Gå til innhold

Gir ikke opp enkeltkjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, føles nesten som at amd ikke vil henge seg på dobbeltkjernekappløpet enda, da ser det ut som at det er Intel som kommer til å sørge for at dobbelkjerne blir widespread og at amd høster inn av suksessen til Intel når den tid kommer.

 

Som jeg ser det akkurat nå :

 

Intel sørger for billige og jevngode dobbelkjerner til folket, i løpet av 2006 er 40% av alle nye applikasjoner og spill skrevet for flerkjernecpu.

 

Amd kommer i 2006 med "lavbudsjettsserien" sin på sokkel M2 som har dobbelkjerne og støtte for DDR2, eller for å si det sånn : lanserer dobbelkjerne for folket etter å ha høstet inn alt de greide på enkeltkjerne og dyre dobbelkjerner for entusiastene.

 

Vi får se om dette forandrer seg.

Lenke til kommentar
Som jeg ser det akkurat nå :

 

Intel sørger for billige og jevngode dobbelkjerner til folket, i løpet av 2006 er 40% av alle nye applikasjoner og spill skrevet for flerkjernecpu.

 

Amd kommer i 2006 med "lavbudsjettsserien" sin på sokkel M2 som har dobbelkjerne og støtte for DDR2, eller for å si det sånn : lanserer dobbelkjerne for folket etter å ha høstet inn alt de greide på enkeltkjerne og dyre dobbelkjerner for entusiastene.

Jeg skulle til å si nesten det samme. :thumbup:

 

"Gir ikke opp enkeltkjerner" betyt vel kort sagt "Dobbelkjerne forblir for dyr for vanlige folk en god stund fremover". Da tipper jeg mange som har gått og ventet på billig dobbeltkjerne kommer til å kjøpe seg ennå en enkeltkjerne CPU før dobbeltkjerne får fornuftig pris en gang i 2006. Litt bruk-og-kast-mentalitet. Jeg liker ikke det. Da er det bedre slik intel gjør, å lansere billige dobbelkjerner selv om de også yter litt mindre. Man får i hvertfall den raske multitaskingresponsen til en fornuftig pris selv om den målte ytelsen i de fleste benchark ikke er så veldig imponerende.

Lenke til kommentar

VR-Zone kommenterer også dette her:

http://vr-zone.com/?i=2150

Despite introducing Athlon 64 X2 desktop PC and dual-core Opteron server processors, AMD will continue to tout single-core processors for certain applications. AMD plans to continue offering single-core Athlon 64 FX chips such as 2.8GHz Athlon 64 FX-57 (San Diego based) that will arrive within weeks for gaming desktops. However, AMD no longer intends to deliver new, single-core Athlon 64s this year originally expected to launch Athlon 64 4200+. AMD will tout the Athlon 64 X2's multimedia aptitude and will position its current and future single-core Athlon 64 FX chips as having the highest performance on games.
Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Regner med at mannen i gata som ønsker bedre multitasking kapasitet gir blanke f i om han taper 20Frames i et spill som allerede oppnår god spillbarhet (>60fps).

Mannen i gata kommer nok til å kjøpe Intel og kommer til å få en veldig god opplevelse, han kommer også til å legge merke til at det plutselig er stor forskjell mellom å bruke et AMD system og det å bruke et INTEL system.

Dette spesielt pga mannen i gata sannsynligvis ikke har peiling på cpu spesifikasjoner og kommer til å sammenligne cpu'er etter merke og ikke på hva de egentlig har av spesifikasjoner.

 

Selv om Amd har vunnet kampen hos oss Nerder, så betyr det ikke at de har vunnet kampen om mannen i gata og ved en slik holdning så tror jeg at de kommer til å tape stort på denne strategien.

 

Edit : Med holdning mener jeg det faktum at det ikke satser stort nok på å levere x2 i god mengde og pris allerede i år.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Edit : Med holdning mener jeg det faktum at det ikke satser stort nok på å levere x2 i god mengde og pris allerede i år.

Hvorfor være stor når man er lykkelig som liten .... :love:

Bryr meg ikke så mye om hva amd gjør, er heller mer opptatt av å få tak i X2 (eller kanskje Intel) til en overkommelig pris.

 

Dagens strategi til Amd er jo kun sånn som simen1 sier, ergo det kommer ikke oss forbrukere helt til gode enda.

 

Jeg som forbruker er mer opptatt av å ha tilgjengelig god teknologi til en fornuftig pris når jeg oppdaterer selv om jeg kanskje til tider kjøper mer av ren entusiasme enn av fornuft.

 

Når jeg kan få kloa i en x2 + Hovedkort til under 2k så kommer jeg til å oppgradere fra mitt nåværende system.

Lenke til kommentar

Jeg tror Intel satser på introdusere Pentium M prosessorer til folk i gata jeg. Dothan er nok den som kommer til å krige med AMD's enkeltkjerne prosessorer.

 

Folk vil ha støyfrie PC'er. Og folk vil IKKE ha vannkjøling eller andre former for ekstremkjølinger, da de ikke fatter hvordan det virker. Overrasker meg ikke stort om vi ser fler og flere prosessorer ment for bærbare over i stasjonære PC'er.

 

Ikke overraskende å se Yonah komme inn på dual cpu markedet. Gleder meg at Intel kommer sterkt tilbake etter et generasjonskifte i dette markedet.

 

Har selv en Pentium M i en stasjonær maskin og er mitt absolutt beste kjøp. Tror vanlige folk er villig til å betale litt ekstra for en støyfri tilværelse. Nå er riktig nok ikkke CPU vifta den som støyer mest, men jeg har erfaring med fx prosessoren og det er vel ingen hemlighet at den krever ekstremt mye kjøling. Jeg for min del går gjerne litt ned i ytelse for en behagelig hverdag.

 

Når det er sagt er jeg overrasket at AMD setter seg på gjerdet her og ser hva Intel får til.

 

my 2 cents

Lenke til kommentar
Da tipper jeg mange som har gått og ventet på billig dobbeltkjerne kommer til å kjøpe seg ennå en enkeltkjerne CPU før dobbeltkjerne får fornuftig pris en gang i 2006. Litt bruk-og-kast-mentalitet. Jeg liker ikke det. Da er det bedre slik intel gjør, å lansere billige dobbelkjerner selv om de også yter litt mindre. Man får i hvertfall den raske multitaskingresponsen til en fornuftig pris selv om den målte ytelsen i de fleste benchark ikke er så veldig imponerende.

Jeg er ikke helt enig i dette. Jeg tror du gjør lurt i å vente noen måneder før du avgir noen slik dom. AMD sin måte å gjøre det er faktisk mindre bruk-og-kast ettersom man ikke trenger å bytte hovedkort for å oppgradere til Athlon 64 X2 slik man må med Pentium-D. AMD har heller ikke offentliggjort prisene på sine dobbelkjerne-prosessorer for desktop, så det gjenstår å se hva som blir rimeligst totalt sett (AMD: ny proesssor, eller Intel: nytt hovedkort + ny prosessor).

Lenke til kommentar

For entusiaster er nok 2 kjerner en stor ting, men er så enig med herr Dahle, mannen i gata (stua) vil ha det støyfritt. Det er spådd at stue pc'en blir de neste års slagere, og det skjønner jeg så godt, med plasma/lcd skjermer til rundt 20000 på 42" og oppløsninger på HDTV format, da er det morsonmt å ligge i sofan, svtisje mellom, tv, surfe, spille, på sin 42" HDTV fra godstolen i stua, altså en

 

HT'G'PC ('G"=gaming) Vel burde kanskje lagt på en M for music

 

Selv om jeg bare har 29" crt skjerm i stua er det fint å bare svitsje over til f.eks, general , eller lese hva som skjer her, og det er ikke få spørsmål jeg får hva det koster å få det slik, men inntil nylig så har store skjermer med ok oppløsning vært svindyre.

 

2 kjerner er for mer proft bruk, dvs de som jobber med mange programmer samtidig --> yrkesbruk og entusiaster.

 

Men det snur seg garantert når spill kan utnytte potensiale med 2 kjerner. Og jeg tror morgendagens spill vil optimalisere seg for 2 kjerner og HDTV oppløsning.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke alle som sitter med ett s939-HK da.

Jo, alle som har vært litt smarte og tenkt fremtidsrettet sitter med et 939 hk. De med 754 må selvsagt bytte hk, noe de visste da de kjøpte 754 til å begynne med.

Det er en ensidig måte å se det på, mange kan ha hatt gode grunner til å kjøpe s754 eller intel, er ikke alle som har kjøpt nytt hovedkort så nylig heller. Poenget er uansett at det er mange som må kjøpe nytt HK, også for dualcore a64.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke alle som sitter med ett s939-HK da.

Jo, alle som har vært litt smarte og tenkt fremtidsrettet sitter med et 939 hk. De med 754 må selvsagt bytte hk, noe de visste da de kjøpte 754 til å begynne med.

Helt enig, dette var forbrukerne klar over når de kjøpte HK'et. Nytter ikke komme her å surve nå fordi Socket 754 ikke duger i lengden.

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at de fleste som oppgraderer velger å gjøre det både med hovedkort og cpu samtidig.

 

Kan jo nevne en annen ting:

 

Kommer ikke som noen sjokk på meg at de fleste AMD brukere her i landet sitter på socket A.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Jeg sitter på socket A :)

Jeg venter... jeg vil nemlig at AMD skal binde seg til en plattform som var like langlevd som socket A (sånn CA iallefall)... først 754 - greit, hadde værken penger eller lyst til å oppgardere da, også hørte man jo om 939..., så 939 - hadde ikke såå mye penger, også hørte jeg jo om 1207(M2)..., så M2 i fremtida... hva skal de slå seg til ro med??

 

Tror jeg venter til DDR2 med lavere timings og høyere hastigheter er normen, samt dual core AMD systemer før jeg kjøper noe... Tror det er mange som har "vent og se" holdningen i disse dager...

 

 

Forøvrig: Å snakke om at "mannen i gata" liker lydløst og vil kjøpe Pentium M, og så dra frem at en Athlon FX utvikler mye varme er en LITT feil sammenlikning...

 

Hvor mange av mennen i gata sitter på en FX cpu egentlig? (90% av ENTUSIASTENE her har ikke FX engang...)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Høres egentlig lurt ut av AMD å vente på at programvaren (og da spesielt spill) støtter dual-core cpu før de satser for fullt på "mannen i gata". (Jeg skulle selvsagt sett at de satset for fullt på dual core allerede nå, men det er en annen sak.)

 

Entusiaster som skal spille kjøper heller en heftig single-core cpu som idag yter mye bedre enn dual-core cpu i spill enn å betale mye mer for en dual-core cpu om den var tilgjengelig. Når spillene støtter dual-core cpu vil dual-core cpu'ene ha fallt såpass i pris at entusiasten kan oppgradere cpu'en for en mye lavere pris enn om han kjøpte dual-core nå. Og også få en enda bedre ytelse. Total-kostnaden for entusiasten holdes nede, mens ytelsen pr brukt krone maksimeres.

 

AMD vil muligens miste de som ønsker dual-core pga andre årsaker enn spilling... Jeg driver mye med programmering og kommer ikke til å oppgradere før AMD dual-core er på markedet til en rimelig penge. (Er litt svak for underdogs, iallefall når de i tillegg har det beste produktet også (IMHO)).

 

Når det gjelder mannen i gata, så vil han i 99% av tilfellene ikke merke store forskjellen på om han kjører med single eller dual core. Der vil det mao for tiden fortsatt lønne seg å kjøpe single-core da den yter best i dagens applikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...