Gå til innhold

Intel lanserer flere dobbelkjerneprosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

820 er sikkert ikke så ille. Nydelig pris og sikkert ikke så ekstremt effekthungrig. Ellers er dette et langt jesp. Alt for høyt effektforbruk til å være egnet som desktop.

 

Til spilling er de jo foreløpig ubrukelige, men det er vel ikke poenget heller. Dessuten er det vel GPU som er mest avgjørende der uansett.

 

Siden et er mye styr om hvor vidt dette er "ekte dual core eller ikke" så finnes mine tanker om det her

(på engelsk og i kontekst av Yonah, men generelt nok til å gjelde dette)

Lenke til kommentar
Tja, dual til 1500 kr er slettes ikke verst :thumbup:

Tja, håper virkelig ikke julenissen skal stikke hodet frem så tidlig :D

 

Ser at Pentium D 830 ligger på rundt 2800 kr på nett nå, så Pentium D 820 kommer da kanskje ut på rundt 2150 kr? Uansett ingen ufin pris. Hvis disse prosessorene er litt overklokkingsvennlig også, så kan 820 komme riktig så fint ut, multiplier på 14 er jo ganske kjekt. 14 x 266MHz = 3733Mhz.

 

PS! Håper jeg fortsatt kan dette med FSB og multiplier.

Lenke til kommentar

Ca. 2200 kroner for Pentium D 820 (2.8GHz) er ganske rimelig sammenlignet med 2 stk. Pentium 4 2.8GHz som koster ca. 2600 kroner (2x1300) nå. Det er ca. 18% rimeligere enn i dag, og utgjør nok kostnadsbesparelsen med å lime 2 stk. Prescott-kjerner på samme brikken fremfor alt dobbelt som nå. Bare synd at Pentium D 820 ytelsesmessig ikke ligger i nærheten av 2 stk. Pentium 4 2.8GHz, ellers så hadde det kanskje vært et svært godt kjøp.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ca. 2200 kroner for Pentium D 820 (2.8GHz) er ganske rimelig sammenlignet med 2 stk. Pentium 4 2.8GHz som koster ca. 2600 kroner (2x1300) nå. Det er ca. 18% rimeligere enn i dag, og utgjør nok kostnadsbesparelsen med å lime 2 stk. Prescott-kjerner på samme brikken fremfor alt dobbelt som nå. Bare synd at Pentium D 820 ytelsesmessig ikke ligger i nærheten av 2 stk. Pentium 4 2.8GHz, ellers så hadde det kanskje vært et svært godt kjøp.

Vel,vil påstå at det er et brukbart kjøp uansett, men ser som forventet at du ikke kom med noen "overraskelser" i ditt innlegg :D

Lenke til kommentar

Prisen på CPU'ene er meget bra, men hovedkortene som støtter denne (de med enten 955X og Nforce4 SLI Intel Edititon brikkesett) er ennå svært dyre så litt av vinningen går opp i spinningen her. En annen ting er at DDR2-ram med en fornuftig hastighet og størrelse også baller på prisene. Et regnestykke jeg gjorde for noen uker siden viste at prisene på CPU+HK+1GBram på de billigste modellene fra AMD og intel sammen med billigste hovedkrot og fornuftig ram ville gjort prisene omentrent like. Så lenge det er slik så mener jeg AMD kommer klart best ut med tanke på ytelse/krone. Men det kan jo endre seg om prisen på DDR2 eller hovedkort faller merkbart.

 

PS. Var dette egentlig noen nyhet? Ble ikke Pentium-D 820, 830 og 840 lansert samtidig med Pentium-D EE 840 ?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Enig meg Simen her. Så lenge HK og RAM som passer med de nye Pentium D ikke blir rimeligere så er det ikke mye hvits i å kjøpe denne over en billig HK ram og den rimeligste Dualcore AMD.

 

Men de HK fra intel er jo svært bra. Hvis bare CPUene til Intel hadde vært i nærheten til hovedkortete så hadde det vært konge. Og NF4 intel ed. er jo heller ikke akkurat dårlig. Så hvis ytelsen ikke spiller inn så er jo da P-D et bedre alternativ til de som vil ha en dualcore for multitasking men der ytelsesn spiller ikke er så kresene.

 

HK må støtte DDR2 på høyere hastigheter for å være like god som DDR1.

 

Så min konklusjon er at du bør ha et HK og DDR 2 ram, eller bare HK/ ram for at det skal være noe poeng med P-D foreløbi. Det hadde ikke overasket meg at Intel la seg lavt i pris på CPUen og tjener det inn på HKene ( selv om NF korete også kan kjøre P-D så er det lisens tror jeg på å lage HK til intel sine sockler.)

 

Hvor er egentlig sweetspottet på ytelse for folk som ikke har så store krav. Er alltid like overasket av folk som har en A64 3000 og synes den er så treig så de oppgradere til en 3500. Sitter her og er storfornøyd med min Baron 2500, og har ingen gode grunner for å oppdatere untat for å ha en CPU som jeg kan skryte av.

Lenke til kommentar

Tja... Vet ikke om jeg er så imponert enda...

At de er lansert er greit, men jeg vil ha de i butikken! Håper de blir tilgjenglig snart, det samme gjelder også AMD

 

Men det er lett og la seg lure av en billig prosessor, i realiteten må du ha nytt hovedkort og. Enten Intel i955X eller nVidia nForce4 Intel Edition, og de koster vel rundt 2000 kroner...

 

De hovedkortene krever også DDR2 ram hvis du ikke har det fra før. Blir brått litt dyrere da.

Lenke til kommentar
Tja, dual til 1500 kr er slettes ikke verst  :thumbup:

Tja, håper virkelig ikke julenissen skal stikke hodet frem så tidlig :D

 

Ser at Pentium D 830 ligger på rundt 2800 kr på nett nå, så Pentium D 820 kommer da kanskje ut på rundt 2150 kr? Uansett ingen ufin pris. Hvis disse prosessorene er litt overklokkingsvennlig også, så kan 820 komme riktig så fint ut, multiplier på 14 er jo ganske kjekt. 14 x 266MHz = 3733Mhz.

 

PS! Håper jeg fortsatt kan dette med FSB og multiplier.

kjører ikke disse prosessorene med 533Mhz(2*266) fsb?

Da vil multiplieren på D820 være: 2800/266=10,5

Lenke til kommentar
Prisen på CPU'ene er meget bra, men hovedkortene som støtter denne (de med enten 955X og Nforce4 SLI Intel Edititon brikkesett) er ennå svært dyre så litt av vinningen går opp i spinningen her. En annen ting er at DDR2-ram med en fornuftig hastighet og størrelse også baller på prisene. Et regnestykke jeg gjorde for noen uker siden viste at prisene på CPU+HK+1GBram på de billigste modellene fra AMD og intel sammen med billigste hovedkrot og fornuftig ram ville gjort prisene omentrent like. Så lenge det er slik så mener jeg AMD kommer klart best ut med tanke på ytelse/krone. Men det kan jo endre seg om prisen på DDR2 eller hovedkort faller merkbart.

 

PS. Var dette egentlig noen nyhet? Ble ikke Pentium-D 820, 830 og 840 lansert samtidig med Pentium-D EE 840 ?

V el er ikke helt enig her, da det plutselig skal letes etter det billigste hk og billigste ram, dette fordi 90% av brukerne her "kun" snakker om råe hk som feks DFI nForce4 og ram som klokker ekstremt bra, skal du ha dette så må du vitteligen betale for den, i tillegg er prisene for DDR2 synkende og amd skal jo over til disse også .

At nye hk er litt dyrere enn de som har vært en stund er greit, men det gjelder vitteligen begge leire. Ta feks DFI sitt dyreste nForce 4 kort til 939, dette kostet for under 2 mnd siden over 2000 kr nå koster det 1700-

Lenke til kommentar
kjører ikke disse prosessorene med 533Mhz(2*266) fsb?

Da vil multiplieren på D820 være: 2800/266=10,5

Nei, de kjører på 200 MHz 64bits QDR FSB, altså 200MHz klokkefrekvens og 4 bit per signalbane per klokkesyklus og 64 parallelle signalbaner. Pentium-D 820 (2,8GHz) har altså en multiplier på 14. (Multiplier har vel alltid blitt målt fra klokkefrekvens internt vs klokkefrekvens eksternt og ikke intern klokkefrekvens vs. "datarate")

 

Snekker`n: Det var bare et regneeksempel jeg gjorde for noen uker siden. Du må gjerne synes premissene var gale og lage et regnestykke som er mer relevant for deg selv. Jeg tok også bare tak i priser jeg kunne hente fra prisguiden der og da og så det ikke an i forhold til hva som er strategisk å velge med tanke på oppgraderinger osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...