Gå til innhold

Mer on AMD Sempron


Anbefalte innlegg

Tviler også på at man kan modde fra 32-64 på disse CPUene, er vel ingen som har fått til å aktivere mer cache på Cellyer, duron eller andre CPUer basert på kjerner med mer cache... så langt jeg vet. Og dette blir sikkert ganske likt og neppe som å ta bort multiplier låsen eller liknende :)

Vel, Overclockers.ru har nå klart å aktivere på 256KB mer L2 cache på Athlon XP "Thorton" som du kan lese mer om her:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030930171549.html

 

De klarte først å modde en Duron "Applebred" med 128KB L2 cache til en Athlon XP med 256KB L2 cache som du kan lese mer om her:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030908004407.html

 

Regner med at samme gjengen vil prøve å modde Sempron også :)

Bøyer meg i støvet for de der :)

 

Men hva skjer dersom man gjør dette med en CPU som f.eks har defekt cache? Spørsmålet er da om man har tatt knekken på den, om den bare blir ustabil eller om den rett og slett ikke klarer å benytte deg av den ekstra cachen? Spennende uansett hva folk får til, har faktisk ikke sett denne type modding før(har ikke lett heller da)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til alle som ikke skjønner hvorfor AMD kastrerer 64bit støtten på Sempron:

Det er markedspsykologi som er årsaken. For å illustrere det med en analogi:

Tenk deg en hamburgersjappe som selger to typer hamburgere: Stor og middels. Mange av kundene vil tenke som så at middels er sikkert stort nok siden jeg ikke er skrubbsulten men bare passe sulten. Den store kjøper jeg en dag jeg er skikkelig skrubbsulten. Tenk om denne hamburgerkjeden velger å gå over til tre typer burgere: middels, stor og gigant, Der middels og stor er samme størrelse og pris som før, men nå leveres med pomfri. "middels" leveres ikke med pomfri. Nå vil mange av kundene tenke at "stor" er noe midt i mellom + at man får med pomfri og dermed sikkert passe stort for meg. "Gigant" kjøper jeg heller en dag jeg er skikkelig skrubbsulten, og "middels" unngår jeg fordi man ikke får med pomfri.

 

Prøv så å sammenlign dette med at AMD først tilbyr 2 stk 64bit produkter til forbrukere for så å tilby 3 produkter, derav 2 med 64bit. Mange fler vil garantert velge det midterste alternativet siden man da får med 64bit (pomfri). Dette skjer selv om det midterste alternativet koster like mye som den dyre AthlonXP gjorde for et år siden eller to.

Lenke til kommentar
Tviler også på at man kan modde fra 32-64 på disse CPUene, er vel ingen som har fått til å aktivere mer cache på Cellyer, duron eller andre CPUer basert på kjerner med mer cache... så langt jeg vet. Og dette blir sikkert ganske likt og neppe som å ta bort multiplier låsen eller liknende :)

Vel, Overclockers.ru har nå klart å aktivere på 256KB mer L2 cache på Athlon XP "Thorton" som du kan lese mer om her:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030930171549.html

 

De klarte først å modde en Duron "Applebred" med 128KB L2 cache til en Athlon XP med 256KB L2 cache som du kan lese mer om her:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030908004407.html

 

Regner med at samme gjengen vil prøve å modde Sempron også :)

Denne aktiveringa er mulig ved å endre laser-lock'ene på selve CPUen. Celeron, Pentium, Opteron og Athlon64/FX har IKKE slike laser-locks. Det blir da umulig å endre oppførselen av CPUene slik som er gjort tidligere. Denne kastreringa blir gjort i micro-rom'en inne i selve CPUen. Det er her navnet, frekvensen, multiplieren osv står skrevet i disse prosessorene.

Lenke til kommentar
Til alle som ikke skjønner hvorfor AMD kastrerer 64bit støtten på Sempron:

Det er markedspsykologi som er årsaken. For å illustrere det med en analogi:

Tenk deg en hamburgersjappe som selger to typer hamburgere: Stor og middels. Mange av kundene vil tenke som så at middels er sikkert stort nok siden jeg ikke er skrubbsulten men bare passe sulten. Den store kjøper jeg en dag jeg er skikkelig skrubbsulten. Tenk om denne hamburgerkjeden velger å gå over til tre typer burgere: middels, stor og gigant, Der middels og stor er samme størrelse og pris som før, men nå leveres med pomfri. "middels" leveres ikke med pomfri. Nå vil mange av kundene tenke at "stor" er noe midt i mellom + at man får med pomfri og dermed sikkert passe stort for meg. "Gigant" kjøper jeg heller en dag jeg er skikkelig skrubbsulten, og "middels" unngår jeg fordi man ikke får med pomfri.

 

Prøv så å sammenlign dette med at AMD først tilbyr 2 stk 64bit produkter til forbrukere for så å tilby 3 produkter, derav 2 med 64bit. Mange fler vil garantert velge det midterste alternativet siden man da får med 64bit (pomfri). Dette skjer selv om det midterste alternativet koster like mye som den dyre AthlonXP gjorde for et år siden eller to.

Vel stemmer det. De må jo gjøre det de kan slik at folk flest kjøper de high-end CPUene.

 

Du jobber vil ikke på MacDonalds gjør du?

Lenke til kommentar

Simen1,

 

Det kalles markedssegmentering og ideen bak er å selge mest mulig samtidig som prisen er så høy som mulig, dvs. så høy som hver enkelt kunde er villig til å betale. Dette oppnår de ved å ha mange produkter som selv om de koster omtrent det samme å produsere kan ha forskjellig pris fordi de har forskjellige egenskaper.

 

Dette brukes i alle bransjer, det eneste som er spesielt for AMD (og Intel) er at dette blir veldig tydelig siden de variable kostnadene er veldig små i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Til alle som ikke skjønner hvorfor AMD kastrerer 64bit støtten på Sempron:

Det er markedspsykologi som er årsaken. For å illustrere det med en analogi:

Tenk deg en hamburgersjappe som selger to typer hamburgere: Stor og middels.  Mange av kundene vil tenke som så at middels er sikkert stort nok siden jeg ikke er skrubbsulten men bare passe sulten. Den store kjøper jeg en dag jeg er skikkelig skrubbsulten. Tenk om denne hamburgerkjeden velger å gå over til tre typer burgere: middels, stor og gigant, Der middels og stor er samme størrelse og pris som før, men nå leveres med pomfri. "middels" leveres ikke med pomfri. Nå vil mange av kundene tenke at "stor" er noe midt i mellom + at man får med pomfri og dermed sikkert passe stort for meg. "Gigant" kjøper jeg heller en dag jeg er skikkelig skrubbsulten, og "middels" unngår jeg fordi man ikke får med pomfri.

 

Prøv så å sammenlign dette med at AMD først tilbyr 2 stk 64bit produkter til forbrukere for så å tilby 3 produkter, derav 2 med 64bit. Mange fler vil garantert velge det midterste alternativet siden man da får med 64bit (pomfri). Dette skjer selv om det midterste alternativet koster like mye som den dyre AthlonXP gjorde for et år siden eller to.

Hmm, trodde det var ekstra cache som var "pomfri" ;) Ser jo også dette, men som nevnt før har det alltid vært cache som har vært skillet, så hvorfor forandre på dette? Skulle liksom tro at 64 bit var endel av "identiteten" til disse CPUene fra AMD... Men som du sier, AMD ser vel at det kan være vanskelig å overbevise folk om å kjøpe 64bit når de faktisk bare trenger en 32bit CPU. Så da kastrerer de heller enn å sende kundene DIREKTE til Intel :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Anandtech røper veikartet og flere detaljer om AMD Sempron:

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=2083

Sempron is described by AMD as derived from the word Semper (Latin for "always"); strong, though, robust. Maybe the derivation from a Latin word suggests strong long term marketing for South American markets? "Siempre" in Spanish means "always". In Portuguese, the official language of Brazil, the word "always" translates even better to the word "Sempre". We would like to think AMD is clever enough to not just warrant the naming as a coincidence.
Now onto the dirty details about the processor: Sempron won't have 64-bit capabilities. Sempron won't support No eXecute instructions. Sempron only has 256K of L2 cache, and Sempron runs at 62W. The processor will be primarily targeted at Socket A platforms, but will also show up on Socket 754 at launch. It appears some OEM channels will have Semprons for Socket 939 by this time next year as well. Obviously the memory controller will be integrated on the Socket 754 and Socket 939 versions of the processor.
Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...