Gå til innhold

Nye PC-er varer 20 minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For et halvår siden, så tok det 5-10 sekunder etter at vi koblet opp pc'en til at den var infisert.

 

Det var dog bare MS.Blaster , men 5-10sekunder, og kun MSN.no var åpnet!

Har ingenting å si hvilken nettside du er inne på, det er nok at du er koblet til Internet (har en gyldig IP) så er du utsatt. Har du derimot en brannmur/router mellom PC-en og Internet er du litt tryggere for disse ormene ala Blaster og Sasser.

Lenke til kommentar

Så sant som det er skrevet. For noen måneder siden, når jeg skulle sette opp min egen PC, så gikk jeg rett etter Windows Update etter installasjon av Windows - halvveis i nedlastinga av updates får jeg Blaster og hva det nå måtte være.

Resultat: Omformatering og installasjon av Norton som første prioritet. Nå sitter jeg på samme installasjon :)

Lenke til kommentar

Snart umulig å patche? Der ER umulig å patche. Kan i allefall ikke påregne at det virker. Har selv prøvd og det funka dårlig. Fikk 3 virus før SP1 var ferdig nedlastet og de slukte så mye båndbredde at nedlastingen så godt som stoppet opp.

 

Var litt morsomt å følge med på egentlig. Hadde NAV2004 inne og fikk rapport når virusene kom inn så jeg ble noe overrasket da jeg kom tilbake til PC'en for å kontrollere fremgangen etter en times tid kan en si...

 

Edit: Som Earth657 påpeker nedenfor. Brannmur er et must for at patching skal fungere. Nesten så det er en selvfølge i dag. Sørgelig nok. På den andre siden er det greit at software utviklere og brukere blir pinlig klar over svakhetene i dagens systemer. Det bør ha langsiktige positive konsekvenser.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Men hver pc bruker med litt kunnskap innen sikkerhet, vet at har du en brukbar brannmur, så er det ikke noe problem, sist jeg formaterte var vel en måned siden, koblet meg ikke på nettet før jeg installerte sygate igjen, og da var det null problem å laste ned alle microsofts oppdateringer igjen.

 

Men joda, det er et stort problem, men det bare påpeker hvor viktig det er med god brannmur.

Endret av Earth657
Lenke til kommentar

Det stod jo ett eller annet sted her at microsoft sendte ut gratis cder med sikkerhetsoppdateringenr....jeg bestillte en slik fra siden deres....fikk da gratis tilsendt en gratis cd med demo virusprogram og alle sikkerhetsinstalalsjoner og direxctX9 osv,,,,fikk den i februar i år.....så når jeg formaterer så installererer jeg den før jeg koblet mot internettetn og installerer da antivirus og oppdaterer den på en rundt 10 min

Lenke til kommentar
Typisk sikkerhetspropaganda, lurer på hvor mange som vurderer ny antivirus, brannvegg, e.l. på grunn av en rapport som dette. :nei:

 

frykt selger desverre altfor godt...

Det er ikke propaganda, jobber på ett større nettverk, og 20 minutt virker ikke usannsynlig, de fleste blir kjapt infisert om de ikke oppdaterer med en gang de kommer på nett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Holder det å bruke den innebygde brannmuren i XP i tillegg til antivirus? Er det ellers noen grep som må gjøres før patchingen kan begynne?

 

Øyvind

Firewallen i XP er vel forsåvidt grei, men den er veldig lite konfigurerbar, bedre en ingenting ihvertfall, er ikke alle de andre programmene som er så mye bedre, som hisser seg vanvittig opp over litt scanning av en port eller to, og ikke engang klarer å generere en skikkelig log.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...