Gå til innhold

Mer on AMD Sempron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
blir jo spennende å se spesifikasjonene på den mobile versjonen, kan den måle seg med dothan?

Neppe. Dothan (Pentium-M) er High-end og skal dermed konkurrere med Athlon64 Mobile, mens Sempron Mobile trolig blir en kraftig Celeron-M utfordrer.

 

Men det blir interresant å se litt testresultater. Hva som gir lengst batteritid og mest for pengene osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er det ingen andre som har tenkt over at den heter SemPR0N?

pr0n, som i porr... semp*rno

 

nå var jeg litt fjortiss dere, *knis*

Så det på Overclockers.com .. Jeg tenkte ikke på det, men det klinger sikkert bra i visse kretser.. Jeg tenkte mest på at det finnes flere språk i verden enn engelsk og at ED's analyser av ordet i kun engelske ordbøker dermed blir litt teit. Trolig ligger det største markedet for Sempron i asia, og det er der den bør klinge bra.

 

Jeg tror AMD hovedsaklig gikk bort fra navnealternativet AthlonXP så ikke disse skal bli forvekslet md Athlon64 og dermed ta noe av markedet derfra. I tillegg tror jeg det kunne blitt litt rot med TO forskjellige Athlon XP'er.

Lenke til kommentar

Genialt trekk av AMD. Svært lite ekstra arbeid med designet, mindre die gir bedre yield og flere prosessorer per wafer og i tillegg klarer de å skille high og low end med 64bit støtte som egentlig bare er hype per i dag. Litt morsomt egentlig å se flere og flere journalister komme med "nye" tanker hva 64 bit støtte angår nå som Intel har erklert at de vil lansere det for desktop. Det ble plutselig stuerent å mene at 64bit ikke er nødvendig i mainstream. Jeg kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Personlig forstår jeg ikke hva AMD ønsker å oppnå ved å deaktivere 64-bits støtten. Det må jo være i AMDs interesse at en så stor del av markedet som mulig har mulighet til å gå over til 64 bits når dette er et marked de per i dag er markedsledere på. Det å skille high-end og low-end kunne de unasett gjort med mindre cache (det gjør de jo allerede, og kunne stoppet med det), så det bør ikke være et issue i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Personlig forstår jeg ikke hva AMD ønsker å oppnå ved å deaktivere 64-bits støtten. Det må jo være i AMDs interesse at en så stor del av markedet som mulig har mulighet til å gå over til 64 bits når dette er et marked de per i dag er markedsledere på. Det å skille high-end og low-end kunne de unasett gjort med mindre cache (det gjør de jo allerede, og kunne stoppet med det), så det bør ikke være et issue i det hele tatt.

Svaret på den er forholdsvis enkel hvis spekulasjonen om at den bruker samme kjerne stemmer.

 

Ved å fjerne halve cachen gjør de at den "nye" CPUen vil være tregere enn tilsvarende A64 på 32bits kode. Dermed kan de selge den billigere enn storebror. Men i det man disabler en del av cache vil man også oppnå noe positivt, nemlig det at den meget sannsynlig vil klokke bedre enn "storebror". Derfor trenger man mer for å skille dem. Derfor disables også 64bits delen.

 

Mitt tips er at AMD kommer til å plassere den dyreste Sempron i prisleiet rundt den billigste A64 CPUen, og dermed lokke folk til å kjøpe A64 på den måten.

 

Blir spennende å se om all denne gjettingen vår slår til :D

 

-KJ

Lenke til kommentar
Personlig forstår jeg ikke hva AMD ønsker å oppnå ved å deaktivere 64-bits støtten. Det må jo være i AMDs interesse at en så stor del av markedet som mulig har mulighet til å gå over til 64 bits når dette er et marked de per i dag er markedsledere på. Det å skille high-end og low-end kunne de unasett gjort med mindre cache (det gjør de jo allerede, og kunne stoppet med det), så det bør ikke være et issue i det hele tatt.

Svaret på den er forholdsvis enkel hvis spekulasjonen om at den bruker samme kjerne stemmer.

 

Ved å fjerne halve cachen gjør de at den "nye" CPUen vil være tregere enn tilsvarende A64 på 32bits kode. Dermed kan de selge den billigere enn storebror. Men i det man disabler en del av cache vil man også oppnå noe positivt, nemlig det at den meget sannsynlig vil klokke bedre enn "storebror". Derfor trenger man mer for å skille dem. Derfor disables også 64bits delen.

 

Mitt tips er at AMD kommer til å plassere den dyreste Sempron i prisleiet rundt den billigste A64 CPUen, og dermed lokke folk til å kjøpe A64 på den måten.

 

Blir spennende å se om all denne gjettingen vår slår til :D

 

-KJ

Slik jeg har forstått det deaktiverer man bare 1/2 cachen og 64bit i forhold til en vanlig A64 CPU, dvs produksjonskostnadene blir neppe lavere pr enhet. Dog er det mest sannsynlig at de kanskje kan bruke en høyere andel av produksjonen ettersom en god del kanskje kommer ut med defekt cache eller også 64bit del, siste er vel litt tvilsomt. Dette er vel ett triks både Intel og AMD har for å få opp antall enheter av totalproduksjonen de kan sende til markedet(kalles vel å øke yield?).

 

Men forstår fremdeles ikke helt hvorfor de velger å kastrere den, dvs ta bort 64 bit støtten.. dersom dette ikke også har noe med yield å gjøre(som andre også foreslår), men skulle tro at en CPU med herpa 64 bit instruksjoner var relativt gone uansett. Hvertfall dersom man ser på disse bildene av kjernene som viser hvor cache etc er lokalisert, lett å forstå at man kan sende ut med en litt defekt cache, men.. nå er ikke jeg CPU designer da :)

 

Tviler også på at man kan modde fra 32-64 på disse CPUene, er vel ingen som har fått til å aktivere mer cache på Cellyer, duron eller andre CPUer basert på kjerner med mer cache... så langt jeg vet. Og dette blir sikkert ganske likt og neppe som å ta bort multiplier låsen eller liknende :)

 

Mht pris ser det ut som AMD legger seg på Intel nivå på A64, så da er det ikke vanskelig å tippe at sempron blir liggende på samme nivå som Celeron. Amd har vel også innsett at de må tjene penger. Ytelse er vel vanskeligå si noe om ettersom man ikke har noen A64 med 256 cache, dvs ingen vet hvorvidt den forskjellen utgjør noe. På P4 vet vi derimot at cache betyr mye, men over 512 ser ikke ut til å utgjøre like mye(samme er det vel med A64).

 

litt kjekt å gjette av og til vet du :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Tviler også på at man kan modde fra 32-64 på disse CPUene, er vel ingen som har fått til å aktivere mer cache på Cellyer, duron eller andre CPUer basert på kjerner med mer cache... så langt jeg vet. Og dette blir sikkert ganske likt og neppe som å ta bort multiplier låsen eller liknende :)

Vel, Overclockers.ru har nå klart å aktivere på 256KB mer L2 cache på Athlon XP "Thorton" som du kan lese mer om her:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030930171549.html

 

De klarte først å modde en Duron "Applebred" med 128KB L2 cache til en Athlon XP med 256KB L2 cache som du kan lese mer om her:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030908004407.html

 

Regner med at samme gjengen vil prøve å modde Sempron også :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...