Gå til innhold

Hjelp til trege hardisker


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge merket at pcen min er en god del tregere enn mine venners pcer som er ca like raske.

 

For litt siden kjørte vi alle en test (Performance Test V5.0) og da viser det seg at hardisktesten på min pc scorer nesten 10 ganger dårligere enn alle de andres på den samme testen.

 

Noen som vet hva dette kan skyldes?

 

Jeg har et ASUS A7N8X hovedkort, amd athlon 2400+, 1024 mb minne og 2 western digital hardisker, den ene på 80 gb og den andre på 200 gb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har delt opp den ene harddisken i 2 deler og den nyeste i 3. Windows ligger på den nyeste og har fått tildelt 15 GB.

 

Noe annet jeg har tenkt over er når jeg flytter filer på pcen min, så går det treigt, den holde seg stabilt på 1000 kB/sec.

 

Det samme skjer når jeg laster ned over nettverk, jeg laster ned i ca 10 ganger så treig hastighet som andre(nettverkskortet er 10/100). Veldig irriterende.....

Lenke til kommentar

Har du 80-pins flatkabler? Har du prøvd å endre litt på konfigurasjonen av diskene? F.eks. koble ut den ene, bytte IDE-channel, bytte flatkabel. Dvs. koble ut enheter som kan være i konflikt. Kan det være en IRQ-konflikt med harddiskkontrolleren da? Er det mulig? Hvis du ikke skulle få det til, ta ut alle tilleggskort som lydkort, nettverkskort, firewirekort ol. Har du lastet inn chipset-drivere til hovedkortet?? Har du sjekket om maskinen din er totalt infisert av spyware? (kjør spybot). Programmer som tar store ressurser? Anti-virus kan tulle ganske mye, prøv å disable det litt. Om ikke noe skulle fungere så ville jeg prøvd å innstallert Windows på nytt.

Endret av mFaFa
Lenke til kommentar

Ut ifra det jeg har funnet ut, så er DMA skrudd på. Når jeg gikk inn i device manager, så så jeg ikke noe om DMA var aktivert på noen av harddiskene, men den var aktivert andre steder. Så da regner jeg med at den er på.

 

Jeg har prøvd å bytte litt på kabler, koble fra den ene harddisken, koble fra dvd-rom og sjekket jumpere.

 

Det er en 80-pins som er koblet i. Jeg fant ut at det det ikke var det først, men det har jeg ordnet på nå. Det skjedde ikke store ting med hastigheten. Den holdt seg pent og pyntelig lav.

 

Det virker som om jeg ikke får ut ytelsen av harddiskene, som z00l sier, men om jeg har ATA-100 eller ATA-66 kabel, det vet jeg ikke.

 

Kan det være noe i det at jeg burde oppdatere hovedkortdriverne. Har ikke kunnet gjøre det før, for har ikke hatt diskettstasjon, men har koblet i det nå. Så kan vel gjøre et forsøk med å oppdatere hovedkortdriverne. Men jeg burde jo uansett ha større hastighet når jeg overfører filer på egen pc, selv om jeg ikke har oppdatetert hovedkortdriverne.

 

 

 

Takk for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette kan muligens kanskje hjelpe, men ikke sikkert:

 

Formater harddisken(e) på nytt, men IKKE bruk vanlige Windows-hurtigformatering. Formater i DOS/kommandovindu, i disk management eller annet program som formaterer fullstendig.

 

Var borti en flunka ny HD før en gang som ble gørrandre træg etter at vi bare hurtigformaterte.

 

Obs: Skal egentlig ikke ha noe å si hvis partisjonen(e) har vært formatert før.

Lenke til kommentar

jeg har faktisk samme feilen. :(

 

men alle mine 3 maxstor disker vil ikke overføre mer en 3000 kbps

 

ca 3mbps

 

jeg har nettop måtte gå tilbake til et asus p4pe hovedkort, på grunn av at raid hovedkortet mitt ble ødelagt

 

når jeg hadde diskene på det andre hovedkortet så hadde alle diskene 50000 + kbps

 

altså ca 50mbps

 

jeg har instalert alt av drivere osv.

 

veldig merkelig egentlig

 

-Uberhenrik

Lenke til kommentar

jeg fikk faktisk ordna det.

jeg bare loka litt rundt i bios og kødda, og etter litt overklokking og diverse loking så fungerte det faktisk :p

 

er ikke helt sikker på hva som gjorde det siden jeg endra på så mye.

 

 

EDIT: jeg har faktisk over 50000 kbps på alle diskene opp til 61000 kbps :D

Endret av uberhenrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...