Gå til innhold

Hvilken velgergruppe stemmer hvilket parti?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kan jeg nå tilføye mitt inntrykk (høyst generaliserende, men men):

 

 

FRP har store velgergrupper blant arbeiderklassen, trygdede, pensjonister, yngre menn og kristne

 

KRF har store velgergrupper blant kristne.

 

AP har store velgergrupper blant næringslivstopper, arbeiderklassen og i distriktene

 

SP har store velgergrupper i distriktene

 

SV har stor velgergruppe blant journalister, lærere, barnehageansatte og innvandrere.

 

Høyre har store velgergrupper blant privat næringsdrivende og næringslivstopper

 

Venstre har store velgergrupper blant privat næringsdrivende.

 

Med "store" mener jeg da i forhold til egen total oppslutning.

Skal komme med noen lenker etterhvert. Men ta det som synsing intil det er på plass :)

Lenke til kommentar

Deler dine inntrykk, Dotten, har derfor uthevet mine tilføyelser:

 

FrP: Pensjonister, lavt utdannede menn i 'arbeiderklassen', kristne og yngre menn.

 

Jeg så en undersøkelse i Dagens Næringsliv (finner ikke link) der FrP har meget god støtte hos lavt utdannede menn i arbeiderklassen.

 

KrF: Kristne og bistandsarbeidere.

 

Bistandarbeidere, også uten tilknytning til religiøse organisasjoner, gir ofte sin støtte til KRF. Dette er noe jeg har erfart personlig.

 

AP: Arbeiderklassen, næringslivstopper og i distriktene.

 

Mesteparten av LO-medlemmene gir sin støtte til AP. Distriktene generelt, men i bygdesamfunn som er basert på industri er AP ekstra store er mitt inntrykk.

 

SP: Distriktene og spesielt Bønder

 

SV: Storbyer, innvandrere, arbeidere innen skole og helse.

 

SV er et storbyparti så vidt jeg husker fra valgdagen. Det er vel også et ganske kjent fenomen at de har mange kvinnelige velgere som jobber i skoleverket og i helsevesenet.

 

V: Miljøbevisste

 

Venstre er vel fortsatt det største 'miljøpartiet' med SV hakk i hel. Ellers er mitt inntrykk at Venstre samler velgere fra alle deler av samfunnet, meg selv inkludert :)

Lenke til kommentar

Da det gjelder FRP og AP så sitter jeg med følelsen at begge partier er partier for folk flest uavhengig av utdannelse, alder o.l. At FRP er for lavt utdannede er jeg HELT uenig i da jeg har sett alt for mye av det motsatte, men at partiet ofte faller i favør hos menn er nok sant.

 

Ellers vet jeg at mange eldre stemmer KRF pga at de har politikk som passer bedre med hvordan ting var før i tiden.

Lenke til kommentar
Men noen som har kilder på at FRP er for lavtutdannede?

5390089[/snapback]

Jeg vet Dagens Næringsliv hadde en større artikkel, tror det var i desember en gang, der det kom klart frem at FrP har mange velgere blandt lavt utdannede. Som jeg skriver i min første post så finner jeg ikke link til dette på nett.

Lenke til kommentar
En ting er sikkert, og det er at det er mest kvinner og unge som har lite peiling på politikk og hva som skjer rundt i verden, Stemmer SV.

5390722[/snapback]

Jeg tror det også gjelder Frp som jeg synes virker som det populistiske partiet på motsatt side. Dessuten er ikke alle velgere så veldig opptatt av hva som skjer rundt om i verden, men heller opptatt på hva som skjer i Norge.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig høy og lav utdanning i Norge? Det finnes mange sulliker som har rota rundt på universitet en del år uten å bli noe som helst. Med stipend og studielån så kan jo hvem som helst gjøre det.

 

Jeg misstenker at fordi Frp er et sosialt lavstatusparti så er det mange som har gått på universitet som ikke føler det forenelig med sitt eget selvbilde som intelektuell å stemme Frp. Det gjeldende dogmeet er jo nettopp at Frp er for enkle egoistiske idioter.

 

Personer som derimot ikke har et slikt opplåst selvbilde, folk som ikke har høy sosial status i utgangspunktet, har mindre å tape. Og derfor er det flere av disse som stemmer Frp.

 

Det er i hvertfall min personlige teori.

 

Edit: Og den er basert på det faktum at mange som snakker dritt om Frp, og hvor dumme og laverestående vesener Frp-velgere er, de kjenner ikke Frp's politkkk, men høres mer ut som papegøyer som gjentar det de har lest i massemediene og hørt sine favorittpolitikere si.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Litt tall om FRP:

 

 

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/2002...2-05-02-01.html

"I 2001 valget "stjal" FRP flest velgere fra KRF i forhold til 1997 valget"

http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesg...et/4560593.html

"Den typiske røyker er skilt, middelaldrende, lavt utdannet og stemmer på Fremskrittspartiet,"

http://www.ung.no/art/?id=1280

FRP er mest populær blant skoleungdommen

http://www.handelogkontor.no/index.gan?id=5572&subid=0

"Rundt 20% av LO medlemmene stemmer FRP"

 

http://www.acnielsen.no/news/news.cfm?OptionID=106

"Ser vi på bakgrunnstallene ser det nå ut til at AP har hentet noen av velgerne med lav inntekt tilbake fra FrP. FrP fortsetter å befeste sin sterke posisjon i distriktsnorge og blant dem med lav utdanning og høy alder. Partiet står også fremdeles sterkt blant de aller yngste velgerne."

I tillegg er det få lærere og nesten ingen journalister som stemmer FRP.

 

FRP mistet 47% av velgerene fra 1997 til 2001, men nesten like mange strømmet til, så partiet gikk bare marginalt ned i oppslutning. Så det har nok ikke så trofaste velgere, men er et alternativ for en stor del av velgergruppen og har vist i målinger å ha potensiale til å få over 30% oppslutning. På det meste i en måling hadde de et par og 30 %, var størst og slo AP med over 10%.

 

Så FRP kan nok trygt sies å tiltale mange og kan gjøre det veldig bra, men er også sårbar pga den manglende trofastheten. Men partiet viser nå tegn på stabilitet etter opprydding i egne rekker.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig høy og lav utdanning i Norge? Det finnes mange sulliker som har rota rundt på universitet en del år uten å bli noe som helst. Med stipend og studielån så kan jo hvem som helst gjøre det.

Høy utdannelse får man jo lengre man er student, hvertfall hvis man skal forstå seg på grupperingen i slike velgerundersøkelser jeg refererer til tidligere i tråden. Om de kan brukes til noe er et annet spørsmål...

 

Av de jeg kjenner som stemte, eller ville stemme på FrP i fjor passer de fint beskrivelsen "enkle egoistiske idioter" som du skriver JBlack. Ordet idiot stammer så vidt jeg husker fra det gamle Hellas og betegner en som ikke er opptatt av politikk. De stemte på FrP fordi de vil redusere avgifter på tobakk, alkohol og bensin. Dessuten ville de ha bort alle utlendingene. Det er de FrP velgerne jeg kjenner. Jobber også med en fylkestingsrepresentant for FrP når jeg tenker meg om. Koselig kar det.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye du har diskutert politikk med disse Frp'erne du kjenner. Men folk flest jeg kjenner har sjelden spesielt mye politisk bevissthet bak sine valg. Men i hvor stor grad det gjelder Frp'ere i forhold til andre grupper det vet jeg ikke.

 

Men jeg synes følgende to tråder fra omtrent samme tid her i høst er litt betegnende, selv om man selvsagt ikke skal legge alt for mye vekt på dette:

Hva er det med Frp? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=469755

Hvorfor stemte du røg-grønt? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=470581

Lenke til kommentar

Hva med RV og KP?

 

PP er jo opplagt, men RV er et så stort parti at det burde tas med. De fikk faktisk 1,5% av stemmene ved stortingsvalget i fjor høst. Bare dumt at de ikke fikk nok stemmer på et sted til å komme på tinget.

 

Jeg tror at RV har flest velgere blant ungdom, feminister og sosialister. Kommunister også?

Lenke til kommentar
Hva med RV og KP?

 

PP er jo opplagt, men RV er et så stort parti at det burde tas med. De fikk faktisk 1,5% av stemmene ved stortingsvalget i fjor høst. Bare dumt at de ikke fikk nok stemmer på et sted til å komme på tinget.

 

Jeg tror at RV har flest velgere blant ungdom, feminister og sosialister. Kommunister også?

5393461[/snapback]

 

RV fikk som i 2001 ca 30.000 stemmer, så de er temmelig små i den store sammenheng. Men velgergruppen er nok endel feminister ja. Hva utdannelse angår vet jeg ikke, men er nok muligens også populær blant lærere, RV leder Dahle er jo høyskolelektor og utdannet siviløkonom såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Hva med RV og KP?

 

PP er jo opplagt, men RV er et så stort parti at det burde tas med. De fikk faktisk 1,5% av stemmene ved stortingsvalget i fjor høst. Bare dumt at de ikke fikk nok stemmer på et sted til å komme på tinget.

 

Jeg tror at RV har flest velgere blant ungdom, feminister og sosialister. Kommunister også?

5393461[/snapback]

 

RV fikk som i 2001 ca 30.000 stemmer, så de er temmelig små i den store sammenheng. Men velgergruppen er nok endel feminister ja. Hva utdannelse angår vet jeg ikke, men er nok muligens også populær blant lærere, RV leder Dahle er jo høyskolelektor og utdannet siviløkonom såvidt jeg husker.

5393518[/snapback]

 

RV er større enn Høyre i Oslo nå, til opplysning.

 

Folk skremmes vekk fra RV fordi folk ofte roper "Kommunister" med en gang de hører RV. Jeg liker deres sosialistiske holdning, men synes de er litt vel kritiske og "mobber" enkeltpersoner på hjemmesidene sine. Det er litt barnslig. Håper at de kan bli litt mer profesjonelle med tiden, så får de min stemme ved neste stortingsvalg.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor mye du har diskutert politikk med disse Frp'erne du kjenner. Men folk flest jeg kjenner har sjelden spesielt mye politisk bevissthet bak sine valg. Men i hvor stor grad det gjelder Frp'ere i forhold til andre grupper det vet jeg ikke.

5391371[/snapback]

Har diskutert ganske lite politikk med de siden de ikke er opptatt av det. De har hørt at FrP vil gi oss billigere bensin, øl og tobakk og dermed sverger de til FrP. Ikke noe galt i det egentlig, men de kjenner ikke til hverken ideologien eller synspunktene til FrP i de fleste andre saker.

Lenke til kommentar

RV er større enn Høyre i Oslo nå, til opplysning.

 

 

Har du noen kilder på denne påstanden?

5394326[/snapback]

 

Så Aftenpostens partibarometer for en stund siden.

Når jeg tenker meg om, er jeg ikke helt sikekr på om det var Høyre det gjaldt, men RV var i hvert fall ikke det minste partiet lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...