Gå til innhold

Det norske politiske kompass


Anbefalte innlegg

Inspirert av dette innlegget: Link, i tråden "Er nazismen høyreekstrem?", fikk jeg lyst til å plassere de norske partiene i det politiske kompasset.

 

Det var ikke så enkelt som jeg først trodde, når prikkene kom på plass så man bedre hvor partier havnet i forhold til hverandre. Og jeg måtte flytte litt rundt på dem før det lignet på noe. Det største problemet var egentlig å plassere dem i forhold til de eksisterende punktene, at Thatcher og Gandhi sto såpass høyt oppe satte litt grenser for hvor "sentrum" er...

 

Jeg er fortsatt ikke fornøyd, men her er et første utkast:

 

kompass_norge.GIF

 

Her er min begrunnelse:

AP: Klart kollektivistisk, men jeg blir ikke helt enig med meg selv om hvorvidt det er de autoritære eller kollektivistiske trekkene som er sterkest.

 

SV: Mer av det samme. Med utspill om å avvikle Børsen med mere er de klart kollektivistiske. Om de er mer autoritære enn AP er jeg litt mer usikker på. Kanskje skulle de stå litt lavere?

 

SP: Historisk sett burde dette vært en animated Gif, siden de klart har beveget seg mot venstre over tid. Motstand mot frihandel med mere gjør dem til et venstre-parti. Til gjengjeld tror de sterkt på eiendomsretten (for bønder i hvertfall), det holder dem litt tilbake. Men de er langt mindre autoritære enn AP og SV...

 

KrF: Like glade som AP i å la formynderstaten fortelle hva som er best for oss. Men økonomisk lenger til høyre, med tro på kontantstøtte med mere.

 

Høyre: Litt mindre autoritære, og klart mer markedsliberale, enn KrF. Men kanskje burde de og SP være på linje.

 

Venstre: Mindre autoritære enn de andre (i hvertfall i teorien.) I teorien like markedliberale som Høyre, men noen utspill trekker mot venstre.

 

FrP: Klart mindre autoritære enn de andre, men de har beveget seg mot venstre med årene, med sterk tro på at staten skal ta seg av sykehus, eldreomsorg, skoler med mere...

 

Hva tror dere?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig bra!

 

Hadde egentlig sett for meg Frp mer til høyre, vet ikke helt hvorfor.

5269678[/snapback]

Har alltid vurdert FrP som nogen lunde sentrum. Synes TWfAs vurdering er generelt grei, men har ingen sterke meninger om dette. FrP kan for eksempek vurderes som både liberalt og autoritert samtidig. Færre lover, mindre statlig kontroll, men strengere straffer og tøffere konsekveneser. Liberalt eller autoritært?

Lenke til kommentar
Veldig bra!

 

Hadde egentlig sett for meg Frp mer til høyre, vet ikke helt hvorfor.

5269678[/snapback]

Færre lover, mindre statlig kontroll, men strengere straffer og tøffere konsekveneser. Liberalt eller autoritært?

5269698[/snapback]

 

Jeg syns det høres veldig liberalistisk ut egentlig. Autoritært ville vel ha hatt mange lover, imo.

Lenke til kommentar
Jeg synes det høres riktig og fornuftig ut, og bryr meg ikke om det er høyre eller venstre, liberalt eller autoritært.

5269726[/snapback]

 

Vel, det skulle ikke høres negativt eller positivt ut. Jeg svarte bare på spørsmålet om hva jeg syntes det hørtes ut som.

 

Forresten hadde det vært morsomt med RV på kompasset også ;)

Lenke til kommentar

Ser veldig greit ut det der, men personlig ville jeg kanksje si at SV var litt mer autoritær og FRP bør endel til høyre for der de ligger nå. (Ja de vil ha sterk statlig støtte av helse, politi, omsorg m.m, men de vil ha privatisert mye av dette og de vil fjerne andre faktorer som endel statlig støtte til kultur og u-hjelp).

 

Tok testen og prøvde å svare med en "SV profil", da kom jeg overaskende ut med at de havnet helt til venstre (-9) og et godt stykke ned på aksen (-5)(!). Var mye spørsmål om homofili og religion som nok kanskje gav den effekten vil jeg tro. Så er det jo ikke sikkert jeg klarer å svare riktig "SV profil" når jeg selv er langt fra den. Skal prøve med utgangspunkt i andre partier når jeg får mer tid :)

Lenke til kommentar

Problemet med testen er at den inneholder ganske mange moralske spørsmål som antagelig påvirker den vertikale plasseringen. Strengt tatt kan man være liberal i moralske spørsmål og fortsatt tilhenger av en sterk formynderstat (ut fra teorien om at bare en sterk stat kan sikre minoritetenes frihet.) Antagelig en litt særnorsk ide.

 

Jeg tror jeg ville plassert moralsyn på en Z-akse for å unngå dette...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Venstre: Mindre autoritære enn de andre (i hvertfall i teorien.) I teorien like markedliberale som Høyre, men noen utspill trekker mot venstre.

5269581[/snapback]

Nå husker jeg ikke akkurat hvilke saker det gjaldt, men under valgkampen anså jeg faktisk Venstre for å være mer markedsliberalt enn Høyre. De har riktignok flere "sosiale" valgsaker, men jeg ser ikke at slikt er uforenelig med en friere økonomi.

 

... Sjekket "Hva mener partiene?"-tråden, så jeg tror det var formueskatten det gjaldt. Venstre ville fjerne den.

Lenke til kommentar

Siden man nå har de faste, røde sammenlikningspunktene, tror jeg de fleste partier bør flyttes littegrann oppover, slik du sier. Da særlig SP har jeg intrykk av er litt for langt ned, men dette inntrykket er basert på skoledebatter og ikke partiprogrammet og bør dermed tas med en klype salt.

 

Hadde også vært gøy om noen kunne plassert RV, DLF og andre ytterliggående partier, så man har litt sammenlikningsgrunnlag utenfor "den trygge midtsirkel", eller hva nå enn man kan kalle opphopningen av stortingspartiene.

Lenke til kommentar

--Fjernet off topic--

 

 

Angående denne aksen og testen så tar vel den for seg USA og det kan nok virke inn litt angående liberalisme. På områder som homofiles rettigheter og religion har vel vi et litt mer liberalistisk syn, noe som nok gir utslag. I forhold til norsk målestokk er det kanskje riktig å flytte de ørlite grann opp, men det blir flisespikkeri. Personlig havnet jeg på en 4 på x aksen og en -5 på y aksen. Passer bra til hvor jeg anser meg selv (Venstre/FRP)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Da stopper den lille digresjonen der, av respekt for trådstarters ønsker :)

 

Tråder om FRP, hvis noen ønsker å ta diskusjonen videre:

Hva er det med FRP?

Hvorfor skal jeg ikke stemme FRP?

 

Men ikke bump trådene unødvendig, kun om man har noe relevant å tilføye :)

 

Edit: Egne resultater er splittet ut til egen tråd. Diskusjonen rundt FRP fjernes (De involverte har nå fått med seg postene og det kan taes i linkene ovenfor).

Tråd om hvor du havner på det politiske kompass:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=508245

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Litt usikker på om SV skal være noe særlig mer opp enn AP, men er enig i at de skal lengre til venstre. De er klart mer kollektivistiske, men om de er så mye mer autoritær tviler jeg på.

 

Høyre synes jeg også skulle være plassert mer til midten, men det er kanskje litt vanskelig da deres økonomiske liberalisme varierer i forskjellige spørsmål (etter min mening i hvert fall).

 

--OT fjernet av moderator (Er postet i den relevante tråden ;) )--

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spennende! Jeg tok testen og havnet faktisk omentrent på samme plass som Dalai Lama og Gandhi. :!: (-3, -5)

 

Men jeg tror nok ikke den testen traff helt riktig på meg. Den var såpass amerikansk at det skal mye til for å ikke havne på venstresiden (i forhold til amerikansk politikk). I forhold til norsk politikk og liberalisme så burde jeg nok havnet litt høyere opp også. Jeg føler meg i hvertfall litt til høyre og nedenfor origo.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje dette kan forklare noe av prolemene Venstre har med skaffe seg velgere. Venstre gir jo uttrykk for å være et sentrumsparti (mellom sp og krf) men på denne oversikten ligger de jo heller mellom Høyre og Frp et sted, og sloss om de samme velgerne som disse. Jeg tror nok profilen som et sentrumsparti gjør at de velgerne som potensielt kunne stemt på Venstre ser på dem som et "utenkelig" alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...