Gå til innhold

X300 HyperMemory om kort tid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alt i alt er dette et steg i riktig retning. Blir ikke forundret om vi i fremtiden får se high-end TC/HM versjoner med 512MB integrert minne. Det vil kunne øke detaljeringen i spill vesentlig.

Tipper dette kommer med NV47/48 og R520 jeg...

 

Det er med dette man begynner å se fordelene med PCI Express

Lenke til kommentar

blir rimelig villledene om de skal skrive 128mb på eska, ettersom folk flest tror høy mhz, mbram og hardiskplass = raskere pc

 

typ El-kjøp tilbud: kraftig p4 celeron 2.8ghz! med 1gb systeminne (noname kor?) og 200gb lagringsplass og x300 skjermkort med 128mb grafikkminne.. KJØP NÅ OG FÅ EN DVD BRENNER MED PÅ KJØPET.. TILBUDET GJELDER KUN INNEN xx.xx SÅ LØP OG KJØP

 

tipper en del ferdigpc produsenter kommer til å elske disse hypermem korta.

Lenke til kommentar
Denne teknikken ble jo lansert i høst... En uke før nvidia til og med... Også kommer ikke produktet før i mars...  :roll: Hvorofr slike papirlanseringer?

 

GeForce 6200TC har vært tilgjenglig en stund allerede

 

Nok en gang kan nvidia si "velkommen etter" til ATi...

ATi var vel først ute med dette med Xpress200.

 

Tipper dette kommer med NV47/48 og R520 jeg...

 

Det er med dette man begynner å se fordelene med PCI Express

Tja, det spørs om dette har så mye for seg med high-end kort.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på kostnadene ved en PC så utgjør et godt skjermkort i den prissensitive delen av markedet (~10K) omtrent en 1/4 av den totale kostnaden. Dette er egentlig fullstendig uhørt i forhold til hva man betaler for de andre delene. Dette skyldes i hovedsak kravet til hastighet og størrelse på minne og det at skjermkortene p.t. krever lik hastighet på dette alt minne.

 

Hvis vi tenker i gjennom problemstillingen litt nøyere, mener jeg vi finner noen hull i logikken til enkelte selv om de markedsføringsmessige argumentene er faretruende og lite ønskelige; misbruk av tekniske spesifikasjoner fins over alt.

 

Ingen kritiserer en prosessor for å ha Level 1 cache, eller en PC for å ha systemminne. Ingen forventer at prosessoren skal ha alt dette minne selv og caching er en svært velprøvd metode for å utnytte begrensede ressurser bedre. Det er helt sikkert kjørt gjennomgående tester og tracing av behovene for minne og hvor mye av dette som må være så kjapt som mulig. Det vil si at mesteparten av skjerminne ligger halveis brakk, selv under kjøring av krevende spill og programmer. Derfor vil å utnytte et annenrangs minne i denne sammenhengen kunne bety betydelige konstandsbesparelser, såfrem det kommer forbrukerne tilgode. Akkurat når det gjelder minne og skjermkort, mener jeg bestemt at produsentene har gjort en meget god deal og at det ikke er reell konkurranse i markedet.

 

Så hvis Ola Dunk kan spare en høvding eller noe deromkring i forhold til ytelse på dette, synes jeg vi skal hilse det velkommen.

 

Et annet alternativ kunne være å rett og slett sette på en ddr sokkel på et skjermkort, så kunne brukeren selv bestemme størrelse, hastighet og pris på sitt "annenrangs" minne.

Lenke til kommentar

ATI Radeon Xpress 200M-brikkesettet for AMD64-bærbare har en integrert grafikkbrikke basert på Radeon X300 og støtter allerede HyperMemory:

http://ati.com/products/radeonxpress200m/specs.html

HYPERMEMORY™ is ATI’s innovative technology that seamlessly enables the Graphics Processing Unit to use a combination of local and shared system memory with real-time performance at a reduced consumer cost and up to 128MB of memory
Lenke til kommentar
Hvis man ser på kostnadene ved en PC så utgjør et godt skjermkort i den prissensitive delen av markedet (~10K) omtrent en 1/4 av den totale kostnaden. Dette er egentlig fullstendig uhørt i forhold til hva man betaler for de andre delene. Dette skyldes i hovedsak kravet til hastighet og størrelse på minne og det at skjermkortene p.t. krever lik hastighet på dette alt minne.

 

Hvis vi tenker i gjennom problemstillingen litt nøyere, mener jeg vi finner noen hull i logikken til enkelte selv om de markedsføringsmessige argumentene er faretruende og lite ønskelige; misbruk av tekniske spesifikasjoner fins over alt.

 

Ingen kritiserer en prosessor for å ha Level 1 cache, eller en PC for å ha systemminne. Ingen forventer at prosessoren skal ha alt dette minne selv og caching er en svært velprøvd metode for å utnytte begrensede ressurser bedre. Det er helt sikkert kjørt gjennomgående tester og tracing av behovene for minne og hvor mye av dette som må være så kjapt som mulig. Det vil si at mesteparten av skjerminne ligger halveis brakk, selv under kjøring av krevende spill og programmer. Derfor vil å utnytte et annenrangs minne i denne sammenhengen kunne bety betydelige konstandsbesparelser, såfrem det kommer forbrukerne tilgode. Akkurat når det gjelder minne og skjermkort, mener jeg bestemt at produsentene har gjort en meget god deal og at det ikke er reell konkurranse i markedet.

 

Så hvis Ola Dunk kan spare en høvding eller noe deromkring i forhold til ytelse på dette, synes jeg vi skal hilse det velkommen.

 

Et annet alternativ kunne være å rett og slett sette på en ddr sokkel på et skjermkort, så kunne brukeren selv bestemme størrelse, hastighet og pris på sitt "annenrangs" minne.

Dette høres ikke bra ut. Hvordan vil det fungere på systemet? Vil vi se at det som skjermkortet skriver til hovedkortets minne ender opp på Windows sin Pagefile, yuck !? :ermm:

 

Det du foreslår om å legge DDR sokkel på skjermkortet høres ut som en dårlig ide. For det første hvor stort skjermkort fysisk vil du se inne i kassen din. For det andre så vil dette bremse hva skjermkortet kan yte av hastighet.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...