Gå til innhold

Netshop og garanti


Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte min bærbare PC fra NetShop, sto følgende på hjemmesidene:

 

Hvis du velger Netshop som leverandør og produsent av din PC får du også 3 års garanti på PCen som helhet. Selvom komponentene som regel har 1 år så høyner vi garantien til 3 år når PCen er produsert her hos oss.

 

Da denne ikke var spesifisert videre, sendte jeg en mail for å få avklart hva den egentlig innebar:

 

Ingen skader men hvis det er noe som ikke virker så bør det gå på garanti men ikke hvis det er du eller andre som har forårsaket dette.

 

Hei, kan du utdype? En garanti er en utvidelse av kjøpsloven, og må

dermed dekke mer enn denne. Kjøpsloven dekker jo allerede feil og

mangler som ikke skyldes forbruker.

 

Skjønner ikke helt hva du mener? Hvorfor skal det dekke mer enn kjøpsloven? Den sier vel 3 år på ferdig byggede pc er og her gjelder det i 3 år.

 

Kjøpsloven gir rett til å få utbedret feil og mangler innen 5 år etter

kjøpsdato. Den er lovbestemt. En garanti er en ikke lovbestemt

utvidelse av kjøpsloven. Så lenge dere gir en garanti på 3 år,

impliserer vel det at dere gir en garanti ut over kjøpsloven disse 3

årene?

 

Jeg mener altså at kjøpsloven er lovbestemt, og en garanti må være en utvidelse av denne. Er det jeg som roter her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. trodde Netshop var kjent for å være relativt oppegående på support. Skuffende dersom de ikke lærer opp sine egne ansatte i kjøpsloven, da den burde være ganske relevant. (Går naturligvis ut fra at Netshop ikke prøver å unndra seg sin lovpålagte kjøpslov ved å gi en "innskrenket garanti" som gjelder i 3 år...)

Lenke til kommentar

Dvs de fleste Nettbutikker liker å skryte av hvor lang garanti de har. Det finnes til og med butikker som tilbyr oppgraderingspakker på garanti fra standard 1 år til 3 år mot pristillegg!

 

Grøss, er redd det faktisk finnes de som er dumme nok til å kjøpe lenger garanti også - selv om de i de fleste tilfeller faktisk har 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven...

Lenke til kommentar
Tja kommer vel ann på hvilken vare det er snakk om.

Slitevarer har ikke 5års reklamasjonsrett.

5197151[/snapback]

bærbare PC

 

Kan jo være greit å ha med seg en garanti på toppen av kjøpsloven ? Normalt er det greiere å få dekket ting på garanti enn å måtte diskutere seg fram til om det er en fabrikasjonsfeil som kjøpsloven er ment å beskytte mot.

5197410[/snapback]

 

Jeg spurte hva den innebar, og ut fra svaret ser det ut som Netshop mener at 3 års garanti vil si normal reklamasjonsrett i 3 år, altså en innskrenkelse av lovverket.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvordan du får til dette ?

 

Lovverket ligger fast med intill 5 års reklamasjon på slike produkter. At Netshop i tillegg velger å gi en 3 års generell garanti i tillegg forandrer da ikke noe på dette. Trolig vel dette også gjøre det enklere for deg å reklamer i hverfall de første 3 årene (og da er trolig også PCns dager talte, da de fleste da vil ønske seg noe nytt og raskere).

Lenke til kommentar

Mye rart her gitt... Det trådtstarter tenker på her, er forbrukerkjøp. Da gjelder reklamasjonsretten. Garanti derimot gjelder uansett, dvs det er garanti bedrifter og andre virksomheter har å forholde seg til. En annen forskjell, er at ved reklamasjon ligger bevisbyrden hos kunde, mens ved garanti er det selger som må bevise at produktet fungerer. Ser derfor ikke noe galt i det Netshop skriver her... Derimot er det en del bedrifter som kun omtaler garanti når de snakke med kundene sine... Sikkert fordi garanti er bedre vilkår for de selv enn det reklamasjon er...

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
En annen forskjell, er at ved reklamasjon ligger bevisbyrden hos kunde, mens ved garanti er det selger som må bevise at produktet fungerer.

 

Dette gjelder en type garantier og vi har ingen holdepunkter for at det er en slik garanti Netshop gir. Så vidt jeg skjønner av trådstarters innlegg greier ikke Netshop (kundebehandleren) å si hva innholdet i Netshop sin garanti er og langt mindre si at man har noen utvidete rettigheter enn det forbrukerkjøpsloven gir anvisning på.

 

 

Sakset om noen typiske garantier fra noen forarbeider.

Garantier kan for eksempel gå ut på at reklamasjonsfristene etter lovgivningen utvides i tid, eller at feil og mangler blir behandlet som en reklamasjonssak, selv om forbrukeren ikke har rett til det etter lovgivningen. En annen form for garanti, er at selgeren påtar seg bevisbyrden for forhold som forbrukeren ellers ville hatt i en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Nettopp, jeg ønsker å få spesifisert hva denne 3-års-garantien utgjør. Fikk følgende svar:

 

Nei vi gir ikke noe mer enn det som som loven sier. Altså 3 år på slike prod. Du har ikke 5 års garanti men 5 års reklamasjonsrett.

 

Skjønner fremdeles like lite. Har sett gode svar fra en Netshop-bruker her tidligere, kanskje han/hun kan tenke seg å utdype? :)

Lenke til kommentar

Merkelig at de ikke kan beskrive hva garantien innebærer, men slik den fremsettes må dette gjelde hele PC'n og alt den inneholder som skjerm, kasse, tastatur, harddisk, minne, DVD, perifert utstyr.

 

Sviket noe i løpet av 3 år har du rette på å få det erstattet med nytt. Dette er en bedre deal en kjøpsloven som kun gir deg rett til å reklamer på fabrikasjonfeil en hvis periode fra 2-5 år. Slite deler som f.eks harddisk/dvd blir ikke alltid erstattet etter kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Hehehehe unnskyld men nå har jeg lyst til å le. Du kan få lov til å poste dette til netshop om du vil.

 

1. Loven sier IKKE NOE om garanti.

 

2. Loven sier KUN noe om reklamasjonsrett - den er på 5 år.

 

3. Om de ikke gir mer enn loven sier så gir de ikke garanti i det hele tatt.

 

4. Nok en gang, garanti har ingenting med loven å gjøre

 

5. DERE ER PÅ BÆRTUR!

 

6. Om dere i det hele tatt skal ha 3 års garanti så MÅ denne dekke MER enn norsk reklamasjonsrett. Om dere ikke kan vise til punkter der garantien dekker bedre enn reklamasjonsretten er dette ULOVLIG OG STRAFFBART.

 

EDIT: Dette innlegget er rettet mot netshop, ikke til noen i tråden her :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Merkelig at de ikke kan beskrive hva garantien innebærer, men slik den fremsettes må dette gjelde hele PC'n og alt den inneholder som skjerm, kasse, tastatur, harddisk, minne, DVD, perifert utstyr.

 

Sviket noe i løpet av 3 år har du rette på å få det erstattet med nytt. Dette er en bedre deal en kjøpsloven som kun gir deg rett til å reklamer på fabrikasjonfeil en hvis periode fra 2-5 år. Slite deler som f.eks harddisk/dvd blir ikke alltid erstattet etter kjøpsloven.

5202940[/snapback]

En bærbar pc er 1 produkt, ikke masse små ulike deler med ulik reklamasjonstid. Forbrukerkjøpsloven bruker begrepet "ting", en bærbar pc er 1 ting. Om denne "tingen" er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år - og det mener jeg en bærbar pc er ment til - så er det 5 års reklamasjonsrett på den.

 

Uansett om det er bonghyppsetufsen eller harddisken som ryker :).

Lenke til kommentar

Heisan !

 

Ja her har nok support-mannen vært litt tidlig ute med juleakevitten, og i arbeidstiden også da gitt :roll:

Vi gir 3 års garanti på stasjonære og 2 års garanti på bærbare PC-er. I tillegg kommer reklamasjonsretten på de produkter der denne kan gjøres gjeldende. Er litt usikker på hvor lang denne er på bærbare, men på stasjonære vil den hvertfall være 5 år vil jeg tro.

I praksis er dette sjelden noe problem, en PC som er mer enn 3 år gammel er som regel moden for de evige jaktmarker uansett slik at dette blir mer ett teoretisk problem enn ett praktisk.

Skal uansett sørge for at alle som svarer slike henvendelser setter seg inn i gjeldende betingelser, ikke helt bra at man svarer i tåka som dette. Må være en som har steppet inn for de som normalt svarer, jeg vet de som normalt jobber med dette kan dette.

 

Beklager hendelsen

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

Lenke til kommentar
Vi gir 3 års garanti på stasjonære og 2 års garanti på bærbare PC-er. I tillegg kommer reklamasjonsretten på de produkter der denne kan gjøres gjeldende. Er litt usikker på hvor lang denne er på bærbare, men på stasjonære vil den hvertfall være 5 år vil jeg tro.

 

Nå var ikke ditt svar så mye mer opplysende enn "tåkesvaret" til kundebehandleren. :)

 

For å ta loven først: Markedsføringsloven sier:

 

"§ 9c. Bruk av garantier o.l. overfor forbrukere

 

Det er forbudt i næringsvirksomhet å bruke ordet garanti eller tilsvarende uttrykk ved omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser, dersom mottakeren ikke gis rettigheter i tillegg til de rettighetene han eller hun ellers har, eller dersom slike rettigheter begrenses.

 

Ved markedsføring av garantier skal det opplyses om vesentlige begrensninger i garantien. Dersom det opplyses om garantitiden i markedsføringen, skal det også opplyses om lovens lengstefrist for reklamasjon etter den aktuelle lovgivningen. "

 

Mao. så er det forbudt for dere å opplyse om garanti så sant denne ikke er lenger enn reklamasjonsretten, eller gir bedre ytelser (f.eks. alltid ny vare). I Netshops tilfelle ser det ikke ut til at garantien er bedre på noen måte, og er derfor ulovlig å opplyse om.

 

Hvis dere derimot gir bedre ytelser i garanti-tiden, så er det fint, men da bør dere jo opplyse om dette ;)

Lenke til kommentar
Ja her har nok support-mannen vært litt tidlig ute med juleakevitten

OK, det kan jo skje alle ;)

 

2 års garanti på bærbare PC-er.

Hvor stod dette da jeg kjøpte PC-en? Da jeg kjøpte den stod det på websidene at man får 3 års garanti på PC bygd av Netshop, uten at jeg så noen begrensinger for bærbare. Går derfor ut fra at det hvertfall var 3 år da min ble kjøpt?

 

Finner forresten ikke garantibetingelsene nå, de burde da ligge ute på web. Synes også de burde vært sendt med i papirformat sammen med PC-en.

 

 

Mao. så er det forbudt for dere å opplyse om garanti så sant denne ikke er lenger enn reklamasjonsretten, eller gir bedre ytelser (f.eks. alltid ny vare). I Netshops tilfelle ser det ikke ut til at garantien er bedre på noen måte, og er derfor ulovlig å opplyse om.

 

Var akkurat det "ekstra" jeg etterlyste. Hadde ingen lov å henvise til, fint at du kunne oppklare :)

 

Håper Netshop kan definere den utvidede garantien her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...