Gå til innhold

Gode Firefox extensions!


Anbefalte innlegg

Tenkte at vi som har Firefox kan utveksle litt kunnskap om extensions som er verdt å ha :-)

 

Hvis det er en extension som dere synes at burde være med så post den her så kan jeg slenge den med!god dag

 

Til dere som ikke helt vet hva dette er så er det "plugins" til det jeg (min personlige mening) synes er den beste browseren, nemlig Mozilla Firefox. Hvis dere vurderer Firefox, så gjerne se igjennom denne listen for en liten smakebit av mange smarte funksjoner som gjør hverdagen litt bedre :)

 

----------------

 

Adblock

Irriterer du deg over reklamene på vg.no som lager lyd ved mouse-over, eller andre tig? Installer Adblock og blokker de reklamene (og mye annet) du vil! (De eneste reklamene jeg personlig blokkerer er de med lyd på vg.no, reklamebanner er tross alt måten for firmaer, organisasjoner osv til å tjene penger på.)

 

---

 

Allow right clicks

Lar deg bruke høyreklikk på sider som egenlig ikke tillater det

 

---

 

Autofill

Skriv inn info om deg slik som navn, adresse, osv så kan FF automatisk fylle inn forms for deg.

 

---

 

Bandwith tester

Tells you the bandwidth of your current internet connection.

 

---

 

 

BBcode

Adds BBCode/HTML/XHTML formating to the context menu for forums like Mozillazine.

 

---

 

ChatZilla

IRC klient for FF.

 

---

 

Close tab on double click

Lite og enkelt, men genialt. Dobbeltklikk på "taben" så lukkes den, litt lettere :)

 

---

 

Copy plain text

Copies text without formatting

 

---

 

CuteMenus

Lager ikoner i alle menyer, ser bra ut

 

---

 

DictionarySearch

Et ord du ikke er sikker på hva betyr? Marker ordet, høyreklikk og slå opp i en online ordbok.

 

---

 

Diggler

Diggler is a small but powerful add-on for Firefox and Mozilla. It adds a menu button next to the address bar with actions relevant to the current URL, for example to step out to the parent directory, or to visit the equivalent ftp URL, or to visit the site in archive.org. A single click on the menu button also clears the location bar (much like the one in Konqueror) - useful for keyboard free browsing.

 

---

 

Disable targets for download

Prevents sites spawning blank windows when clicking binary downloads.

 

---

 

Down them all

 

Har du noen gang ville lastet ned f.eks alle .jpg filene som er på en webside? Med DTA så er det svært lett!

 

---

 

Download manager tweak

A modification of the Firefox download manager that changes its appearance and allows it to be opened in a separate window, a new tab, or the sidebar. Og mye mer.

 

---

 

fireFTP

FTP klient for FF.

 

---

 

FoxyTunes

Lar deg kontrollere "alle" medieavspillere fra statusbar.

 

---

 

freetranslate

Oversett en webside til et annet språk via freetranslate.org

 

---

 

Gcache

Er siden du prøver å komme inn på nede/borte/slettet ol.? Med Gcache så kan du svært enkelt få google sin cachede versjon av siden du prøver å komme inn på!

 

---

 

Gmail notifier

Smart like ikon som legger seg på statusbaren og sier ifra når du har fått mail på gmail kontoen din (dobbeltklikk på ikonet og kom direkte inn til din gmail konto).

 

---

 

HTML validator

legger til W3C validation til view source code funksjonen i Firefox.. meget nyttig for å sjekke sider for compliance errors...

 

---

 

ImageZOOM

zoom bilder med høyreklikk

 

---

 

LastTab

Trykk CTRL+TAB for å bytte mellom tab'er slik som ALT+TAB bytter mellom vinduer i windows.

 

---

 

Launchy

 

Hvis du vil åpne en link direkte i en annen applikasjon (en hel drøss med forskjellige), eks hvis en side ikke funker i FF, ta sjansen og åpne den i IE med et par klikk.

 

---

 

Linkification

Lar deg åpne web adresser som ikke er linker

 

---

 

Mouse Gestures, prøv alle, finn den du liker best:

 

Mouse gestures

Mouse gestures til FF, nyttig hvis du ikke har tilbake, fram knapper på musen din.

 

All-in-one gestures

renere konfig og har mulighet for mouse trails, noe som de andre ikke har(?)

 

easyGestures.

 

This is a popup pie menu through which you can perform actions by doing short and fast mouse gestures.

It saves you from reaching toolbars, menus and keyboard thus allowing tireless and smooth surfing without needing to memorize gestures.

 

All behavior and actions are customizable.

 

---

 

Mozilla Calendar

Meget bra kalender som åpnes via tools. (At uken starter på søndager kan forandres på Preferences -> views)

 

---

 

Nuke anything

Adds a "Remove this object" entry to the right-click context menu, which will remove an object from a webpage temporarily. The effects can be undone by reloading the page.

 

---

 

Paste and Go

Lets you paste an URL from the clipboard and directly load it.

 

---

 

Paste quote

Essentiell for oss forum brukere! Hvis du skal quote noen, merk teksen og velg lim inn som quote! Da vil teksten som du kopierte få:

[quote] [/quote]

"rundt" seg.

 

---

 

Quicknote

småkjekt å ta notater...

 

---

 

ReloadEvery

Venter du på at en side skal bli oppdatert? Nå slipper du å trykke på F5, FF gjør det for deg!

 

---

 

Singel window

Vinduer som egentlig åpnes i nytt vindu blir åpnet i en ny tab istedenfor.

 

---

 

SortBookmarks

This extension sorts your bookmarks alphabetically.

 

---

 

StockTicker

Viser aksjekurser i statusbar. På de aksjene du selv vil den skal vise.

 

---

 

Tabbrowser tweaks:

 

Tabbrowser prefences

Enables enhanced control for tabbed browsing.

 

ELLER gjør som "Legion" foretrekker:

tabbrowser extensions

litt stor konfig, men syns den gir bedre kontroll enn tabprefs

 

---

 

TripleSelect

Ved å trykke tre ganger på en tekst vil hele avsnittet merkes, ikke bare linjen som er standard.

 

---

 

WeatherFox

Viser været, og værmelding

 

---

 

Web developerAdds a menu and a toolbar to the browser with various web developer tools.

Current tools include converting form POSTs to GETs, hiding images, outlining block level elements, and disabling styles - plus many more.

 

Ps.Virker ikke med nyeste v1.0PR versjon av Firefox men eg tipper en oppdatert versjon kommer.

 

---

 

WindowsUpdate

Bruk windows update i FF.

 

------------------------

 

Det finnes mange andre exstensions som jeg bruker, men mange av dem er rimelig urbukelige, men morsomme.

 

Vil anbefale alle med FF som virkelig vil bruke det fullt ut, å se igjennom alle exstensionene som finnes på mozilla siden, her: https://update.mozilla.org/extensions/showl...hp?category=All

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så Genialt....

 

Dette progget må jeg bare skaffe meg... Link til nedlastings side ????

Står helt øverst i mitt første innlegg. www.getfirefox.com

 

defzx: uninstall IE? http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;EN-US;q293907

Hm... Ser ikke ut til at det fungerer så bra, les heller her for tips: http://www.experts-exchange.com/Operating_...Q_21070292.html

Dette programmet skal visst fungere: http://www.litepc.com/xppreview.html

 

Har redigert inn innleggene til Gandalf the Grey og FtZ- inn i min post. :hmm:

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
K... takk.. men Forklar meg Hvedforskjellen mellom Firefox og Internet explorer..

Hovedforskjellen ligger i at FF er mye tryggere enn IE (er vel ikke noe særlig forksjellig i trygghet når det gjelder FF og Opera, bare så det er sagt).

 

Du slipper også alle slike "My search bar" som legger seg under addresse linjen.

Du kan bruke såkalt "tabbed browsing".

 

FF har uendelig mange flere smart (og nyttige) funksjoner enn IE.

Les gjerne litt nedover i denne tråden, der har jeg skrevet litt mer...

Lenke til kommentar
Les gjerne litt nedover i denne tråden, der har jeg skrevet litt mer
hmm.. takker.. satt og lurte. og hater den my serch bar... og en ting blokker FF progz som prøver og legge seg inn på pc-en din.. har oplevd dette et par ganger så lurer...

Hva slags programmer?

 

Hvis du tenker på slike programmer som installeres via nettsider slik som spesielt disse my search bar, så ja det gjør den. Den blokkerer vel også slike Dialere ol.

Lenke til kommentar
Les gjerne litt nedover i denne tråden, der har jeg skrevet litt mer
hmm.. takker.. satt og lurte. og hater den my serch bar... og en ting blokker FF progz som prøver og legge seg inn på pc-en din.. har oplevd dette et par ganger så lurer...

Hva slags programmer?

 

Hvis du tenker på slike programmer som installeres via nettsider slik som spesielt disse my search bar, så ja det gjør den. Den blokkerer vel også slike Dialere ol.

De er vel ikke farlige men.. de ligger og tar systemressurser jeg kunjne brukt på andre ting.. men slike dialere du snakker om.. jeg fik en på pc-en og skulle den hele tidne på nettet så en gang satt den på netet nesten et døgn så jeg fikk ikke brukt internetten min mer den måneden pga.. regningen som kom iposten litt senere på 2000.... :mad:

 

 

så jeg bytter nok til FF dA siden det er masse geniale xtensjons og sånt og den blokker masse "dritt" som legger seg på marskinen....

 

sa takk...

Lenke til kommentar

litt smør på flesk, men jeg foretrekker all-in-one gestures

renere konfig og har mulighet for mouse trails, noe som de andre ikke har(?)

 

foretrekker også tabbrowser extensions

litt stor konfig, men syns den gir bedre kontroll enn tabprefs

 

quicknote

småkjekt å ta notater...

 

plain text link og nuke anything. her

 

bugmenot

for oss late mennesker som ikke gidder å opprette kontoer her og der

Lenke til kommentar

@schmelck: Veldig bra tiltak. :)

Har ikke satt meg ned og testet extensions selv, så denne tråden er genial. Hvis du orker å fortsette og redigere den første posten med nye tillegg, så blir det ihvertfall veldig oversiktlig. Har jo alt vært litt OT som gjør oversikten dårligere i lengden.

Lenke til kommentar
@schmelck: Veldig bra tiltak. :)

Har ikke satt meg ned og testet extensions selv, så denne tråden er genial. Hvis du orker å fortsette og redigere den første posten med nye tillegg, så blir det ihvertfall veldig oversiktlig. Har jo alt vært litt OT som gjør oversikten dårligere i lengden.

Takk, jeg har selv irritert meg utallige ganger i tråder hvor det kommer mye info imellom alt OT snakket, derfor skal jeg så absolutt prøve å like inn forslagene som tikker inn! Oppfordrer alle som lager liknende tråder til å gjøre det samme (spesielt under worklogs)...

 

*lime inn nye gode forslag*

 

EDIT: Kall det gjerne litt "dobbeltmoral" at jeg selv kritiserer OT og skriver OT selv, men det er ikke OT jeg mener å kritisere mest, men at folk ikke gidder å redigere sitt først innlegg med viktig essentiell info. Men uansett, nå er det nok OT, hehe.

 

EDIT2: da skulle de nye forslagene være limt inn, takk alle sammen! Tror dette kommer til å bli en fin og nyttig tråd. Kan også nevne at jeg har installert endel andre extensions som jeg ikke har tatt med da de egentlig ikke har noen særlig "nyttig" funksjon, eks "browser uptime" ol.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...