Gå til innhold

Samsung leverer SATA2-disker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå var det vel noen produsenter som ikke fulgte specsa helt, det var ikke nevnt navn,. men finner det litt merkelig at de advarer mot akkurat det der om det ikke gjelder den aktuelle produsent., noe som da kan tyde på at man muligens møter bakoverkompabilitetsproblemer (faen så langt ord det der :p ) med de diskene her..

Lenke til kommentar
Trenger vi egentlig SATA2. Hardiskene leverer jo enda ikke etter spesifikasjonene til gamle SATA?

SATA2 tilbyr mer enn bare økt båndbredde. SATA2 tilbyr også NCQ og hotplugmulighet. NCQ vil være en fordel for ytelsen uavhengig av båndbredden til disken. Hotplug gir ingen ekstra ytelse, men gir fine muligheter for å plugge inn og ut SATA-disker under drift. F.eks skal en ekstern SATA-disk kunne plugges inn og ut når PC'n er på, akkurat som med USB-enheter.

 

G: SATA og SATA2 har selvfølgelig helt kompatible plugger. Akkurat som USB og USB2 eller ATA100 og ATA133. Ellers ville det jo ikke vært kompatibelt.

Lenke til kommentar
SATA2 tilbyr mer enn bare økt båndbredde. SATA2 tilbyr også NCQ og hotplugmulighet.

NCQ har jeg allerede på Sata diskene mine, hva nytt tilbyr Sata2 her? Testene på NCQ forteller jo oss at det helst er for servere at den store gevinsten er å hente.

 

Hotplugmuligheten ser jeg som en kjekk ting å ha. Særlig for hovedkort som tilbyr sata-kontakter ut av maskinen. Kanskje vi får se det i større grad med Sata2kompatible hovedkort/kontrollere?

 

 

edit: Var litt på jorde og hadde lest litt feil.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar
SATA2 tilbyr mer enn bare økt båndbredde. SATA2 tilbyr også NCQ og hotplugmulighet.

NCQ har jeg allerede på Sata diskene mine, hva nytt tilbyr Sata2 her? Testene på NCQ forteller jo oss at det helst er for servere at den store gevinsten er å hente.

Testene på anand tyder jo på at NCQ kan være meget nyttig med dualcore (riktignok ikke i alle situasjoner)

 

AtW

Lenke til kommentar

SATA2 har NCQ som en del av spesifikasjonen, dvs at ingen SATA2 disker eller kontrollere vil komme uten NCQ. Greit nok at ytelsefordelen ikke kan måles i særlig mange vanlige bencmarks, men til P2P-trafikk på diskene, multitasking med dobbelkjerne og server-aktivitet så vil det nok merkes godt. Dvs. jeg tror nok det er P2P-ytelsen som vil ha mest innvirkning for folk her på forumet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Moro hvor treigt noen nyheter kommer.... har en samsung SATA2 200GB liggende som skal settes i drift i morgen kveld opp mot et Asus A8N SLI Deluxe hk med A64 3500+ prossesor og Sapphire X800XL grafikkort.....

 

Hvis det er interesse for det kan jeg legge ut noen ytelsestester fra SiSoft o.l. :D

Lenke til kommentar
Men hvordan er ytelsen i forhold til s-ata1? Nøyaktig samme?

Ytelsen til SATA2 versus ytelsen til SATA1 med NCQ er helt identisk så lenge diskene er identiske. (Alle SATA2 har NCQ).

 

Ytelsen til SATA2 versus ytelsen til SATA1 uten NCQ kan være litt forskjellig på grunn av NCQ. Forskjellene vil nok mest merkes på P2P, serverbruk og multitasking med dobbeltkjerne CPU'er.

 

Ps. hva mener du med "seige"? (kan tolkes på flere måter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...