Gå til innhold

hva vil overklokking si?


Kaste

Anbefalte innlegg

Det tror eg ikkje eg behøver å prøve forklare, for det ser ut for at du har skjønt mye sjølv  :thumbup:

 

Forøvrig så er tråden etterhvert blitt veldig interresant, sjølv om den no er ganske langt ute på siden i forholdt til det spørsmålet som opprinnelig ble stilt  :hmm:

5427999[/snapback]

 

Jeg har forsåvidt påpekt det med hva spenningen gjør for en prosessor før, husker ikke om jeg tenkte meg godt nok om til å skrive korrekt da eller ikke, men det skapte ihvertfall så mye som null interesse den gangen. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette jeg skrev første gangen, litt mer korrekt dette mener jeg.

 

Det virker som om mange har en litt feil oppfatning av hva klokkefrekvensen på en CPU egentlig gjør.

Det virker som om de fleste tror at én micro-op vil faktisk bli utført raskere ved en høyere klokkefrekvens, mens det som faktisk skjer er at prosessoren blir bedt om å utføre flere micro-ops per tidsenhet (prosessoren jobber hver gang den får klokkepulsen), hver micro-op i seg selv tar fremdeles like lang tid - den gjør det bare oftere. Det som kan skje når du overklokker og får den effektive klokkekfrekvensen til CPUen opp på en eller annen måte (enten ved høyere multiplier eller bus) er at du til slutt ber prosessoren utføre en ny instruksjon før den er ferdig med den forrige.

Det som faktisk bestemmer hvor fort prosessoren jobber er spenningen, ved høyere spenning (på samme CPU) vil transistorene jobbe fortere og dermed vil du kunne kjøre enda høyere klokkefrekvens.

Men grensen er to ting, varme og "leak current". Selv om du kan holde varmen under kontroll vil du til slutt få problemer. Alle normale prosessorer har leak current, dvs. at en viss mengde elektroner alltid vil hoppe mellom ledningene inni proessoren (ved hjelp av diverse fenomener som f.eks. tunnel effect), hvis nok elektroner hopper vil en verdi kunne bli endret og prosessoren er ikke lenger i stand til å utføre noe nyttig arbeid. Leak current øker nemlig med spenningen selv om du holder temperaturen under kontroll, så det er en grense for hvor høy spenning du kan kjøre. Hvis du kjører enda høyere spenning vil du få andre problemer som jeg kan enda mindre om og ikke skal nevne her.

 

Noen som er uenige i noe eller vil legge til noe? Jeg håper ikke alt dette er feil, hvis det er det så får dere bare flame meg. :-)

4560242[/snapback]

Lenke til kommentar

Det var sabla mye bedre forklart ihvertfall :)

 

Så mye har eg skjønt no: En prosessor er bygd opp av transistorer. Disse har en teoretisk minimumstid de kan reagere på, som avhenger av måten de er konstruert på. Denne minimumstiden bestemmer kor høy klokkefrekvens en prosessor kan kjøres på. Ved en moderat økning i spenning så blir reaksjonstiden til transistorene redusert, slik at en høyere klokkefrekvens kan oppnåes.

 

Er det en grei oppsummering?

Lenke til kommentar
Det var sabla mye bedre forklart ihvertfall :)

 

Så mye har eg skjønt no: En prosessor er bygd opp av transistorer. Disse har en teoretisk minimumstid de kan reagere på, som avhenger av måten de er konstruert på. Denne minimumstiden bestemmer kor høy klokkefrekvens en prosessor kan kjøres på. Ved en moderat økning i spenning så blir reaksjonstiden til transistorene redusert, slik at en høyere klokkefrekvens kan oppnåes.

 

Er det en grei oppsummering?

5428945[/snapback]

 

Ja, det beskriver samme prinsippet på en litt annen måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, det beskriver samme prinsippet på en litt annen måte.

5428968[/snapback]

 

Der du quotet deg selv.. det var en meget god/interessant forklaring.. Jeg har dog ingen kompetanse til å overprøve/etterprøve forklaringen din... :)

Noe jeg dog lurer på.. siden temp øker ved overklokking (med samme VCore)..

Er det slik at endring av FSB/HTT i Biosen gir en høyere spenning til "krystall"(PLL) som igjen gir økning av frevkens (klokkepulser som du så fint benevner det)...

:hmm:

Lenke til kommentar
Er det slik at endring av FSB/HTT i Biosen gir en høyere spenning til "krystall"(PLL) som igjen gir økning av frevkens (klokkepulser som du så fint benevner det)...

5429830[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/PLL

 

Noe jeg dog lurer på.. siden temp øker ved overklokking (med samme VCore)..
Dette er vel et resultat av at antall varmeutslipp (hvis vi sier at én klokkepuls sender ut ett varmeutslipp) pr. sekund er høyere, og at man må håndtere mer varme pr. sek.
Lenke til kommentar

Som det er sagt tidligere her, så trur jeg ikke trådstarter har forstått en dritt av det som har blitt sagt her! Har tittet litt på andre innlegg "corge" har på dette forumet, og har nå oppdaget at det er bortkastet tid å diskutere en sak med han..desverre..

Kanskje du skulle ta en titt på hva trådstarter spør om "corge"?

Vi er 10 stykker som prøver å forklare hvordan man i hovedsak overklokker. Da er det jæ..... synd om trådstarter sitter igjen med konklusjonen: OK, så visst jeg øker spenningen så vil CPU`en bli raskere! Poff!!.....der grilla han den prosessoren.

Jeg ser ikke noen grunn til å utdype meg langt utenfor andres fattevne, når man kan forklare det på en enkel og grei måte. Noe alle andre har klart i denne tråden!

 

Til slutt: Skal vi ta en vote?

Hvordan klokker man en CPU?

-Ved å øke FSB/multiplier?

-Ved å øke spenningen?

Lenke til kommentar
Som det er sagt tidligere her, så trur jeg ikke trådstarter har forstått en dritt av det som har blitt sagt her! Har tittet litt på andre innlegg "corge" har på dette forumet, og har nå oppdaget at det er bortkastet tid å diskutere en sak med han..desverre..

Kanskje du skulle ta en titt på hva trådstarter spør om "corge"?

Vi er 10 stykker som prøver å forklare hvordan man i hovedsak overklokker. Da er det jæ..... synd om trådstarter sitter igjen med konklusjonen: OK, så visst jeg øker spenningen så vil CPU`en bli raskere! Poff!!.....der grilla han den prosessoren.

Jeg ser ikke noen grunn til å utdype meg langt utenfor andres fattevne, når man kan forklare det på en enkel og grei måte. Noe alle andre har klart i denne tråden!

 

Til slutt: Skal vi ta en vote?

Hvordan klokker man en CPU?

-Ved å øke FSB/multiplier?

-Ved å øke spenningen?

5431070[/snapback]

 

Trist å se du ikke har forstått noe av det som har blitt diskutert her, "Maverick" - slik som de andre har.

Hvorfor er dette så negativt med tanke på trådstarter egentlig? Kanskje han blir inspirert til å lese mer og/eller kanskje han faktisk forstår hva som snakkes om?

Det kommer (ihvertfall nå) tydelig frem hva både endring av frekvens og spenning gjør med tanke på overklokking. Jeg har også nevnt helt i starten at en må være forsikting med å endre på spenning da det ofte øker temperaturen dramatisk. Så hva er problemet?

 

Jeg venter fremdeles på din forklaring på hvorfor eksekveringstid per klokkepuls med tanke på spenning i prinsipp blir påvirket om en CPU har eller ikke har pipeline uten/med branch-prediction, er superskalar, etc. eller ikke.

 

Og du sier jeg ikke kan diskutere? Har vi ikke ganske nylig kommet til en ganske grei konklusjon på noe som var uenighet om til å begynne med? Eller har du ikke giddet å lese hva som har blitt sagt? Eneste du selv gjør er jo å drive med personangrep. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Vi er 10 stykker som prøver å forklare hvordan man i hovedsak overklokker.

 

Synes du skal roe deg kraftig ned. Dette viser bare at du ikke har lest gjennom tråden i det heletatt og bare er ute etter å angripe meg.

 

Det er to folk som har copy/pastet en link til et annet sted, ingen har giddet å faktisk skrive en kortfattet forklaring på hvordan en overklokker selv. De seks andre (inkludert deg) har diskutert med meg om det jeg skrev, eller kommentert det/tråden generelt.

Jeg kan godt innrømme at mitt eget innlegg ikke er særlig passende og kanskje burde være i en egen tråd eller i en tråd om noe annet, men det er flere her som synes det var interessant og kanskje lærte noe av det. Hva har du bidratt med i denne tråden?

Endret av corge
Lenke til kommentar
Jeg venter fremdeles på din forklaring på hvorfor eksekveringstid per klokkepuls med tanke på spenning i prinsipp blir påvirket om en CPU har eller ikke har pipeline uten/med branch-prediction, er superskalar, etc. eller ikke.

Beklager, men når det gjelder tåkepratet ditt (som sikkert stemmer, don`t get me wrong) om noe som GARANTERT ikke trådstarter skjønner noe som helst av, så kan jeg ikke gi deg noen forklaring. Jeg er sikkert for uviten til det..... :roll:

 

Dette har ingenting med personangrep å gjøre! Jeg sier bare at jeg foretrekker enkle forklaringer når dette er mulig! Visst en kar spør meg om hvorfor en ball kommer ned igjen når han kaster den opp i lufta, så mener jeg det holder å si at dette er p.g.a tyngdekrafta, Newtons lov o.s.v! Jeg begynner ikke å forklare i detalj hvilke formler og ditt og datt som gjelder...etc...etc!

Kan du prøve å forklare trådstarter på en enkel og grei måte hvordan han skal overklokke PC`en sin? Prøv f.eks å bruk under 30 ord!

Dette er en seriøs utfordring! :thumbup:

(og ingen sure miner her! :tease: )

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Jeg venter fremdeles på din forklaring på hvorfor eksekveringstid per klokkepuls med tanke på spenning i prinsipp blir påvirket om en CPU har eller ikke har pipeline uten/med branch-prediction, er superskalar, etc. eller ikke.

Beklager, men når det gjelder tåkepratet ditt (som sikkert stemmer, don`t get me wrong) om noe som GARANTERT ikke trådstarter skjønner noe som helst av, så kan jeg ikke gi deg noen forklaring. Jeg er sikkert for uviten til det..... :roll:

 

Dette har ingenting med personangrep å gjøre! Jeg sier bare at jeg foretrekker enkle forklaringer når dette er mulig! Visst en kar spør meg om hvorfor en ball kommer ned igjen når han kaster den opp i lufta, så mener jeg det holder å si at dette er p.g.a tyngdekrafta, Newtons lov o.s.v! Jeg begynner ikke å forklare i detalj hvilke formler og ditt og datt som gjelder...etc...etc!

Kan du prøve å forklare trådstarter på en enkel og grei måte hvordan han skal overklokke PC`en sin? Prøv f.eks å bruk under 30 ord!

Dette er en seriøs utfordring! :thumbup:

(og ingen sure miner her! :tease: )

5431311[/snapback]

 

Hvorfor gjør du det ikke selv? Du har enda ikke skrevet noe nyttig her.

Lenke til kommentar
Hvorfor gjør du det ikke selv? Du har enda ikke skrevet noe nyttig her.

Det er jo akkurt dette som er poenget!! Jeg trenger ikke å legge ut i det lange og brede nå trådstarter har fått svar fra både "datating" og "Malvado"! De har linket til sider hvor dette står forklart enkelt og greit!

Siden trådstarer ikke har postet flere ganger i denne tråden, har tanken da streifet deg at han mest sannsynlig har fått svar på spørsmålet sitt??

Lenke til kommentar

30 ord er alt for lite "Maverick2002".

 

Husk at overklokking kan ødelegge maskinen din og gjøres på eget ansvar.

Overklokking gjøres vanligvis i BIOS men kan også gjøres med software fra selve OSet og ved å fysisk flytte jumpere (små klosser av plastikk som kortslutter to pins) på hovedkortet - det spørs hvilket system du har.

BIOS har et menybasert system hvor en kan gjøre bla. dette. For å komme dit må du reboote maskinen din og trykke/holde en bestemt knapp som står på skjermen, trykk "pause"-knappen når du får skjermbilde og se hva som står der, sikkert "delete" eller "F1" eller noe lignende.

I denne menyen er det et valg som har varierende navn hvor du kan stille diverse parametere. Det mest viktige med tanke på overklokking er frekvensen til prosessoren som ofte blir omtalt som "FSB", denne bestemmer direkte hvilken frekvens prosessoren får etter den multipliseres med et annet parameter som ofte kalles for "multiplier".

Juster FSB opp et par hakk, f.eks. fra 200 til 202, save og reboot. La oss si multiplier er 10, da vil du ha 2000 MHz i utgangspunktet og nå ha 2020 MHz.

Multiplier kan på vanlige prosessorer ikke stilles i positiv retning uten modifisering, så derfor stilles FSB.

Hvis du fortsetter slik å stille FSB vil du fort få problemer, det første som sikkert skjer er at memory ikke klarer å følge med siden FSB også bestemmer direkte hastigheten til memory. Dette kan du løse ved å kjøre memory sin klokke asynkron fra FSBen sin, f.eks. du kan kjøre memory 3/4 av det FSB er satt til. Videre kan du kan også få problemer med AGP/PCI-E/HTT/Cache - det spørs hvilket system du har. Ved litt høyere hastigheter vil spenningen sannsynligvis også ha noe å si - som har blitt diskutert tidligere.

Temperaturen er viktig å følge med på, dette kan du gjøre fra Windows med et program som f.eks. "motherboard monitor".

 

Hvis maskinen din ikke starter etter du har tuklet i BIOS er den nesten garantert ikke ødelagt. Den klarer bare ikke kjøre POST-koden og du får dermed ikke noe bilde på skjermen heller. For å fikse det resetter du BIOS (alt på din HDD er der fremdeles etter dette), det kan gjøres på flere måter, prøve å holde inne Insert/home/end (en av dem) rett etter du slår på i noen sekunder, hvis det ikke virker er det enkleste å flytte en jumper på hovedkortet (dette står forklart i manualen til hovedkortet), eller du kan fjerne et lite batteri som også befinner seg på hovedkortet og putte det tilbake etter ti minutter.

 

Dette er ekstremt mangelfullt, jeg vil ikke anbefale noen å bruke dette som en guide for å overklokke.

 

Dere får klage i vei.

Lenke til kommentar
Dette har ingenting med personangrep å gjøre! Jeg sier bare at jeg foretrekker enkle forklaringer når dette er mulig! Visst en kar spør meg om hvorfor en ball kommer ned igjen når han kaster den opp i lufta, så mener jeg det holder å si at dette er p.g.a tyngdekrafta, Newtons lov o.s.v! Jeg begynner ikke å forklare i detalj hvilke formler og ditt og datt som gjelder...etc...etc!

 

Hele poenget er jo at du klaget på mangelfull informasjon som ikke er relevant for saken!

 

Jeg: "En ball faller ned igjen når du kaster den opp". (Dette alene er poenget, det er underforstått.)

Deg: "Du forstår tydeligvis "litt", men ikke hvordan fysikk fungerer! Du glemmer å ta med at tyngdekraften = 9.81 m/s^2, bla bla bla".

 

Poenget er at ballen faller ned. Det stemmer at en stein (en superskalar prosessor/pipelined-prosessor) blir påvirket av samme fenomen, men hva så?

 

Du sier du foretrekker en enkel forklaring? Det er jo absurd! Det er jo du som skaper unødvendig kompleksitet!

Lenke til kommentar
Hvorfor gjør du det ikke selv? Du har enda ikke skrevet noe nyttig her.

Det er jo akkurt dette som er poenget!! Jeg trenger ikke å legge ut i det lange og brede nå trådstarter har fått svar fra både "datating" og "Malvado"! De har linket til sider hvor dette står forklart enkelt og greit!

Siden trådstarer ikke har postet flere ganger i denne tråden, har tanken da streifet deg at han mest sannsynlig har fått svar på spørsmålet sitt??

5431440[/snapback]

 

Sikker på at det ikke ble poenget når du så det ikke var "10 folk" som snakket om selve saken?

Lenke til kommentar
30 ord er alt for lite "Maverick2002".

 

Husk at overklokking kan ødelegge maskinen din og gjøres på eget ansvar.

Overklokking gjøres vanligvis i BIOS men kan også gjøres med software fra selve OSet og ved å fysisk flytte jumpere (små klosser av plastikk som kortslutter to pins) på hovedkortet - det spørs hvilket system du har.

BIOS har et menybasert system hvor en kan gjøre bla. dette. For å komme dit må du reboote maskinen din og trykke/holde en bestemt knapp som står på skjermen, trykk "pause"-knappen når du får skjermbilde og se hva som står der, sikkert "delete" eller "F1" eller noe lignende.

I denne menyen er det et valg som har varierende navn hvor du kan stille diverse parametere. Det mest viktige med tanke på overklokking er frekvensen til prosessoren som ofte blir omtalt som "FSB", denne bestemmer direkte hvilken frekvens prosessoren får etter den multipliseres med et annet parameter som ofte kalles for "multiplier".

Juster FSB opp et par hakk, f.eks. fra 200 til 202, save og reboot. La oss si multiplier er 10, da vil du ha 2000 MHz i utgangspunktet og nå ha 2020 MHz.

Multiplier kan på vanlige prosessorer ikke stilles i positiv retning uten modifisering, så derfor stilles FSB.

Hvis du fortsetter slik å stille FSB vil du fort få problemer, det første som sikkert skjer er at memory ikke klarer å følge med siden FSB også bestemmer direkte hastigheten til memory. Dette kan du løse ved å kjøre memory sin klokke asynkron fra FSBen sin, f.eks. du kan kjøre memory 3/4 av det FSB er satt til. Videre kan du kan også få problemer med AGP/PCI-E/HTT/Cache - det spørs hvilket system du har. Ved litt høyere hastigheter vil spenningen sannsynligvis også ha noe å si - som har blitt diskutert tidligere.

Temperaturen er viktig å følge med på, dette kan du gjøre fra Windows med et program som f.eks. "motherboard monitor".

 

Hvis maskinen din ikke starter etter du har tuklet i BIOS er den nesten garantert ikke ødelagt. Den klarer bare ikke kjøre POST-koden og du får dermed ikke noe bilde på skjermen heller. For å fikse det resetter du BIOS (alt på din HDD er der fremdeles etter dette), det kan gjøres på flere måter, prøve å holde inne Insert/home/end (en av dem) rett etter du slår på i noen sekunder, hvis det ikke virker er det enkleste å flytte en jumper på hovedkortet (dette står forklart i manualen til hovedkortet), eller du kan fjerne et lite batteri som også befinner seg på hovedkortet og putte det tilbake etter ti minutter.

 

Dette er ekstremt mangelfullt, jeg vil ikke anbefale noen å bruke dette som en guide for å overklokke.

 

Dere får klage i vei.

 

Dette var faktisk godt forklart (og dette er IKKE ironi!), selv om den var lang! ;)

30 ord var selvsagt satt det litt på spissen!

Jeg har lest svaret ditt flere ganger nå, men finner ikke hvor du har forklart hvordan spenningen skal justeres opp...? Som du har forklart flere ganger, så må jo vCore også justeres opp....

Lenke til kommentar
Dette var faktisk godt forklart (og dette er IKKE ironi!), selv om den var lang! ;)

30 ord var selvsagt satt det litt på spissen!

Jeg har lest svaret ditt flere ganger nå, men finner ikke hvor du har forklart hvordan spenningen skal justeres opp...? Som du har forklart flere ganger, så må jo vCore også justeres opp....

5431500[/snapback]

 

Jeg burde kanskje ha skrevet at spenningen justeres opp på samme sub-meny som de andre parameterene som ble nevnt ja.

Men spenningen _må_ ikke justeres opp, jeg hadde ikke tenkt å prøve å skrive en komplett forklaring, særlig ikke om spenningen - siden hele resten av tråden forklarer nok om når og hvorfor den må endres på..

Lenke til kommentar

Hei, eg tar bachelor-grad i elektronikk, hvis det hjelper.

Det er akkurat som endrebjorsvik83 forklarer, ved høyere spenning skapes det et sterkere spenningsfelt som får transistorene til å kunne flytte seg fra en posisjon til en annen raskere.

Det var et godt bilde han tegnet med liten/stor hammer.

Man kan også forestille seg en bryter som er satt mellom to magneter, bryteren flytter seg selvfølgelig raskere jo sterkere magnetene er.

 

Så prinsippet er at økt spenningen fører til at transistorene takler raskere "tilstands skifting", MERK det fører ikke til at de faktisk skifter raskere, det må en gjør ved å stille HTT eller MP, det fører bare til at potensiale for raskere tilstandskifting i transistorene blir raskere.

 

Og til Maverick2002, hvis du hadde lest alt så har CORGE allerede sagt at han faktisk har skrevet feil i først post, ogforklart siden hva han mener,så den "saken" er løst. Slutt med personlig angrep og svar heller på hva trådstarter lurer på.

Lenke til kommentar
Så prinsippet er at økt spenningen fører til at transistorene takler raskere "tilstands skifting", MERK det fører ikke til at de faktisk skifter raskere, det må en gjør ved å stille HTT eller MP, det fører bare til at potensiale for raskere tilstandskifting i transistorene blir raskere. 

5431528[/snapback]

 

Jeg vet det ikke er så veldig relevant for selve tråden, men jeg spør uansett av egen interesse og håper på svar. :) Jeg sier heller ikke det du sier er feil, bare spør hvorfor det er slik.

 

Hvordan kan det ha seg at transistorene kun skifter state raskere når det er behov for det (når CPU kjører med høyere frekvens)?

 

CPUen har vel ikke noen funksjonalitet som intelligent kan styre hastigheten på alle transistorene annet enn spenningen selv (og klokkefrekvensen selvsagt, men den bestemmer jo antall ganger per tid transistorene får beskjed om å jobbe)?

Slik jeg ser det: CPUen får signal (klokke), alle transistorene skifter state etter slik som den boolske logikken er konfigurert og de elektriske verdiene er. Om det er litt mer eller litt mindre mikrosekunder til neste puls kommer har vel ingenting å si for hvor raskt transistorene bytter states når prosessoren først har fått signalet om å "jobbe"?

 

Eller er det bare jeg som forstår deg feil?

 

Hadde vært gøy om du kunne utdype/rette det med kondensatoreffekt i ledere og forklare hvorfor en transistor bytter state raskere ved høyere spenning også. :thumbup:

 

Edit: Er det slik at det må en bestemt mengde elektroner til på "input terminalen" på en transistor før den bytter state og siden det flytter seg flere elektroner per tid når spenningen er høyere kan dette skje fortere?

Endret av corge
Lenke til kommentar

Dette har med fysikk å gjøre, vet ikke om eg har nok kunnskaper til å svare deg, siden eg er under utdanning og fikk forresten E i fysikk 1. året, hehe.

Når en øker spenningen så skaper dette som sagt ett sterkere magnetfelt.

Kanskje vi kan sammenligne det med at en får økt det "lovlige" turtallet på en bil. Dette vil jo medføre at maksfart øker, men en må selv trykke på gassen for å få den til å gå raskere. Hvordan dette fungerer helt har eg dessverre ikkje nok kunnskaper til å svare på. Var engentlig ett dårlig eksempel men håper noen skjønner noe av det iallfall.

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...