Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Start spillet, alt-tab ut og endre hovedskjerm, klikk deg tilbake til spillet.

Da vil nye vinduer åpne seg på den andre skjermen.

 

Et annet alternativ kan være å starte MSN med en snarvei hvor du tvinger det til den andre skjermen... muligens de nye vinduene vil da dukke opp samme plass.

http://brillegeit.com/hw/ultramonshortcut.PNG

 

Det er også en registernøkkel som bestemmer hvor nye vinduer skal hoppe opp, men den husker jeg ikke hva er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jøss mann!

 

Men da blir det ....vindu igjen :) Så lenge du kan kjøre spillet i vindu, som går på -veldig- mange spill, er det vanligvis ingen problemer med å bytte fokus. Noen spill pleier å gå i automatisk pause når dette skjer, men prøv :)

 

Den mest brukte "metoden" er å trykke ALT+ENTER. Hvis ikke dette går, sjekk spillet. Noen trenger "command line arguments", f.eks., "-window", -"w" eller liknende i slutten av spillets START shortcut/snarvei.

 

EDIT: Legger ved et gammelt bilde jeg tok for en tid tilbake. 2 spill - Unreal Tournament 2003 (Direct3D) + Serious Sam (openGL) som kjørte samtidig.

post-15998-1156363229_thumb.jpg

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Ja jøss mann!

 

Men da blir det ....vindu igjen :) Så lenge du kan kjøre spillet i vindu, som går på -veldig- mange spill, er det vanligvis ingen problemer med å bytte fokus. Noen spill pleier å gå i automatisk pause når dette skjer, men prøv :)

 

Den mest brukte "metoden" er å trykke ALT+ENTER. Hvis ikke dette går, sjekk spillet. Noen trenger "command line arguments", f.eks., "-window", -"w" eller liknende i slutten av spillets START shortcut/snarvei.

 

EDIT: Legger ved et gammelt bilde jeg tok for en tid tilbake. 2 spill - Unreal Tournament 2003 (Direct3D) + Serious Sam (openGL) som kjørte samtidig.

6731594[/snapback]

ja....er ikke så glad i å kjøre ting i vindu da :hmm: litt kresen på sånne ting...det finnes ingen andre måter?

Lenke til kommentar
har nå prøvd å se film i vlc i fullskjerm modus på en skjerm, og så starte ett spill, men da blir det plutselig ikkeno film på filmskjermen når jeg starter spillet, hvorfor det? og hvordan fixe? er NVIDIA gfx

6731660[/snapback]

Mitt beste tips er å bruke en annen renderer for video, for eksempel WMR9.

6732471[/snapback]

forklar?

Lenke til kommentar

Jepp, sett denne til openGL og du får fullskjerm video i VLC på skjerm #2 mens man spiller fullskjerm på skjerm #1.

 

PS: Spilling i vindu kan skjules ganske godt. Har lagt ved et eksempel på Neverwinter Nights, Windows GUI elementer er krympet og fargene er endret.

post-15998-1156374175_thumb.jpg

post-15998-1156374259_thumb.jpg

Lenke til kommentar

2 problemer (eller egentlig 1,5):

 

Jeg kjører nå et Club3D Geforce 7900GTX med dual-DVI. Det første problemet er at jeg ikke får dualview i den forstand at skjermene er indipendent. Om en nå maksimerer et vindu så får jeg det på en skjerm.. Men for video-fullscreen så ser det ut til å kjøre semi-span mode (les: den prøver å dele filmen over 2 skjermen, men det er bare bilde på den ene. Har altså et halvt bilde.) Hvordan får jeg fullscreen til å BARE komme på den skjermen hvor spilleren befinner seg?

 

Og så for 0,5problemet: Kan en spesifisere på forhånd HVILKEN skjerm et program skal åpnes i? Eller vil den alltid komme på primær-skjermen?

 

Kjører nView v110.33

 

Ellers vil jeg takke for en nydlig guide, men jeg orker ikke lese igjenom nærmere 30 sider for å få delvis svar :)

Lenke til kommentar

Det siste kan jeg delvis svare på. Dersom du legger inn Ultramon (som du bør ha gjort) og velger egenskaper på en snarvei får du mulighet for å velge hvilken skjerm det skal åpne på. Noen programmer derimot er litt vanskeligere å kontrollere som MSN messenger og andre programmer som spawner nye vinduer ut fra hovedvinduet.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her. Holder så smått på å bli grå i håret........

 

Har nettopp bygd en HTPC og skal koble den opp imot LCD TV 16:9 og en liten touch skjerm 4:3 med maks oppløsning 1024 x 768. Bruker grensesnittet i Win MCE, men vil gjere få det opp i begge skjermen. Har derfor satt dem opp med clone.

Trodde Ultramon ville hjelpe meg med å kjøre ulik oppløsning på de to skjermene men etter installsjon fikk jeg kun opp 800:600 og 4bitsfargekvalitet. :no:

 

Noen som vet om et annet program som gjør det samme som ultramon på dette punktet?

En annen løsning kan være på en enkel måte å skifte primary skjerm og programmer mellom skjermene uten restart og innviklede tastetrykk.

 

Alt av svar eller andre forslag til løsning mottaes med takk.

Lenke til kommentar

Clone fungerer så vidt jeg vet med samme oppløsning på begge skjermer uansett skjermkorttype. Har du veldig begrenset valg under oppløsning bør du dobbeltskjekke at du har en nyere driver installert. Kommer du med litt mer informasjon om f.eks skjermkorttype, kabeltype osv er det nok lettere for noen å kjenne igjen problemet.

I Ultramon kan du sette en hurtigtast til å sette primary (tror jeg) og det andre du spørr om, så du bør nok gi det en forsøk til før du leter etter erstattninger. (som jeg aldri har sett)

Lenke til kommentar

Jeg vet iallefall med ATi kort at man kan ha forskjellige oppløsninger på hovedskjerm og kloneskjermen, men at de begge viser samme bildet. F.eks. gøyet jeg meg med å kjøre en 21" CRT i ~640x480 mens hovedskjermen kjørte f.eks. 1280x960 (eller 1280x1024/1600x1200). Kloneskjermen ble dermed et hardware aksellerert forstørrelsesglass :) For å få dette til gikk jeg manuelt inn på hver skjerm i kontrollpanelet og satte maksimums oppløsning.

Lenke til kommentar

Kortet er et Asus Nvidia GeForce 7600GT. Ønsket var å få 1024x768 på touchskjerm via VGA, og 1280x768 på LCD TV'n vi DVI.

Kan slik som du Boye beskrev sette forskjellig oppløsning men får da opp touchskjermen som det forstørrelsesglasset du beskriver.

 

Heller nå mest mot å sette den opp slik, og prøve å finne et "skin" i MCE som plasserer info mest mulig innenfor grensene til touchskjermen, eventuelt ikke ha full størrelse på MCE vinduet på LCD TV'n.

 

Skal prøve å installere ultramon uten den "clone" delen som visstnok er den som ødelegger skjermortdriverne ref. ultramon forum.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Prøver å spørre her får jeg starter en ny topic. Har nå fått i hus en 17" LCD skjerm og en 27" LCD-TV. Planen er å bruke disse aktivt om en annen, men i hovedsak skal skjermen gå til vanlige "dataoppgaver" og tv-en til film og noe spilling. Det er ved sistenevnte jeg får problemer, film går kjempefint å dra over til skjerm nr 2, men om jeg drar vinduet med spillet detter - fps - helt til bunn. Er helt sikker på at jeg må klusse med noen innstilinger, da jeg har prøvd TV-en både på en annen pc og som hovedmonitor uten problemer.

 

Spørsmålet er altså, hva gjør jeg/hva gjør jeg feil. Og - hvilket oppsett burde jeg bruke? Mener selv Independent mode/dual view blir det beste.

 

Maskinvare:

 

ATI 1900XT Skjermkort (dual-dvi)

NEC 1770NX

Samsung 27" M51

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Du gjør ingenting feil, slik er det bare. Det står nevnt et par ganger i denne tråden, men korrekt sagt:

 

- Du har en primærskjerm: denne skjermen bruker spill til fullskjerm...vanligvis bytter du skjermplassering via software/hardware primærskjerm for å bytte på dette.

 

- Direct3D har alltid hatt problemer med å aksellerere et D3D vindu som starter i primærskjermen og som deretter flyttes til en annen skjerm. Dette er helt normalt, og kan løses ved å skifte rendrer til openGL (noe veldig få spill faktisk gjør). Ved å kjøre openGL kan du faktisk kjøre vinduet 100% aksellerert midt imellom skjermene, mens D3D sakker langt ned i 5FPS hvis den så mye som lukter på en annen skjerm.

 

- En halvveis løsning er å kjøre i SPAN mode. Ved maksimering kjører vinduet faktisk over begge skjermer, START oppgavelinjen strekkes ut over begge skjermer, og Windows tror du har 1 skjerm. SPAN fungerer kun hvis to skjermer har samme oppløsning, men vil da gi deg mulighet til å strekke et vindu slik at det er tilpasset den skjermen du ønsker - uansett om du kjører openGL eller Direct3D.

 

EDIT: Beklager hvis svaret høres veldig tørrt, men har sagt dette et par dusin ganger det siste året, og det BURDE være en sticky :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...