Gå til innhold

Windows fyller 20 år


Anbefalte innlegg

Hva?! Jeg ble fortalt at 32 MB RAM var altfor lite, også kommer du og sier at en fin Linux-distro ikke bruker mer enn 15 MB. Er det likevel håp for min gamle Compaq?

5228112[/snapback]

Her snakker vi om en distro ribbet for alt som kan likne på grafiske grensesnitt, men det trengs da heller ikke på en server ;)

 

Skal du kjøre KDE eller GNOME kommer du ikke langt med 32MB.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
UNIX-kjernen som linux bygger på er nå fra tidlig 70-tall. XP og Server 2003 er faktisk veldig gode operativsystemer som mtp arkitektur og prosesstyring er adskillig bedre enn det meste annet. Linux-kjernen har langt på vei mistet dens egentlige styrke, dvs at den var grei og oversiktlig, nå har jo den blitt såpass stor og tung at "vanlige" nerder lett mister oversikten.

Kjerene tilLinux ble skrevet av Linus Torvald en gang tidlif 90-tall. Hvis jeg ikke husker helt feil så hadde eieren av Minix eller var det Posix (blander de navnene!!) publisert kildekoden i en eller annen form for ei bok som torvald leste i. Så egentlig har ikke LInux røttene sine i Unix, men det er et unix system fordi.

 

Desuten har linux blitt mer og mer oversiktlig i det suste. Vindusbehandlerene er blitt veldig brukervennelige og fungerer nesten som Windows. Selv lillebroren min klarer det. Det bruker også mindre systemressurser enn søppel os'et vista gjør. Jeg kjører Mint på pentium 4 på 1.6 ghz uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...