Gå til innhold

Corsair lanserer Gigahertz-minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen minne guruer som vet hvor mye data en har tilgang til i en kollene. Er det mer enn en cacheline? Dvs det kan vel variere, men hadde vært greit å finne ut av hvordan det der henger sammen for å få et bere bilde av hva slags forsinkelse en egentlig snakker om. CAS * cycle time er litt vel enkelt.

 

Hadde vært fordel å vite hvordan dagens prosessorer henter en cacheline. Tar de det de trenger først eller starter de på begynnelsen?

Lenke til kommentar

Det eneste vi trenger nå er brikkesett (og CPUer) som støtter lavere minnnemultiplier enn i dag.

 

Anders Jensen: Jeg så en fin og teknisk detaljert artikkel om DDR2 på mange sider for en stund tilbake, men husker ikke linken nå. (Skal prøve å finne den) Så vidt jeg husker var CAS Latency ved lesing likt som på DDR selv om TRAS og de andre verdiene var litt forskjellige. CAS Latency ved skriving = CAS Latency ved lesing + 1. Skal se om jeg finner den artikkelen før jeg sier noe galt her.

 

Edit: Jeg fant ikke artikkelen jeg letet etter (trodde den lå hos arstechnica) men jeg har et par reservelinker med mer begrenset informasjon om DDR2:

DDR2: Theoretical Basics

DDR2 and low latency variants (svært gammelt)

 

Jeg mener også å ha lest om at burst aksess skal bære dobbelt så mye data i en burst men husker ikke detaljene rundt det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vi får se når AMD kommer med Socket M2 og DDR2-støtte til neste år. Jeg gjetter på at multiplierene vil kunne kjøre det på DDR2-800 orginalt, og da er det ikke så uoverkommelig langt opp med overklokking til DDR2-1000. Men på den andre siden: På samme tid er vel DDR2-1200 ute allrede.

 

Når det gjelder Intel så støtter de fleste brikkesett bare opp til DDR2-533 (med unntak av 955X som støtter DDR2-667). Dette er klart for dårlig støtte for å kunne kjøre på DDR2-1000 hastigheter, men det er også en god grunn til at de ikke øker det ennå: Det er ikke noe vits før FSB'en får høy nok båndbredde til å takle det.

 

Så per i dag så er DDR2-1000 totalt overkill og helt unødvendig. I dag er nok det ytelsemessige beste valget DDR2-667 med ekstremt lav latency (finnes ned i 3-4-4-5 eller noe sånt) eller DDR2-800 med lav lagency (4-4-4-6 eller noe sånt) hvis det skal overklokkes normalt mye. Det vil si at alle som nå sikler etter DDR2-1000 kan fint smøre seg med tolmodighet og vente på at Intel gir ut nye brikkesett (kanskje rundt årsskiftet) og AMD lanserer Socket M2 (i løpet av 1. halvår 2006).

 

I mellomtiden så duger nok minnet som folk allerede har helt fint.

Lenke til kommentar

 

Så per i dag så er DDR2-1000 totalt overkill og helt unødvendig. I dag er nok det ytelsemessige beste valget DDR2-667 med ekstremt lav latency (finnes ned i 3-4-4-5 eller noe sånt) eller DDR2-800 med lav lagency (4-4-4-6 eller noe sånt) hvis det skal overklokkes normalt mye. Det vil si at alle som nå sikler etter DDR2-1000 kan fint smøre seg med tolmodighet og vente på at Intel gir ut nye brikkesett (kanskje rundt årsskiftet) og AMD lanserer Socket M2 (i løpet av 1. halvår 2006).

 

I mellomtiden så duger nok minnet som folk allerede har helt fint.

Simen1: Jeg ville nok uten tvil valgt disse brikkene: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5130

 

De skal klare meget høye frekvenser selv med gode timings.. Men uansett er ikke dette veien å gå.. Dothan er veien for Intel ;)

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke helt hvordan dette var, men enten er det DDR2-800 eller så er det den neste standarden som vil bli spesifisert med kun en minnemodul per kanal. DDR2-800 vil også kreve et annet PCB layout enn DDR2-667 for offisiel støtte. Nå er det imidlertid så enkelt å lure entusiaster til å tro at systemet deres er "stabilt som fjell" at dette blir vel neppe noe reelt problem for brukerne på dette forumet ;)

Lenke til kommentar

De skal klare meget høye frekvenser selv med gode timings.. Men uansett er ikke dette veien å gå.. Dothan er veien for Intel ;)

mulig det, men man får da dothan med DDR2 brikkesett også :)

 

Dessuten er dette bare skrytebrikker. Det er ekstremt dårlig PR hvis 2 andre firma har brikker som er raskere på markedet og corsair ikke følger opp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...