Gå til innhold

Råd og tips om: Dell X1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utdrag fra testen på Hardware.no ( http://www.hardware.no/artikkel/14525/ ) :

 

Batterilevetiden er intet mindre enn imponerende. Ved bruk av det største batteriet holder maskinen det gående i hele 5,5 timer! Det mindre batteriet klarer litt mindre enn tre timer, noe som er bra da den totale vekten er på lave 1,14 kg.

 

 

Men ja. Vurder å kjøpe denne pcen selv. God ytelse, bitte liten, grei batteri tid, lydløs, lett... tilfredstiller mine krav.

 

Men hadde jeg vært deg så ville jeg ikke bestilt mer en 256ram fra dell. Kjøp heller en 512 eller 1024 brikke hos komplett.no, det blir mye billigere!

Lenke til kommentar
Men hadde jeg vært deg så ville jeg ikke bestilt mer en 256ram fra dell. Kjøp heller en 512 eller 1024 brikke hos komplett.no, det blir mye billigere!

Nettopp det jeg tenker. Blir fort mye penger med de fra Dell. Men er usikker på om det lønner seg med en 1024 brikke til litt over 1000,- eller en 512 til litt over 500.

Lenke til kommentar

DDR-2 brikka har (etter det jeg kan se) BGA innpakning på minnebrikkene. Altså: lite varme. Det er sant at maskinen blir ganske varm under bruk, men det er prisen å betale for en vifteløs laptop. Jeg har spilt litt WoW på maskinen også, og da begynner den å bli irriterende varm. Ikke en spill-pc, altså. :p

Lenke til kommentar
Noen som vet om ekstra ram i X1 (og bærbare generelt egentlig) fører til mer varme? Skulle jo tro det, og det kan jo være et poeng å tenke på siden X1 jo er vifteløs og "går varm" ifølge en del tester.

 

- Bjarne

Har en litt eldre laptop (Inspiron 4150) som jeg oppgraderte med mer minne en gang i tiden.. 512 i tillegg til de 256 som fulgte med. Merket straks at maskinen ble en del varmere, og at muligens viftene jobber noe mer..

 

Angrer uansett ikke på det da etter min mening min 512 ram er et must i XP..

Lenke til kommentar

men når dere snakeker om at den blir varm. Det er ikke slik varm at den ødlegger seg selv, smelter? Atlså grunn til at du mener den er irriterende varm er fordi du får brannsår av den?

 

Jeg mener, så lenge den ikke smelter eller ødlegger seg selv av varmen er det vel ikke noe problem?

Lenke til kommentar
DDR-2 brikka har (etter det jeg kan se) BGA innpakning på minnebrikkene. Altså: lite varme. Det er sant at maskinen blir ganske varm under bruk, men det er prisen å betale for en vifteløs laptop. Jeg har spilt litt WoW på maskinen også, og da begynner den å bli irriterende varm. Ikke en spill-pc, altså. :p

Jeg skjønner at det ikke er en spill-pc, men jeg regner med at den vil bli brukt til filmvisning (fra nettet og fra disk), og at den kan bli stående på døgnet rundt. Vil slik bruk også føre til at den blir for varm med 1280MB ram? Jeg er først og fremst bekymret for at maskinen skal ta skade av det.

 

- Bjarne

Lenke til kommentar
Har en litt eldre laptop (Inspiron 4150) som jeg oppgraderte med mer minne en gang i tiden.. 512 i tillegg til de 256 som fulgte med. Merket straks at maskinen ble en del varmere, og at muligens viftene jobber noe mer..

Hmm.. Rambrikker bruker svært lite effekt, kanskje 2-3W for en SODIMM-brikke på 1024MiB.

 

Hvis PCen blir merkbart varmere med 512MB i stedet for 256MB så kan det ha å gjøre med at du har fjernet en stor ytelsemessig flaskehals som ellers ville fått både CPU og de andre komponentene til å jobbe mindre (mye venting).

Lenke til kommentar
Er det lett å putte inn ekstra ram i denne? eller er det mer kronglete iogmed at den er såpass liten?

Jeg bestilte min X1 for 3 min siden og lurer på *akkurat* det samme som deg! Men jeg valgte å konfigurere maskinen min med bare 256MB RAM da jeg heller kjøper mer RAM fra f.eks. komplett.no - jeg håper at garantien ikke går ut dersom man installerer RAM selv på maskinen?

 

Jeg la til også et ekstra batteri (det største) så batteritiden varer hele veien over atlantern' når jeg skal på ferie (blir en del filmer på 60GB!)... ;)

Lenke til kommentar
Bestiller min i morgen jeg :) Bestiller med 512MB RAM siden det er ca. 60 kr. dyrere enn med 256MB.

:O 60 kr nei!?

Du får virkelig tilgi meg, det er visst 61 kr. det er snakk om (skrev dog ca. 60 kr.).

 

Gå inn på denne siden hos Dell. Alternativ 2 er det samme som alternativ 3, bare med 512MB RAM og 60GB HDD. Bytter man til 60GB HDD på alternativ 3 koster det 13270. Som sagt er alternativene da like, med untak av RAMen. 13331 - 13270 = 61,-

 

Noko meir guten min? :)

Lenke til kommentar

Er det ikke flere forskjeller enn det?

 

Førstnevnte ser ut til å ha CD-RW/DVD Combo mens sistnevnte ser ut til å ha Extern DVD/CDRW combo inkl. D-Bay. Denne D-bayen skal vistnok inneholde: 2 USB (1 D-bay), S-Video out, SD/CF card,Firewire, VGA, IR port, RJ-11, RJ-45. Altså en vesentlig forbedring av antall utganger.

 

Se på sammenligningssiden der du havner når du trykker på linken over her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...