Gå til innhold

32-bits CPU på K8-plattform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, K7-arkitekturen har vart lenge nå og "møtt veggen". Det er på tide at K8-arkitekturen kommer ned i lavprismakkedet også så det åpnes for fremtidig høyere ytelse der også. (for ikke å snakke om de andre fordelene som lavere varmeutvikling, Cool&Qiuet, lokket og alt som følger med nyere hovedkort).

Lenke til kommentar
Dette kan bli gode billig-CPU-er. Forhåpentligvis skikkelig gode overklokkere. :)

Jeg får litt dèjavu fra den gangen Athlon K7/K75 hadde vært på markedet en stund og Duron (Spitfire) kom. Jeg kan tenke meg at "Paris 130nm" kommer til å yte bra orginalt og lar seg overklokke bra dersom chipsett støtter PCI/AGP-lås og HT-bussen lar seg villig overklokke. Kan også tenke meg at "Victoria 90nm" kan bli en ennå bedre overklokker. Får bare håpe 90nm prosessen er i rute til 4. kvartal 2004 og at den fungerer så bra som det ryktes. Da blir det nok en spennende vår i 2005 :)

 

Edit: Så man må nok i det minste velge chipsett med omhu om man vil overklokke. (Nforce 250/250Gb)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

A64 er vel etterhvert så billig at dette faktisk kan komme til å bli overflødig? Dessuten blir vel dette omtrent som å designe titanic og slippe den ut på Mjøsa etterpå :) De reelle kostnadene for AMD er de samme uansett om 64bit er deaktivert eller ikke, tipper hvertfall jeg.. Bedre å slippe ut et par CPUer på lavere frekvens og selge disse i ett billigmarked da og heller gi dem noe rare/villedende betegnelser..

Lenke til kommentar
A64 er vel etterhvert så billig at dette faktisk kan komme til å bli overflødig?

Jeg tror ikke det skjer med det første. Husk at de biligste Athlon64'ene (2800+) fortsatt koster rundt 1700kr mens billigmarkedet (Duron og de lave Athlon XP'ene) koster rundt 300-700kr.

 

Hvis du sammenligner med hvordan det var for et par år siden:

* Duron til billigmarkedet (500-900kr)

* Athlon/Athlon XP til midt-marketed (800-2000kr) og

* Athlon MP (Dual) til de største entusiastene og til økonomi-servere

 

Om 1 år tror jeg mønsteret vil se slik ut:

* Athlon XP (paris/Victoria) i lavprismarkedet 400-900kr

* Athlon64 i midt-markedet 800-2000kr

* AthlonXF i entusiast-markedet 3000kr+

* Opteron i server-markedet (1200-10000kr)

Lenke til kommentar

er det sikkert at arkitekturen blir utskiftet?

 

er mulig det er jeg som er sløv, men kan dette være xp'er som puttes i en ny forpakkning? det ville for all del ikke være meg i mot, men den som lever for se..

 

og endelig heatspreadere! no more broken cores! (det har blitt 3 xp'er som har dødd på meg av den grunnen..surt..)

Lenke til kommentar
er det sikkert at arkitekturen blir utskiftet?

 

er mulig det er jeg som er sløv, men kan dette være xp'er som puttes i en ny forpakkning? det ville for all del ikke være meg i mot, men den som lever for se..

 

og endelig heatspreadere! no more broken cores! (det har blitt 3 xp'er som har dødd på meg av den grunnen..surt..)

Det vil kreve mye mer arbeid å legge inn integrert minnekontroller samt HT buss enn å slå av 64bit modusen, så det sier vel seg selv at dette er en verjon av k8 arkitekturen og ikke k7.

Lenke til kommentar

Har på følelsen at intensjonen er å få solgt misslykkede amd 64 kjerner,

kjerner som ikke holder kvalitets målet for å bli dagens "lavest" ratede

amd64.

Akkurat slik det gjøres med misslykkede Barton kjerner ,disse blir "rigget" om til thorntons/durons .

Slik får amd mest mulig penger ut av produksjonen , da så og si alt

som waferene produser kan benyttes til en eller annen cpu assembly.

 

 

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...