utenfor kontrollerte lab-lignende forhold blir jeg meget overrasket. Det er jo bare å se på de utrolig dårlige hastighetene man får på såkallt 108Mbits trådløst utstyr. Du får ihvertfall ikke noe i nærheten av 100Mbit under normale forhold, det kan de fleste som har prøvd skrive under på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Dersom noen oppnår over 300Mbit/sec på dette utenfor kontrollerte lab-lignende forhold blir jeg meget overrasket. Det er jo bare å se på de utrolig dårlige hastighetene man får på såkallt 108Mbits trådløst utstyr. Du får ihvertfall ikke noe i nærheten av 100Mbit under normale forhold, det kan de fleste som har prøvd skrive under på.

 

-Stigma

5487641[/snapback]

 

Nei, men man kan kanskje oppnå halvparten av oppgitt båndbredde, og det er egentlig nok (altså om man faktisk får 300mbit). Men jeg må innrømme at også jeg er litt skeptisk til om de oppnår så veldig høye hastigheter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Husk at det krever også en disk som følger med i svingene! (for f.eks filoverføring)

 

Forøvrig enig med zandro, forbedre heller stabiliteten foran hastigheten!

 

mvh

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Husk at det krever også en disk som følger med i svingene! (for f.eks filoverføring)

 

Forøvrig enig med zandro, forbedre heller stabiliteten foran hastigheten!

 

mvh

5488240[/snapback]

 

For min del er det nettopp det som potensielt kan bli fordelen med dette netttet, at det blir så kjapt at disken er flaskehalsen uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Husk at det krever også en disk som følger med i svingene! (for f.eks filoverføring)

 

Forøvrig enig med zandro, forbedre heller stabiliteten foran hastigheten!

 

mvh

5488240[/snapback]

 

 

Raske disker er i dag 50MByte/s ++. Dette tilsvarer 400Mbit/s og burde tilsi at disker ikke blir noen stor flaskehals. For surfing og online-spilling går vel dataene aldri innom disken heller.

 

http://www.tomshardware.com/2005/12/21/sam...ries/page5.html

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Raske disker er i dag 50MByte/s ++. Dette tilsvarer 400Mbit/s og burde tilsi at disker ikke blir noen stor flaskehals. For surfing og online-spilling går vel dataene aldri innom disken heller.

5488773[/snapback]

For 7200-disker er det riktignok bare på den første delen av disken som er så rask. Men det må også være snakk om store filer (over 1MB) for at diskene skal være raske. Straks det er snakk om små filer så synker den reelle overføringshastigheten til disken under det teoretiske ytelsetaket.

 

Men jeg skjønner poenget ditt: At det i noen situasjoner kan hende at disker klarer over 400 Mbit/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...