Gå til innhold

Bør Norge ha Republikk eller Monarki?


Bør norge ha Monarki Eller Republikk?  

582 stemmer

  1. 1. Bør norge ha Monarki Eller Republikk?

    • Monarki
      237
    • Republikk
      298
    • Ingen mening om emnet.
      48


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En ting jeg har lurt på lenge... Hvorfor ikke bare bli kvitt kongehuset og bare la resten være slikt det er idag? Hvorfor må vi har president? Hvorfor ikke bare han en regjering med en statsminister?

Ja, dette har jeg også lurt på. Hvilken styreform ville så det være? :p

Men kongen er vel øverstekommanderende i hæren (?) er det ikke en av oppgavene hanses? Det er i såfall en slik oppgave som må deligerest videre.. ? Er det det som en eventuell president ville tatt seg av.

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på lenge... Hvorfor ikke bare bli kvitt kongehuset og bare la resten være slikt det er idag? Hvorfor må vi har president? Hvorfor ikke bare han en regjering med en statsminister?

KOSMO FOR PRESIDENT!!!111

 

Jeg skjønner hva du mener, og ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på lenge... Hvorfor ikke bare bli kvitt kongehuset og bare la resten være slikt det er idag? Hvorfor må vi har president? Hvorfor ikke bare han en regjering med en statsminister?

Ja, dette har jeg også lurt på. Hvilken styreform ville så det være? :p

Men kongen er vel øverstekommanderende i hæren (?) er det ikke en av oppgavene hanses? Det er i såfall en slik oppgave som må deligerest videre.. ? Er det det som en eventuell president ville tatt seg av.

Oppgaven hanseses :p (kongens altså) er å skrukke rundt og være diplomat for Norge, han har vel litt påvirkningskraft, og jeg mener å huske han har en form for veto-rett i krigs/forsvars situasjoner men at denne retten kan overstyres av regjeringen... Han er som frisvold, en general, men jeg tror ikke han fungerer som øverstkommanderende nei.

Etter et laaaaangt (og muligens enda litt lenger) år i Garden da jeg tjenestegjorde, fikk jeg et enda dårligere intrykk av kongefamilien enn jeg hadde da jeg kom inn. Synes det hele er noe tull. Greit, det er statsråd på slottet hver fredag, men kongens rolle der er minimal. Norge bruker enorme mengder med skattepenger på kongen og hans famile, så hvorfor ikke avskaffe monarkiet og gi deler av disse pengene til en president som faktisk arbeider for dem? Dessuten kan den forbannede kongefamilien bruke makt og penger så gardistene får oppvarmede skilderhus med lys og kanskje en liten stol og lov til å bruke dem. :love: Eller bare avskaffe hele driten! :yes:

Lenke til kommentar

Monarki fremfor Republikk ihvertfall

 

Helst hverken konge eller president. Men hvis man skal se på hva kongehuset koster, så er det ikke så voldsomt med utgifter (mye går med til å restaurere verneverdige bygninger, som det uansett hadde blitt brukt penger på). En president er nok dyrere og det er dyrt å holde valg hele tiden.

 

En konge er enkel å kontrollere og en god diplomat og pr-fyr for Norge. Derfor ser jeg ikke helt grunnen til å avskaffe det med det første. Han har rett og slett ikke noe makt og er "nesten" gratis i PRbruk for Norge.

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på lenge... Hvorfor ikke bare bli kvitt kongehuset og bare la resten være slikt det er idag? Hvorfor må vi har president? Hvorfor ikke bare han en regjering med en statsminister?

Ja, dette har jeg også lurt på. Hvilken styreform ville så det være? :p

Men kongen er vel øverstekommanderende i hæren (?) er det ikke en av oppgavene hanses? Det er i såfall en slik oppgave som må deligerest videre.. ? Er det det som en eventuell president ville tatt seg av.

I i hæren. Men for _hele_ forsvaret. Han er da den 4. eller 5. generalen.

Lenke til kommentar

Er prinsipiell motstander av monarkiet, men ser vanskelig at en president ville være noe bedre. Skal vi først ha et statsoverhode er det kanskje like greit at det ikke ligger politiske hestehandler bak valget.

 

Dersom vi skulle klart oss uten statsoverhode, hadde statsministerens rolle blitt styrket og mer symbolsk viktig. Da hadde det kanskje blitt en sterkere grad av personvalg slik man ser i stater med en utøvende president.

 

For mer om de ulike typer statsoverhoder og deres roller, se Wikipedia: Link.

Geir :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg mener.

 

Monarki er jo i prinsippet galt, da det er umoraskt at en stilling skal gå i arv.

En del som er motstander av monarkiet påstår jo at kongehuset er et pengesluk.

Dette er nok ikke helt tilfelle. Når vi først skal ha et statsoverhode, så kan det være smart med en/ei som ikke blander seg inn i politikken.

 

Kongehusets pengesluk (som noen påstår) og allt mediastyret med kongefamilien osv. gjør nok at folk blir motstandere av monarkiet, men tror dere ikke det vil bli stort sett lignende tilstander med en president?

 

Ellers, så står monarkiet sterkt i Norge, det er liten sjanse for at det blir avviklet, blir i så fall en god stund til (noen tiår kanskje?), så dette emnet er ikke på dagsordenen. Men ja, å diskutere må vi jo kunne gjøre likevel...

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på lenge... Hvorfor ikke bare bli kvitt kongehuset og bare la resten være slikt det er idag? Hvorfor må vi har president? Hvorfor ikke bare han en regjering med en statsminister?

Ja, dette har jeg også lurt på. Hvilken styreform ville så det være? :p

Men kongen er vel øverstekommanderende i hæren (?) er det ikke en av oppgavene hanses? Det er i såfall en slik oppgave som må deligerest videre.. ? Er det det som en eventuell president ville tatt seg av.

I i hæren. Men for _hele_ forsvaret. Han er da den 4. eller 5. generalen.

Kongen er både admiral og general. Kong Harald er i dag Forsvarets øverste sjef. Men han har ingen operativ kommando eller kontroll. Er bare symbol. Kronprinsen er Orlogskapteing/Major og dronningen er brigader. Kongen er vel den ensete admiralen Norge har. (andre er enten viseadmiral eller kontreadmiral)

Lenke til kommentar

Det er feil at noen mennesker skal være født "bedre" enn oss andre, født til makt, status og kongetittel. Kongehuset reprenterer Norge i utlandet, noe som er bra nok det, men en trenger ikke være født kongelig for å gjøre det. De kongelige er ikke noe mer norske enn oss andre.

 

Om å gå over til Republikk, med president, er jeg ikke sikker på om er et bedre alternativ til slik det er i dag.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Kongen gjør en fin jobb. Han skriver under på nye lover, og han nekter sjelden å gjøre det. Og hvorfor skal vi ha en president som skal motsi noe som de folkevalgte har bestemt? Selv om han/hun også er folkebestemt, synes jeg det blir for mye makt rundt EN person.

 

Alt for Kongen :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...