Gå til innhold

Ett skritt nærmere OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OLED blir :cool:

 

Et "problem" med LCD er om du kjører lav oppløsning(f.eks. under oppstart) Da kan du risikere størrelsen på pixelene blir ulike, og tekst kan bli vanskelig å lese. Jeg håper at vi slipper slikt med OLED.

 

Jeg har laget et eksempel for å demonstrere dette:

 

Bilde nummer 1:

Lenke til kommentar
5000:1 i kontrast... Er ikke det mer enn det mennesklige øyet kan oppfatte da?

 

OLED er bare  :dribble:

jeg la også spessielt merke til det, DÆVEN :w00t:

Dette skyldes i hovedsak at svart på en OLED-skjerm er kullsvart. Derfor blir forskellen (kontrasten) mellom hvit og svart så stor i forhold til LCD, som har bakbelyst panel, og derfor ikke viser svart som HELT svart, men mer grått.

Lenke til kommentar
Hvem pokker er det som gidder å kjøpe OLED skjerm med levetid på 10.000 timer? Det er 416 dager det folkens - 14 måneder..........!

Aldri i livet heller.............

Med skjermen på 24 timer ja, men jobber man med en skjerm ca 8 timer om dagen så har man altså ca 4 år.

 

Dagens levetid på oled er 10.000 timer men det sies at det skal gå greit å utvikle skjermer som kan få mye lengre levetid, men det gjenstår å se om de kan holde i 5-10 år.

Lenke til kommentar
Hvem pokker er det som gidder å kjøpe OLED skjerm med levetid på 10.000 timer? Det er 416 dager det folkens - 14 måneder..........!

Aldri i livet heller.............

Det er jo døgnet rundt da... Ingen som bruker skjermen så mye.

 

Hvis du bare f.eks. bruker skjermen 4 timer om dagen så er det jo ypperlig (da varer den i 6 år), med forbehold om at ikke skjermen blir vesentlig dårligere i løpet av levetiden selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Levetiden er ikke noe å si på. Folk kjøper projektorer med langt dårligere levetid på pæra. Dog var jeg skuffet over kontrastforholdet, noe som sikkert er overraskende for enkelte. Men med en slik lysstyrke samt evnen til å vise sort burde kontrastforholdet være langt høyere.

Selv har jeg en Sony HS-50 projektor (LCD) som tilbyr 6000:1.

 

Videre ser jeg at den har en sinnsyk oppløsning: 1920 x 1080

Dette er jo 1080i standarden, og da snakker vi virkelig HD :fun:

Dog påpekes at skal man spille dagens heftige spill i denne oppløsningen bør man ha 6800 ultra i tospann.

 

Uansett er det mye som skjer fremover i film og bilde, og vi står foran den største nyheten siden vi fikk fargetv (75).

 

Mine tanker om OLED er at vi dessverre ikke vil treffe disse på markedet innen 2008 som artikkelen sier. Samsung vil nok konsentrere seg om å banke LG på plasmamarkedet etter et noe uheldig 2004. Vet Samsung har noen syke plasma skjermer som slippes om ikke alt for lenge.

 

Dessuten skal Samsung ennå tjene inn de invisteringer som allerede er gjort i LCD og Plasma.

 

 

Når alt dette er sagt lurer jeg på hvorfor det ikke er mer fokus på VRbriller. Trenden er at vi får mindre leiligheter, da kan man kompansere med å manipulere øyet med briller :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...