Gå til innhold

Windows fyller 20 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå gjorde dere meg litt nysgjerrig. Hvilken rolle spillet Radio Shack egentlig oppi denne utviklingen? Har ikke hørt om dem før i den sammenheng. Tenker du på før DOS sin tid og det der vippebryter PC greiene som Bill og Alan drev på med i garasjen?

 

Radio Shack forbinder jeg med en elektro-/elektronikk-butikkjede. De har forresten byttet navn nylig. Husker ikke hva det nye navnet er i farten.

 

Ja har det ikke vært gøy dere å rive seg i håret over blåskjermer og maskiner som har "frosset" under bruk dere!? :cool:

Lenke til kommentar

Ja, eller så har de brakt pc'en til hjemmet, stått for en god del av underholdningsutviklingen, også har Windows noe som ikke er hørt om i Linux-verden engang, brukervennlighet!

Og tross alt, det er ikke så usikkert og ustabilit hvis man vet hva man gjør, så for meg er det ett fett om en gammel dame sliter med IE, eller en lillebror krasjer pc'en hele tiden....

 

Gratulerer :D

Lenke til kommentar

UNIX-kjernen som linux bygger på er nå fra tidlig 70-tall. XP og Server 2003 er faktisk veldig gode operativsystemer som mtp arkitektur og prosesstyring er adskillig bedre enn det meste annet. Linux-kjernen har langt på vei mistet dens egentlige styrke, dvs at den var grei og oversiktlig, nå har jo den blitt såpass stor og tung at "vanlige" nerder lett mister oversikten.

Lenke til kommentar
Ja, eller så har de brakt pc'en til hjemmet, stått for en god del av underholdningsutviklingen, også har Windows noe som ikke er hørt om i Linux-verden engang, brukervennlighet!

Og tross alt, det er ikke så usikkert og ustabilit hvis man vet hva man gjør, så for meg er det ett fett om en gammel dame sliter med IE, eller en lillebror krasjer pc'en hele tiden....

 

Gratulerer :D

5189719[/snapback]

Eh, nei. PCen kom til de tusen hjem pga. enorme produksjonsvolum som igjen skyldtes at IBM la sin vekt bakom. En bør heller ikke glemme mikro-generasjonen, og det var vel Apple med sin Apple II som brakte seriøse mikromaskiner til de tusen hjem og kontorer, sistnevnte mye pga. Visicalc. Ei heller bør CP/M glemmes, spesielt siden Windows har røtter i DOS som igjen var mer enn bare inspirert av CP/M.

 

Det Microsoft brakte til torgs var store mengder juss og markedsføring, mange er blitt presset av førstnevnte og enda fler lurt av sistnevnte.

Lenke til kommentar

Uten Microsoft ville ikke dagen vært slik den er idag, de ønsket at vær husholdning skulle ha hjemmepc og de har kommet langt på den agendaen, IBM, Apple osv fokuserte bare på bedrift og jeg tviler sterkt på at IT ville vært det samme uten Microsoft, på både godt og vondt.

 

At WinXP, 2000 og 2003 er ustabilt, tregt og sløser med ressurser har ikke jeg og andre jeg kjenner hatt problemer med.

Lenke til kommentar
Ja, eller så har de brakt pc'en til hjemmet, stått for en god del av underholdningsutviklingen, også har Windows noe som ikke er hørt om i Linux-verden engang, brukervennlighet!

Og tross alt, det er ikke så usikkert og ustabilit hvis man vet hva man gjør, så for meg er det ett fett om en gammel dame sliter med IE, eller en lillebror krasjer pc'en hele tiden....

Er det flere enn meg som ser paradokset i det du skriver? Windows skal liksom være så brukervennlig (bedre enn GNU/Linux tydeligvis), men så legger du plutselig inn forbehold om at det er best for de som kan endel data. Altså ikke gamle damer eller småsøsken. Høres ganske ekskluderende ut :ermm:

 

Forøvrig er jo GUIet i Windows ripoff av tidligere grafiske OS fra bla. Xerox, Mac og Amiga. Microsoft kom bare mye senere på banen, men de tok det raskt igjen vha ufine forretningsmetoder.

Lenke til kommentar
Uten Microsoft ville ikke dagen vært slik den er idag, de ønsket at vær husholdning skulle ha hjemmepc og de har kommet langt på den agendaen, IBM, Apple osv fokuserte bare på bedrift og jeg tviler sterkt på at IT ville vært det samme uten Microsoft, på både godt og vondt.

 

At WinXP, 2000 og 2003 er ustabilt, tregt og sløser med ressurser har ikke jeg og andre jeg kjenner hatt problemer med.

5196430[/snapback]

Det blir altfor spekulativt å tro at verden ville vært så mye annerledes uten MS. Verden står jo ikke og faller på ett selskap, og det har vært mange aktører i bransjen. Kanskje hadde alt vært bedre og mer åpent, eller vi kunne også risikert at et annet selskap (f.eks IBM) hadde hatt et tilsvarende monopol istedenfor MS. Dette er umulig å gi svar på.

 

Om Windows sløser med ressurser kommer vel litt an på hva man bruker pcen til. Men jeg har nå ihvertfall en linux-maskin her ved siden av meg som akkurat nå bruker drøyt 15MB RAM totalt, og da har jeg en 5-6 torrent-downloads gående. Sett i forhold til dette så sløser Windows med ressurser :)

Lenke til kommentar
Om Windows sløser med ressurser kommer vel litt an på hva man bruker pcen til. Men jeg har nå ihvertfall en linux-maskin her ved siden av meg som akkurat nå bruker drøyt 15MB RAM totalt, og da har jeg en 5-6 torrent-downloads gående. Sett i forhold til dette så sløser Windows med ressurser :)

5217826[/snapback]

Hva?! Jeg ble fortalt at 32 MB RAM var altfor lite, også kommer du og sier at en fin Linux-distro ikke bruker mer enn 15 MB. Er det likevel håp for min gamle Compaq?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...