Gå til innhold

Google tilbyr websideanalyse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt som skjer på nett... google får vite det.

 

For at man skal kunne analysere hvordan en webside brukes så må man samle informasjon om dette et sted. Det kan enten gjøres av webserveren, eller man kan putte inn en bit kode som sender denne informasjonen til Google på alle sine sider.

 

Jeg vet ikke hvorfor Google gjør denne tjenesten tilgjengelig, men jeg antar de er interessert i å bruke denne trafikkinformasjonen på en eller annen måte.

 

De fleste gir sikkeret katten i dette, men det er allikevel verdt å tenke over i mellom 5 og 10 sekunder før man tar ibruk en slik tjeneste.

 

Edit:

Med den informasjonen Google vil samle dersom mange tar ibruk dette verktøyet så vil ikke Google bare ha kunnskap om hvordan de forskjellige sidene benyttes, men brukere kan faktisk spores fra side til side og kartlegges.

 

Google vil dermed etterhvert kunne sitte på en enorm mengde verdifull informasjon. Google blir en slags storebro på nett.

 

Og ikke glem at Google har tilgang på mailen din også....

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Kan jeg benytte dette på min egen hjemmeside der jeg ikke har lov til å ha egne reklamer?

5152939[/snapback]

Ettersom det ikke er reklame, så skulle det ikke være noen grunn til at det ikke er lov.

 

Alt som skjer på nett... google får vite det.

...

Og ikke glem at Google har tilgang på mailen din også....

5152294[/snapback]

 

Ja, selfølgelig. Men jeg stoler mer på Google enn på mange andre.

Og dessuten har jeg ikke noe informasjon jeg synes er så viktig at Google absolut ikke må få tak i det (..og da hadde jeg ikke brukt en webtjeneste uansett. Da hadde det ligget trykt på hardisken, dvd og/eller minnepinne.)

Og dessuten tror jeg Google bryter policyen sin vis de gjør det.

Men uansett, det all grunn til å være varsom, men vis Google vil bruke det til å forbedre søkene min, synes jeg det bare er enda en grunn til å bruke det, men da må de jo selfølgelig si fra først.

Endret av 100smiles
Lenke til kommentar
Og ikke glem at Google har tilgang på mailen din også....

5152294[/snapback]

Så har ikke andre giganter som yahoo og msn det?

5158071[/snapback]

Jo, hvordan det?

 

 

Og ikke glem at Google har tilgang på mailen din også....

5152294[/snapback]

 

Ja, selfølgelig. Men jeg stoler mer på Google enn på mange andre.

Og dessuten har jeg ikke noe informasjon jeg synes er så viktig at Google absolut ikke må få tak i det (..og da hadde jeg ikke brukt en webtjeneste uansett. Da hadde det ligget trykt på hardisken, dvd og/eller minnepinne.)

Og dessuten tror jeg Google bryter policyen sin vis de gjør det.

Men uansett, det all grunn til å være varsom, men vis Google vil bruke det til å forbedre søkene min, synes jeg det bare er enda en grunn til å bruke det, men da må de jo selfølgelig si fra først.

5160079[/snapback]

Jeg stoler også i utgangspunktet på Google. Men er det lurt, eller er det naivt?

 

Det jeg peker på er ikke om Google er et firma man kan stole på eller ikke, men at et eneste firma har potensielt mulighet til å for mange mennesker spore websøk, spore webvaner fra side til side, se hvem du får mail fra og sender mail til, og til og me lese mailen om de skulle ønske det.

 

Det er ganske mye informasjon samlet på et sted. Og kunnskap er makt. Og makt kan missbrukes.

 

Tenk for eksempel om Google hackes av noen med mindre gode hensikter, eller om utro ansatte velger å selge sensitive opplysninger.

 

Jeg er ikke skeptisk fordi Google er Google, men fordi alt for mye informasjon samles på ett sted.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...