Gå til innhold

Nye PC-er varer 20 minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husker når jeg reinstallerte min PC for en tid siden, fikk Blaster og Sasser. Grunnkunnskapene om virusene gjorde det ikke noe vanskelig å oppdatere, men det er nå bare 2 av mangen virus/ormer som kunne ha herja på maskina.

Om det er mulig så skulle ISP'ene kunne ha varslet bedre om at kundene har virus og reagert med mindre internett tilgang eller noe i den dur. Sikkert noen statlige tilskudd som hadde gått med til slikt.

Først SPAM så virus. Blir nok bedre etterhvert (helst ikke med TCPA :( )
Lenke til kommentar
Det er nå bare å brenne antivirusoppdateringer hos en venn eller på jobb å legge det inn før internett kobles opp første gang :roll:

Så sant som sagt... de aller fleste har jo også flere harddisker og CD/DVD-brenner så det er egentlig svært sjeldent at man ikke klarer å laste ned en del viktige patcher og ha de tilgjengelige offline før man evt gjør en ny installasjon. Planlegging kalles det ;)

Lenke til kommentar

For en måned siden var jeg gjennom akkurat det samme, men da med windows 2000 - desto vanskeligere.

 

Hadde heldigvis zonealarm og avast liggende, så ble - clean install, zone alarm, avast og SÅ nettverkskabel..

 

Denne maskinen sto på en telenor avidi linje, åpen for all dritten rett inn..

 

Må innrømme, ganske skremt over hvor fort det gikk :-)

 

Kjartan!

Lenke til kommentar
Typisk sikkerhetspropaganda, lurer på hvor mange som vurderer ny antivirus, brannvegg, e.l. på grunn av en rapport som dette. :nei:

 

frykt selger desverre altfor godt...

 

Det er ikke propaganda, jobber på ett større nettverk, og 20 minutt virker ikke usannsynlig, de fleste blir kjapt infisert om de ikke oppdaterer med en gang de kommer på nett.

 

AtW

Organisasjonen jeg jobber i har 500+ pc'r av disse jeg har nesten direkte ansvar for 160 av disse pc'ene(min avdeling). Vi har ca 6000 brukere i hele organisasjonen, og jeg regner med at rundt 1500 av disse bruker de pc'ene som jeg har ansvar for.

 

(da har vi tatt introen, og vi vet begge at vi er kvalifisert til å ha vår egen mening ;) )

 

Jeg sier ikke at det er ufarlig å ha en upatchet maskin uten antivirus på nett, jeg sier bare at de de kommer fram til i denne rapporten er noe alle vet og eneste hensikten med den er å selge mere "sikkerhetsverktøy" og fjærne fokuset der det egentlig burde være, nemlig patching av systemet.

 

Vi kjører statiske ipadresser og ingen firewall på alle klienter, hver klient har en offentlig tilgjengelig adresse, men grunnet bra jobb med patching av windows og god kontroll over antivirus programvaren har vi ikke enda opplevd virus/hacke-angrep som har klart å gjøre noe skade. Dette til tross for minimale utgifter til sikkerhetsverktøy(bare lisens på antivirus samt lisens på en windows server for å kjøre diverse tjenester, men serveren brukes til ikke-sikkerhets-relaterte ting også)

 

Men poenget mitt i denne posten var ikke at jeg mener at rapporten er feil, jeg liker bare ikke det budskapet jeg leser mellom linjene.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
Typisk sikkerhetspropaganda, lurer på hvor mange som vurderer ny antivirus, brannvegg, e.l. på grunn av en rapport som dette. :nei:

 

frykt selger desverre altfor godt...

 

Det er ikke propaganda, jobber på ett større nettverk, og 20 minutt virker ikke usannsynlig, de fleste blir kjapt infisert om de ikke oppdaterer med en gang de kommer på nett.

 

AtW

Organisasjonen jeg jobber i har 500+ pc'r av disse jeg har nesten direkte ansvar for 160 av disse pc'ene(min avdeling). Vi har ca 6000 brukere i hele organisasjonen, og jeg regner med at rundt 1500 av disse bruker de pc'ene som jeg har ansvar for.

 

(da har vi tatt introen, og vi vet begge at vi er kvalifisert til å ha vår egen mening ;) )

 

Jeg sier ikke at det er ufarlig å ha en upatchet maskin uten antivirus på nett, jeg sier bare at de de kommer fram til i denne rapporten er noe alle vet og eneste hensikten med den er å selge mere "sikkerhetsverktøy" og fjærne fokuset der det egentlig burde være, nemlig patching av systemet.

 

Vi kjører statiske ipadresser og ingen firewall på alle klienter, hver klient har en offentlig tilgjengelig adresse, men grunnet bra jobb med patching av windows og god kontroll over antivirus programvaren har vi ikke enda opplevd virus/hacke-angrep som har klart å gjøre noe skade. Dette til tross for minimale utgifter

 

Men poenget mitt i denne posten var ikke at jeg mener at rapporten er feil, jeg liker bare ikke det budskapet jeg leser mellom linjene.

Ok, da er vi nok enige, jeg mener ihvertfall at behovet for å installere alt mulig dill før man kommer seg på nett, som foreslått tidligere i tråden er overdrevet, som du sier, patcher du opp windows så er du langt på vei. Selv om firewall definitivt er ett nyttig supplement, men det skal ikke være nødvendig å installere før du går på nett (såfremt du har patchet og windows vel og merke).

 

AtW

Lenke til kommentar

99% av virusene som infiserer maskina når den er upatchet bruker port 445. Enhver ISP bør som standard stenge denne porten, og heller åpne den opp for sine kunder med spesielle behov. De siste månedene har trafikken på port 445 økt med over 100% hver måned.

 

Jobber selv ved en høgskole som har blokkert all trafikk utenfra på port 445, og det er en stor lettelse.

 

Edit: Ved å gjøre dette er man også med på å bidra til mindre spredning av sasser, gaobot, korgo og blaster.

Endret av alfern
Lenke til kommentar
Var apple PC med i denne statestikken? Har prøvd å få en mac infisert med add-ware, spyware, virus og ormer og jeg har ikke klart det. Det sier litt. :cool:

 

Men det kommer vel virus snart til Linux og Mac nær det blir populært nok.

Nettopp....

 

Det er nettopp derfor det er så få virus til MAC/Linux. Hadde det hatt flere brukere ville det også blitt laget flere virus.

Lenke til kommentar

Skulle vært skuddpremie på de som lager virus og ormer - uten begrensning over landegrensene. Dusør utbetales ved fremvisning av hans avkuttede fingre *Mooahhahahahah!!!!*

 

Drittlei disse drittfolka som holder på. Lurer på hvor tøffe de hadde vært i trynet om de ikke lengre kunne gjemme seg bak sin egen dataskjerm!

 

 

Om noen ble støtet av denne posten så får dere unnskylde, men trengte en liten utblåsning.

Lenke til kommentar
Skulle vært skuddpremie på de som lager virus og ormer - uten begrensning over landegrensene. Dusør utbetales ved fremvisning av hans avkuttede fingre *Mooahhahahahah!!!!*

 

Drittlei disse drittfolka som holder på. Lurer på hvor tøffe de hadde vært i trynet om de ikke lengre kunne gjemme seg bak sin egen dataskjerm!

 

 

Om noen ble støtet av denne posten så får dere unnskylde, men trengte en liten utblåsning.

Sette opp skuddpremie på alle som er for sløve/late til å oppgradere operativsystemet sitt også da?

 

AtW

Lenke til kommentar
...er ikke alle de andre programmene som er så mye bedre, som hisser seg vanvittig opp over litt scanning av en port eller to, og ikke engang klarer å generere en skikkelig log.

Helt enig - skjønner godt at folk blir paranoide på nett når enkelte firewaller popper opp advarsler mange ganger i timen.

 

En latterlig sirkusoppvisning bare for å vise at de gjør noe; XP sin innebygde er heldigvis 'silent' og gjør jobben uten å mase om det.

Lenke til kommentar

Selgere på Elkjøp og Expert skulle ha blitt tvunget til å opplyse om denne patcheproblematikken. Vet ikke hvor mange "rødvinsjobber" jeg har gjort hos folk som har handlet en flott ny Packard Bell på butikken, setter inn modemkontakten, og vips, så er det gjort. Hvor mange andre varer som ødelegger seg selv ved vanlig bruk er det lov å selge?

 

(Men rødvin er godt, da..) :grin:

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Håper ikke denne undersøkelsen blir brukt feil til å fremme TCPA og annet 1984-opplegg :scared:

 

Selv har jeg kjørt windows 2000 ganske lenge uten så mye andre oppdateringer enn siste service pack; oppdaterte ekstra først under vårens virus-/ ormebølge. Hjalp mye med NAT-routern fra NGT, Zonealarm og at jeg bruker Opera og Eudora i stede for IE og Outlook (evt. Express) i tillegg til å ha selvfølgelig oppdatert antivirus. Har vel bare funnet noe snusk en eller to ganger, men det var ikke noe som lagde problemer...

 

Om man derfor har et sett på disk eller CD med brannmur, litt service pack og antivirus som man legger inn før man kobler seg på nett, er man ganske så trygg.

 

(...ellers så hadde vi også en gammel NT-server gående der jeg jobba før. Var egentlig et telefonfirma som eide den så vi fikk ikke lov til å gjøre noe som helst med den (ikke en gang antivirus) selv om den sto på nettet. Opplevde at andre servere fikk virus og drit, men denne trauste, uoppdaterte NT-servern var det aldri noe problemer med :mrgreen: Har fått meg til å lure på om en del av oppdateringene egentlig er oppdateringer til oppdateringene...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...