Gå til innhold

hva vil overklokking si?


Kaste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette står i disse nybegynnerguidene, men jeg skriver det uansett:

Det virker som om de fleste tror det er klokkefrekvensen som bestemmer hvor fort prosessoren utfører en instruksjon. Dette er feil, klokkefrekvensen (les: "MHz", "GHz") bestemmer hvor ofte prosessoren jobber, det er spenningen som bestemmer hvor fort hver enkelt instruksjon utføres.

Overklokker du nok og sett at alt annet holder (minne, temperatur, etc.), så vil du få et problem med at proessoren prøver å starte på en ny instruksjonssyklus før den forrige er ferdig og prosessoren klarer dermed ikke utføre nyttig arbeid lenger.

Hvis du så øker spenningen vil hver instruksjon gå fortere igjen og når spenningen så er blitt øket nok til at instruksjonene ikke overlapper hverandre lenger så kan du igjen skru frekvensen høyere. Høyere spenning fører dog til mye mer varmeutvikling, så vær forsiktig.

 

Det er derfor det ofte hjelper å sette spenningen litt høyere når en ikke klarer å overklokke mer.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette står i disse nybegynnerguidene, men jeg skriver det uansett:

Det virker som om de fleste tror det er klokkefrekvensen som bestemmer hvor fort prosessoren utfører en instruksjon. Dette er feil, klokkefrekvensen (les: "MHz", "GHz") bestemmer hvor ofte prosessoren jobber, det er spenningen som bestemmer hvor fort hver enkelt instruksjon utføres.

Overklokker du nok og sett at alt annet holder (minne, temperatur, etc.), så vil du få et problem med at proessoren prøver å starte på en ny instruksjonssyklus før den forrige er ferdig og prosessoren klarer dermed ikke utføre nyttig arbeid lenger.

Hvis du så øker spenningen vil hver instruksjon gå fortere igjen og når spenningen så er blitt øket nok til at instruksjonene ikke overlapper hverandre lenger så kan du igjen skru frekvensen høyere. Høyere spenning fører dog til mye mer varmeutvikling, så vær forsiktig.

 

Det er derfor det ofte hjelper å sette spenningen litt høyere når en ikke klarer å overklokke mer.

5421929[/snapback]

 

Og dette er du helt sikker på?

Lenke til kommentar

Eg har ikkje bestridt noe som helst eg. Eg bare spør, uten å si noe fra eller til.

 

Men for meg hørest det du sier ut som det reine skjere pisspreik. Men det sa eg ikkje. For eg påstår ikkje at eg har peiling på kordan en prosessor fungerer. Det kan godt hende at det er eg som tar feil, og at du har rett. Så derfor spurte eg.

Lenke til kommentar
Eg har ikkje bestridt noe som helst eg. Eg bare spør, uten å si noe fra eller til.

 

Men for meg hørest det du sier ut som det reine skjere pisspreik. Men det sa eg ikkje. For eg påstår ikkje at eg har peiling på kordan en prosessor fungerer. Det kan godt hende at det er eg som tar feil, og at du har rett. Så derfor spurte eg.

5423185[/snapback]

 

Kan du være så vennlig å si hvorfor det høres ut som pisspreik? :hrm:

Trodde det var underforstått hva jeg mente i min forrige post, men ja, jeg er sikker. Hvis jeg likevel skulle ta feil er jeg veldig interessert i å høre forklaringen på hvorfor.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette står i disse nybegynnerguidene, men jeg skriver det uansett:

Det virker som om de fleste tror det er klokkefrekvensen som bestemmer hvor fort prosessoren utfører en instruksjon. Dette er feil, klokkefrekvensen (les: "MHz", "GHz") bestemmer hvor ofte prosessoren jobber, det er spenningen som bestemmer hvor fort hver enkelt instruksjon utføres.

Overklokker du nok og sett at alt annet holder (minne, temperatur, etc.), så vil du få et problem med at proessoren prøver å starte på en ny instruksjonssyklus før den forrige er ferdig og prosessoren klarer dermed ikke utføre nyttig arbeid lenger.

Hvis du så øker spenningen vil hver instruksjon gå fortere igjen og når spenningen så er blitt øket nok til at instruksjonene ikke overlapper hverandre lenger så kan du igjen skru frekvensen høyere. Høyere spenning fører dog til mye mer varmeutvikling, så vær forsiktig.

 

Det er derfor det ofte hjelper å sette spenningen litt høyere når en ikke klarer å overklokke mer.

5421929[/snapback]

Det var en litt for forenklet forklaring til at det er lett å forstå den.

 

Du har i grunnen riktig, men du snakker om prosessoren som én stor enhet, mens du egentlig snakker om transistorene i prosessoren. Jo høyere klokkefrekvens du kjører prosessoren på, jo flere ganger vil transistorene skifte posisjon pr. sekund. Og jo høyere spenning du setter på transistorene, jo fortere greier de å skifte posisjon, og dermed være kapable til å håndtere enda flere omposisjoneringer pr. sekund.

Er spenningen for lav, greier ikke transistorene å flytte seg fort nok til at de greier å henge med antal flyttinger pr. sekund.

 

Edit: Men dette er altfor avansert for en nybegynner som trådstarter. ;)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Det var en litt for forenklet forklaring til at det er lett å forstå den.

 

Du har i grunnen riktig, men du snakker om prosessoren som én stor enhet, mens du egentlig snakker om transistorene i prosessoren. Jo høyere klokkefrekvens du kjører prosessoren på, jo flere ganger vil transistorene skifte posisjon pr. sekund. Og jo høyere spenning du setter på transistorene, jo fortere greier de å skifte posisjon, og dermed være kapable til å håndtere enda flere omposisjoneringer pr. sekund.

Er spenningen for lav, greier ikke transistorene å flytte seg fort nok til at de greier å henge med antal flyttinger pr. sekund.

 

Edit: Men dette er altfor avansert for en nybegynner som trådstarter. ;)

5423469[/snapback]

 

Mener du at det er så få transistorer i en CPU at det blir feil å omtale den som én enhet med tanke på transistorene? :hmm:

Lenke til kommentar
Ett godt og konstruktivt svar fra endrebjorsvik89 som ihvertfall eg skjønner  :thumbup:

5423832[/snapback]

 

Haha, du skjønner at en transistor kan jobbe fortere per tidsenhet ved høyere spenning, men ikke at en CPU kan utføre en instruksjon fortere per tidsenhet ved høyere spenning?

 

Merkelige greier. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
endre forklarte ting slik at eg skjønte svaret ditt, for å si det slik.

 

Eg synest du burde prøvd å svare på en slik enkel og lettfattelig måte også, istedenfor å bli sur og fornærmet og grave deg ned i en skyttergrav når eg ikkje skjønnte svaret ditt.

5424524[/snapback]

 

"Corge" kom med en interessant vinkling... kan forsåvidt også karakteriseres som BS.. selv om vi ikke har sagt det.. :)

Altså... det er "klokken" som gir resultat... at man må øke spenning for å nå en viss klokk (stabilt) er ikke det som gjør at CPU'n yter bedre..

"Corge"... en intelektuell utfordring.. som krever mer enn "tåkepreik":

Øke VCore fra 1.375 til 1.5 for en LGA775 Pentium 630...

.. ble det bedre resultat i SuperPI... Ikke det nei.. merkelig...

Sett VCOre ned til 1.375 igjen.. og sett FSB fra 200 -> 240 = 3.6Ghz...

Oida.. bedre resultat i SuperPi! Mye bedre også...

Forklar... :hmm:

Neida... det er nok spenning som gir resultatet.. selfølgelig.. :roll:

Lenke til kommentar
endre forklarte ting slik at eg skjønte svaret ditt, for å si det slik.

 

Eg synest du burde prøvd å svare på en slik enkel og lettfattelig måte også, istedenfor å bli sur og fornærmet og grave deg ned i en skyttergrav når eg ikkje skjønnte svaret ditt.

5424524[/snapback]

 

"Corge" kom med en interessant vinkling... kan forsåvidt også karakteriseres som BS.. selv om vi ikke har sagt det.. :)

Altså... det er "klokken" som gir resultat... at man må øke spenning for å nå en viss klokk (stabilt) er ikke det som gjør at CPU'n yter bedre..

"Corge"... en intelektuell utfordring.. som krever mer enn "tåkepreik":

Øke VCore fra 1.375 til 1.5 for en LGA775 Pentium 630...

.. ble det bedre resultat i SuperPI... Ikke det nei.. merkelig...

Sett VCOre ned til 1.375 igjen.. og sett FSB fra 200 -> 240 = 3.6Ghz...

Oida.. bedre resultat i SuperPi! Mye bedre også...

Forklar... :hmm:

Neida... det er nok spenning som gir resultatet.. selfølgelig.. :roll:

5424687[/snapback]

 

Det kommer som et utrolig sjokk at noen kan klare å misforstå det andre skriver så fantastisk mye som du har klart. Jeg prøver å forklare at det er en forskjell på hvor ofte en prosessor jobber og hvor raskt hver instruksjon blir utført og hvordan det kan påvirke overklokking. Dette har du altså klart å tolke til at jeg mener klokkefrekvensen ikke gir bedre resultat i praksis på tester som måler ytelsen til en prosessor? :roll:

 

Tror du bør enten lære deg å lese eller lese gjennom det andre skriver før du skriver noe selv. :thumbup:

Lenke til kommentar
endre forklarte ting slik at eg skjønte svaret ditt, for å si det slik.

 

Eg synest du burde prøvd å svare på en slik enkel og lettfattelig måte også, istedenfor å bli sur og fornærmet og grave deg ned i en skyttergrav når eg ikkje skjønnte svaret ditt.

5424524[/snapback]

 

Lurer fremdeles på hvorfor det jeg skrev i utgangspunktet er pisspreik.

Lenke til kommentar

Eg sa ikkje det. Eg sa at eg syntest det hørtes ut som pisspreik, men at eg ikkje hadde kunnskaper nok til å vurdere det så eg lurte på om du kunne forklare det bedre.

 

Etter endre's innlegg så skjønte eg kva du mente, men svaret ditt var og er veldig dårlig formulert, og slett ikkje lett å skjønne.

 

Og du er så opptatt av å være fornærmet at det nesten er barnslig :roll:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...