Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med 40.000 kr?


asad

Anbefalte innlegg

Tenker da på en lønnsom investering her, fond eller noe liknende. Skal ringe rundt til noen banker nå, men tenkte jeg skulle høre med dere først. Pengene skal ligge der i 3-4 år.

 

Vil ikke ha noe risikabelt.Som aksjefond og greier. ( da kan man miste litt av pengene? )

 

takk til de som svarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det dummeste er å bare sette de i banken på en høyrentekonto, så noe fond ville ikke vært så dumt.

 

 

Prøv og hør med de som kan noe slikt, altså de som jobber med slikt daglig.

 

Har noen her erfaring med sparefond? Hvilken bank har best "tilbud"?

 

Det ikke nødvendigvis banken som kan gi deg best tilbud, bare så det er sagt.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Med banken så tenkte jeg ikke på tilbud, men råd. Det hender de gir det råd uten å tenke på å få pengene dine selv ;).

 

Men Økonomisk rapport, Dine penger osv. er fulle av råd. Tenk også på hvor mye du kan "låse" midlene. Service/spare type konto er greit når du trenger rask tilgang til pengene gjentatte ganger i løpet av et år, så du må tenke nøye på hvor lenge du kan sette de bort eller om du vil ha det som nødkapital osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vil ikke ha noe risikabelt.Som aksjefond og greier. ( da kan man miste litt av pengene? )

 

Har du pengene i banken og den går konkurs, så mister du også pengene, men sjansen for at det vil skje er så liten at en kan ta det helt med ro.

 

Har du pengene i et fond, og de du rådgiver deg med sier at dette er trygt, kan det gi en fin-fin investering over noen år.

Lenke til kommentar

Har hørt mye negativt om fondssparing, de holder sjelden hva de lover og gebyrene til banken er gjerne høye. Hvis du ikke vil ta noen risiko blir det vel uansett ikke noen avkastning å skrive hjem om. Jeg ville satt pengene på en høyrentekonto i en gebyrfri bank, og tatt dem ut igjen like gebyrfritt, når jeg hadde behov for pengene.

Lenke til kommentar

Fond vil alltid være risiko. Å si at det er "dumt" å spare pengene i bank blir feil i mine øyne. Det er i hvert fall sikkert.

Greit nok er renten lav i disse dager, men den vil bli høyere, sannsynligvis temmelig kort etter neste rentemøte i Norges bank.

 

Alle fond blir betjent av folk som har greie på det de driver med, men de har ikke fullstendig oversikt på konjuktursvingninger i markedet osv.

(Se kurven over et tilfeldig valgt fond, øverste på lista på www.ose.no)

 

Sparing i fond kommer også litt an på hvor lenge du har tenkt til å spare. Har du råd til å vente til en "up"-periode før du løser ut?

 

Det beste for deg vil være BSU hvis du har inntekt. Grunnen er at en BSU-konto gir rett til et skattefradrag på 3.000 kroner hvert år hvis du sparer maksimumsbeløpet på 15.000 kroner (20 prosent av sparebeløpet). Dette vil si at du "får" 20% rente i det året du setter inn pengene.

post-27183-1129548078_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Fond vil alltid være risiko. Å si at det er "dumt" å spare pengene i bank blir feil i mine øyne. Det er i hvert fall sikkert.

5017830[/snapback]

 

 

Grunne til at jeg skrev at det var dumt, er fordi hvis trådstarter ønsker å få noe ut av disse pengene, så kan har få mye mer fortjeneste i fond\aksjer\lignende enn om han putter dem i banken.

Lenke til kommentar

Godt tips, var ikke klar over at BSU fantes ennå. men husk at det forplikter(BSU penger må altså brukes på kjøpesum av første bolig) og er en langvarig sparing. Men absolutt lurt hvis man ikke har eid bolig ennå siden man får solide fradrag.

 

Men altså viktig å vite at dette låser pengene dine betraktelig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kom på en ting; Hvis du er  under 33 og planlegger boligkjøp en gang i fremtiden burde du kanske sette pengene i BSU. Altså boligsparing for ungdom. De gir god rente pluss skattefradrag for pengene.

5017807[/snapback]

Det han sa, 15000 i året er grensen. Du får ca 3000 i skattefradrag neste år da.

Lenke til kommentar
Har du pengene i banken og den går konkurs, så mister du også pengene, men sjansen for at det vil skje  er så liten at en kan ta det helt med ro.

 

5017725[/snapback]

 

Dette stemmer ikke helt. Innskudd i norske banker er sikret med opp til to millioner kroner. Siden bankene har store krav når det gjelder soliditet og kapitaldekning er innskuddene i en bank godt sikret. Dersom en bank allikevel ikke skulle være i stand til å møte sine forpliktelser, er innskuddene dekket gjennom Bankenes Sikringsfond.

 

Det er faktisk ingen som har tapt sine penger ved bankinnskudd i norske banker siden 2. verdenskrig, selv om flere banker har gått konkurs.

 

Det å lese økonomiske tidskrift for å se på hvilke aksjefond o.l. som kan være best tror jeg kan være greit. Jeg ville ha sett etter et aksjefond som har mest mulig spredt portefølje, gjerne et fond som har store andeler utenlandske aksjer. Et fond burde også ha noe av sin portefølje i såkalte sikre verdipapir.

 

Ideen er da at dersom norsk økonomi skulle være inne i en lavkonjunktur (f.eks. på grunn av et oljeprisfall), så vil norske aksjer gå ned, mens et prisfall på olje vil føre til at de land som importerer olje vil oppfatte dette som et positivt sjokk. Aksjekursen i disse landene vil derfor kunne gå opp. Du vil da kunne tape litt penger på de norske aksjene, mens de utenlandske aksjene vil kunne veie opp for dette.

 

Jeg er derfor litt skeptisk til fond som kun har sin portefølje i norske aksjer.

 

*edit* Ser at BSU har blitt nevnt. Må henge meg på de andre og anbefale dette dersom du planlegger et boligkjøp en gang i fremtidien. Det gir deg et skattefradrag, samtidig som lånebetingelsene i mange banker blir bedre dersom du kan vise til at du har spart i BSU i denne banken.

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar
men husk at det forplikter(BSU penger må altså brukes på kjøpesum av første bolig)

 

 

5017871[/snapback]

 

Dette er ikke helt riktig.

 

Betingelsen er at pengene må brukes til å kjøpe bolig, eller til å betale ned gjeld på bolig.

 

Selv er jeg på min tredje bolig og har ennå ikke løst ut BSU'n min. :)

 

Her er betingelsene:

* Betingelsen er at pengene må brukes til å kjøpe bolig, eller til å betale ned gjeld på bolig.

 

    * Skal du bruke BSU-pengene til nedbetaling av gjeld, må boligen din være tilflyttet etter at du opprettet BSU-avtalen.

 

    * BSU gis til og med det inntektsåret du fyller 33 år.

 

    * Det er kun mulig å opprette én BSU-konto. Har du først hatt en konto og avsluttet denne, er toget altså gått.

 

    * Boligen må være anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått.

 

    * Du får ikke skattefradrag fra og med det året du bruker sparebeløpet.

 

    * Påløpte renter regnes ikke som innbetalt sparebeløp, og regnes ikke med i de nevnte beløpsgrensene.

 

    * Renter av spareinnskuddet er skattepliktig inntekt i det året rentene påløper.

 

    * Ektefeller må opprette hver sin BSU-konto. For ektefeller som lignes under ett, gjelder beløpsgrensene for hver av dem.

 

    * Brytes vilkårene for BSU-kontoen etter at skattefradrag er gitt, blir resultatet tilleggsskatt.

 

 

Kilde: http://www.dinside.no/php/art.php?id=110126

 

Du kan fritt ta ut pengene du setter inn på BSU og bruke de til andre formål, men da må du må betale tilbake fradraget på 20%. Det vil si at du sitter igjen med renteinntektene som kan være rundt 2,5%. Slett ikke verst det heller i forhold til vanlige høyrentekontoer.

Lenke til kommentar

For all del; del opp beløpet! Investér aldri mer enn det du har "råd til å tape", men dette betyr ikke nødvendigvis at du bør velge de mest risikofylte investeringene (eller at investering er alltid forbundet med tap).

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg satt av 20.000 til BSU for i år (før 31. desember altså), resten hadde jeg delt i to og investert i ulike fond. Mitt siste tips er å slenge inn 10.000 i et fond som investerer i Øst-Europa, men det bare et tips... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...