Gå til innhold

Butikken må redde dine data


Admin'c

Anbefalte innlegg

Har dere sett denne artikkelen hos itavisen?

 

Kort fortalt har forbrukerrådet sagt at butikken må redde all data du har tapt. Det er noe av det sykeste jeg har hørt, harddisker kommer jo til å koste vilt mye hvis alle som går i retur skal inn hos IBAS eller hva de gjør.

 

Tror dere netbutikkene kommer til å følge dette? jeg tviler :/

 

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=284168

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan man lovpålegge en butikk å gjennopprette datafiler som i 99 % av tilfellene vil være ulovlige ?

 

"Disken min funker ikke og nå skylder dere meg ny disk samt gjennoppretting av 46 DVD-ripper, 59 GiB med barneporno og ca. 1654345 mp3'er med musikk."

 

1 ) Prisen vil stige himmelhøyt.

 

2 ) Returtiden vil stige himmelhøyt.

 

3 ) Tror de virkelig at en kunde frivillig vil innrømme hva vedkommende har på harddisken ? Ingen vettuge mennsker som sender inn porno-disken til IBAS.

 

5 ) En gjennopprettet Windows-install vil mest sannsynlig ikke fungere særlig bra. Med mindre det benytter Ghost. Se punkt 2 og 7.

 

6 ) Tap av bilder er teit, men du er selv teit som ikke har 5 stk backups dersom du virkelig er interesert i å beholde bildene.

 

7 ) Teit, teit, teit, norsk, norsk, norsk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er slikt som gir ihvertfall undertegnede liten tiltro at FR har noen funksjon bortsett fra å støtte de mest "kranglesyke" idiotene som har kjøpt noe de ikke burde.. :)

Erstatte data på en HD! Denne "Jarle på FR".. har han i det helt tatt tatt en liten realitetsbehandling av verdenen utenfor kontoret sitt.. :D

Lenke til kommentar

Vel jeg synes egentlig at dette er veldig urimelig og teit. prisene kommer sikkert til og skyte i taket å små nyoppstartede nettbutikker tar kanskje bort harddisk valget fra sortemanget sitt..

Firmaer som jobber med og få tilbake data av ødelagte hardisker vil jo ikke være nødvendig mer heller å vil kanskje gå konk vis de ikke driver med noe annet på si.

 

Men på den annen side så klager jeg ikke vis jeg mister alt på disken min å så kan jeg bare sende den innå få alt tilbake igjen gratis...

Lenke til kommentar

Dette blir rett å slett for dumt, og jeg velger å tror dette aldri går igjennom.

Greit å beskytte oss forbrukere men man må da ta hensyn til det at det skal gå an å drive butikk i dette landet også.

Butikkene må velge å slutte å selge hardisker eller skru opp prisene drastisk.

*latterlig*

 

EDIT: Vi kunder er meget godt beskyttet av lovverket fra før av vil jeg si, tipper webshopene taper en hel del penger på folk som vil ha fett datautstyr på LAN parties osv... For deretter å bare "angre" etterpå.

Endret av Royal
Lenke til kommentar

Det var for ei stund sidan ein som fekk ødelagt hovedkort m.m. på grunn av ei ødelagt vasskjølingsblokk.

Prinsippet er vel det same, kunden skal ha erstatning for ting som blir ødelagt ved at ei vare ikkje fungerer som den skal.

 

Men dette blir nok vanskeleg å få til i praksis på harddiskar.

Lenke til kommentar

Defekt Ipod = jeg skal ha erstattet alle musikk filene mine?

Defekt pc = jeg skal ha erstattet alle filene mine?

Defekt minnebrikke = jeg skal ha erstattet alle utgifter til å reise til syden for å ta nye bilder?

Defekt cd-r/Dvd-rw plate = jeg skal ha erstattet alle filene mine?

 

Skal vi tilpasse lov verket etter alle som ikke ikke bryr seg om å ta back-up eller skal vi lov pålegge folk å ta back-up??

Lenke til kommentar
Skal vi tilpasse lovverket etter alle som ikke ikke bryr seg om å ta back-up eller skal vi lovpålegge folk å ta back-up??

5301636[/snapback]

 

Det håper jeg seriøst blir tenkt grundig gjennom før man lovfester et slikt forslag.

 

Hvem har ansvaret for forbrukernes uvitenhet/sløvhet/uforsiktighet?

 

 

"Hvis man kjøper seg en PC uten å ha inngående kunnskaper om dem på forhånd, eller ikke er villig til å lære seg dette, har man kjøpt seg et problem".

 

Altfor mange tror de kan kjøpe seg en PC og plutselig få til alt uten problemer når de aldri har brukt en PC før. Og alle feil eller mangler de gjør, er dermed en feil på selve maskinen.

Lenke til kommentar
Enda en fin måte å dumme ned folk på, er allerede lei av folk generelt ikke har peiling på PC og dette hjelper ikke på. Folk burde lære seg hva PC handler om og hvordan de gjør ting istedenfor at alle andre skal hjelpe, den dagen de ikke har hjelp sitter de der og tvinner tommeltotter.

5301769[/snapback]

Løsning: Obligatorisk internett/datakurs for de som skal kjøpe maskin. Legg også ved et hefte når man kjøper ferdigmaskin, og sett startsiden i nettleseren (hvis preinstallert) til hardware.no.

 

Hvis dette blir innført, så er det vel "bare" og dra til sverige?

5301819[/snapback]

Samt innføre "harddisk-kvote", i likhet med den man har for alkohol, tobakk og annet.

 

:p

Lenke til kommentar

Kanskje jeg blir upopulær nå, men jeg synes faktisk dette er en glimrende idé.

 

Jeg har selv hatt problemer med flere disker som har sviktet ved normal bruk, og det er utrooolig irriterende! En slik regel burde vært innført for lengst.

 

Det eneste som er negativt er at det er forhandleren, ikke produsenten, som er ansvarlig etter denne ordningen. Men det er vel kanskje ikke så lett å pålegge en produsent i Kina/Taiwan etc. å følge norske lover.

 

På sikt vil dette føre til at diskene varer lengre, fordi produsentene ikke får solgt dårlige produkter til forhandlerne.

 

Altså: Bra for både brukere og miljøet. Det er en god del kjipe stoffer inni harddisker.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk sans for dette. En del av det som blir solgt til "idioter" er ting som aldrig skulle ha vært sendt ut på markedet.

Med trusselen hengende over seg om at de kan bli erstatningspliktige kan noen av de verste eksemplen kanskje bli luket bort.

 

Alle mine viktige filer har jeg backup av både i øst og vest slik at mister jeg noe et sted finner jeg det igjen andre steder.

 

Blir det innført (tvilsomt) kan du være sikker på at forhandlere er påpasselige med å selge backup og samtidig sikre seg med at dersom det er brukt riktig så er alt dekket. Har du utstyret og ikke har brukt det så synd. Du har ikke gjort dit beste så vi er ikke pliktige til å dekke mer enn en ny HD.

 

Vi får vente og se hvordan det går. Hvorfor mener alle at de som er "analfabeter" når det gjelder data bare kan ha det så godt. Det er jo alle oss besserwisser som har "lurt" dem til å kjøpe utstyret. Når de får problemer står vi bare og ler av dem.

 

Kanskje vi burde skamme oss litt? :blush:

 

God helg.

Lenke til kommentar

Hva er problemet? Tror vi skal være veldig glade for at regelverket ikke er tilpasset ekspertene på ethvert område. Tipper pipen hadde fått en annen låt om dere hadde kjøpt dere bil, fått et helvete på grunn av tekniske problemer og ble hånt og utledd av en dustete bilmekaniker som mente dere burde forstått en eller annen teknisk greie som var barnekunnskap for ham.

I HD-tilfellet her er det jo såre enkelt for butikkene, de kan selge hd'er under forutsetning av at brukeren kjører raid-løsning for å beskytte dataene. Bryter kunden med dette får han/hun ikke erstattet innholdet. Veldig enkelt, egentlig.

Lenke til kommentar

"Ibas rike i en fei" :p

 

 

*ringer IBAS og spør om de trenger flere ansatte*

:thumbs:

 

men fra spøk til alvor... øøøø vil tro at prisen på en disk vil stige som P..... må jo legge inn en sum for å dekke eventuell tur til IBAS og det er dyrt det :p

 

Pris funnet: 3.500,- for en disk (uansett medium) men det er bare analyse for å se om de klarer å hente fram dataene +

2.500,- for ekstra disker (flere)

6.000,- for ekspress

6.000,- for ekstra ordinære tilfeller (brann osv)

 

Prisen når alt er ferdig setter de vel alt etter hvor vanskelig det var å hente dataene :p

 

med andre ord.... jeg skal hamstre disker nå i allefall hehehe

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

Jeg syntes dette er en god ide.

Min far hadde kjøpt seg en ny DELL for en tid tilbake, men plutselig så konka hardisken, han hadde også en del viktige dokumenter på discen, og en del bilder han ville ha, han hørte med DELL åssen dette var, og da fikk han vite at han ikke hadde krav til å få dataen dratt ut av harddisken. Så det endte med at han betalte et firma 5000kr for å dra div filer ut av harddisken, og så levere den til DELL og få en ny en i erstatning.

 

Det er jo så pokkers dyrt å få dratt ut ting av harddisken, og butikkene skal jo selge deg en vare du kan stole på, og som ikke gjør at du mister data.

Så nå har vi en liten bunke med DVD'er som er verdt 5000kr og du blir nesten dengt bare du ser på de :p

Lenke til kommentar

Dette var veldig provoserende. Og for å ha alt på det rene, eg jobber i en databutikk, og ja, eg selger harddisker til "idioter".

 

Den dagen en slik lov blir rettskraftig kan eg garantere dere at de fleste vil slutte å selge harddisker. Små og mellomstore bedrifter har ganske enkelt ikke råd til dette. Selger man harddisker, kan fort 2-3 disker ryke i løpet av en måned(avhengig av salget). Dersom butikken skal skal måtte bruke 40000 på hver enkelt kunde for å gjennopprette data, er det nok kroken på døra for de fleste. Er det slik vi vil ha det?

 

Eg forstår veldig godt at det er surt å miste masse familiebilder, dokumenter og andre ting en skulle tatt vare på. Men har man ikke backup har man heller ikke opptrodd forsvarlig. Og datamaskinen er ikke et leketøy, det er et verktøy. Lev med det!

 

Og skal man først sammenligne en databutikk med et bilverksted, så gjør det nå riktigt. Hva om en kunde kommer inn i et bilverksted og ber om å få kjøpe ei bensinpumpe. Forventes det ikke da at kunden vet hva han gjør? Eller skal verkstedet holdes ansvarlig for skadene dersom denne blir montert feil helt og holdent av verkstedet? Og ja, eg snakker om montering og bruksfeil her.

 

Og over til de diskene som ryker pga prod feil og andre feil som havner under garanti og reklamasjon. Hvordan skal butikken kunne gjette seg frem til hvilke disker som ryker? Eg har stort sett solgt alt fra Maxtor, Seagate, Samsung, Hitachi, IBM(i si tid), Quantum(i si tid) og Western Digital, og eg har enda ikke sett noen som er bedre/verre en andre.

 

Nei takk. Men dette er kun min mening. Forbrukerrådet gjør hva de vil, og i morgen en eg helt sikker på at en kunde kommer inn og krever gjennoppretting.

Lenke til kommentar

Idioti ren idioti, og vi sier at svenskene er dumme. Vi er søren meg mye verre. Håper dette aldri kommer til å bli realisert. Jeg har selv litt over 2TB og de diskene jeg har kjøpt ville ha kostet 3-5 ganger mer sikkert. Så jeg ville da max ha kunnet ha 1-3 disker i stede for de 8 jeg har i dag. Så jeg synes dette er avskyelig. Jeg har en disk som har feilet, men jeg var ikke en tulling så jeg hadde backup. Backup er noe alle burde ha.

 

Det vil faktisk snart bli dyrere å kjøpe en disk, enn det er i dag å kjøpe 2-3 disker per i dag hvis dette gjennomføres. Og med 2 disker i RAID 0 så er du ganske sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...