Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forbanna drittbutikk, Hedmark Bilsenter AS!


nor50

Anbefalte innlegg

Mor til ei venninne fikk knust venstre speil på en Suzuki Wagon R. Suzuki hadde ikke på lager. Det var 1.5 ukes leveringstid. Derfor søker jeg på finndel.no. Får svar fra Hedmark Bilsenter at de har på lager. De lover å sende den forrige torsdag, da dette hastet veldig. Så, på mandag, fikk jeg beskjed om at pakken var registrert for utlevering. Så når pakken kom, var det en totalt annen del. Jeg har snakket med et par av de ansatte der, og det er de sureste og tregeste folk jeg har snakket med! De har hele tiden påstått det er riktig del jeg har fått, men har nå dobbeltsjekket med Suzuki, og dele jeg har fått er til en mye eldre modell. Da svarer HB AS at det er JEG som har bestilt feil del! Altså, jeg sender en forespørsel på del med regnummer på bilen, de svarer at de har riktig del, og jeg bestiller da. Hvordan kan det være min feil da?

 

Edit: Nå prøver jeg å kontakte Finndel.no for å oppklare dette, da HB AS sier at de ikke ser forespørslen fra finndel. Finndel har ikke noe telefonnummer. Googler og finner dette: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Bil-Demont%C3%B8renes+Dataring

 

Adresse: Hegsbroveien 46, 3400 Lier
 

Telefonnummer: 32 22 69 00

Ringer det nummeret, og han sier han har ikke noe med finndel å gjøre.

Googler videre, og finner ut at det er Bil-demontørenes dataring som er med i finndel. Adressen til dem er:

 

Så, hvordan kan han da nekte for å ha kjennskap til dette?
Endret av nor50
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg bestiller deler fra høggern, oppgir jeg alltid nummeret på selve delen, ikke på bilen. Har aldri opplevd å få feil del.

 

Hvordan skal jeg vite delenummer på et speil til en fremmed bil en kveld? Når man forespør del med regnummer skulle jo det være nok!

Lenke til kommentar

Kan du fortelle litt mer om hvordan du bestilte delen? Kontaktskjema på finndel.no? Telefon?

 

Gitt at du brukte kontaktskjema:

Bilsenteret får jo en epost med den informasjonen som du ser når du fyller inn kontaktskjemaet på finndel. Da står det hvilken del du spør om, og det er sikkert delen du har fått. Å henge ut bilsenteret på denne måten er temmelig slemt.

 

Det er vel egentlig finndel som har gjort en feil her tipper jeg. Det å vedlikeholde databasen som oversetter regnr til riktig del er mildt sagt hårete. Jeg aner ikke hvilket ansvar de har her, eller om du kan reklamere til dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg vite delenummer på et speil til en fremmed bil en kveld? Når man forespør del med regnummer skulle jo det være nok!

Å skylde på at det er kveld og fremmed bil er latterlig. Du (ev. bileier) var jo i kontakt med merkeforhandler, hvorfor ikke få delenummer derfra? 

 

Du kan vel ikke mene at en høgger skal ha oversikt over alle deler på alle verdens biler, og skal kunne finne dette ut fra et regnummer? Fra et merkeverksted hadde jeg selvsagt forventet dette, men ikke fra en høgger.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man har en portal for å finne bildeler burde det være en selvfølge at det er riktige deler man finner i databasen og får når registreringsnummeret er opplyst om. Hva er ellers vitsen med en sånn portal/service? Og den "hjelpen"/servicen jeg har fått fra HB AS er utrolig dårlig. Virker som om det er en gretten gammel gubbe som sitter på et kontor på 1970-tallet og uten muligheter til å sjekk opp noen ting på direkten. Virket som de hadde kartotek og ikke PC.

 

Se forskjellen på disse speila: https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.811&model=1.811.3826

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Virker som om det er en gretten gammel gubbe som sitter på et kontor på 1970-tallet og uten muligheter til å sjekk opp noen ting på direkten. Virket som de hadde kartotek og ikke PC.

Uten å fornærme noen, og uten å skjære alle over en kam, er det slik jeg ser for meg høggere. Derfor finner jeg alltid frem delenummeret selv når jeg kjøper derfra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å skylde på at det er kveld og fremmed bil er latterlig. Du (ev. bileier) var jo i kontakt med merkeforhandler, hvorfor ikke få delenummer derfra? 

 

Du kan vel ikke mene at en høgger skal ha oversikt over alle deler på alle verdens biler, og skal kunne finne dette ut fra et regnummer? Fra et merkeverksted hadde jeg selvsagt forventet dette, men ikke fra en høgger.

Ikke alle merkeforhandlere utleverer delenummer på orginal deler. Da dette genererer utgifter i form av arbeid, men ikke inntekter, da folk som ønkser kun delenummer vanligvis handler andre plasser. Jeg har jobbet Merke forhandler, og skjønner godt hvorfor enkelte forhandlere har denne policyen. For å finne delenummer til " kunder " stjeler faktisk en del tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har kjøpt en del fra "høggere", og noene av disse er såpass lure at de ber deg sende ett bilde av den delen du skal bytte.

Så slipper de evt sure miner i etterkant.

Lenke til kommentar

du vet at bilfabrikkene kan gjøre noen delefarandringer i løpet av et kalenderår?da hjelper det lite og bestille deler etter skiltnummer.

For ikke å snakke om at noen modeller kommer i 1000 forskjellige utstyrsvarianter. Slår jeg opp mitt regnummer så får jeg opp 5 helt forskjellige frambremseskiver, 3 helt forskjellige fjører, 3 eller 4 forskjellige hjullagre osv. osv.

Lenke til kommentar

du vet at bilfabrikkene kan gjøre noen delefarandringer i løpet av et kalenderår?da hjelper det lite og bestille deler etter skiltnummer.

 

 

Har ikke bilfabrikantene egne datasystemer som verksteder kan være konstant koblet inn mot, så de kan være oppdatért fra dag til dag, eller sekund til sekund?

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at noen modeller kommer i 1000 forskjellige utstyrsvarianter. Slår jeg opp mitt regnummer så får jeg opp 5 helt forskjellige frambremseskiver, 3 helt forskjellige fjører, 3 eller 4 forskjellige hjullagre osv. osv.

 

Speilet jeg fikk var fra forrige modell, altså ikke årsmodell, men serie.

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.811&q=wagon+r

Lenke til kommentar

Har ikke bilfabrikantene egne datasystemer som verksteder kan være konstant koblet inn mot, så de kan være oppdatért fra dag til dag, eller sekund til sekund?

Jo, men de deler selvfølgelig ikke dette med frittstående aktører aka konkurrenter. 

 

Det beste er faktisk og kjøpe deler personlig fra en billopphugger om dette er mulig hvis man ikke er bombesikker på at det er riktig. 

Jeg vet at de som jobber på bilopphuggerier er en egen rase. Ser på slik at begge parter har skyld i dette her. Bilopphuggeriet skal selv vite hva slags årsmodell speilet er tatt i fra. Jeg vet at mange huggerier bare god kontroll på dette, da alle delen får egne merkelapper. Hadde krevet og fått tilbake pengene og sendt delen i retur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men de deler selvfølgelig ikke dette med frittstående aktører aka konkurrenter. 

 

Hæ? Jeg mente selvsagt nummer på deler og slike ting. Er ikke dette noe verksteder bør få vite om, så de kan gjøre skikkelig service på bilene fabrikantene selger? Jeg vet ikke om et slikt elektronisk register finnes, og om det ikke finnes, så lurer jeg på hvorfor det ikke finnes. Måtte jo ha gjort livet enklere for alle.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hæ? Jeg mente selvsagt nummer på deler og slike ting. Er ikke dette noe verksteder bør få vite om, så de kan gjøre skikkelig service på bilene fabrikantene selger? Jeg vet ikke om et slikt elektronisk register finnes, og om det ikke finnes, så lurer jeg på hvorfor det ikke finnes. Måtte jo ha gjort livet enklere for alle.

Ja, alle merkeforhandlere har deletegninger på sitt eget system. Dette er ikke noe utenforliggende firmaer slik som frittstående verksteder og bilopphuggerier får tilgang til. Nei den finnes ikke et felles register som hvem som helst kan slå opp i. Det er big business dette her med ettermarked og deler. Det er ikke alle verkstedene som er villig til å gi ut originale delenummere til privatpersoner eller andre som ønsker å tjene penger på brukte deler, i stedet for at de kan selge dem nye i stedet for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så da er du og jeg nødt til å gjette oss frem da?

Nei.

Når du mekker sjæl og bruker "høggere" for å spare peng, så sjekker du selv delenummer/tar bilde av delen du trenger byttet.

Verre er det ikke.

 

Som tidligere (IT)ansatt hos en større bil-importør kan jeg bare bekrefte det andre (med peiling om emnet) skriver over her.

Det kan være helt ulike deler (f.eks. bremser) til en og samme bilmodell for en gitt produsent.

Og det koster å være tilknyttet til deres delesystem/være anutorisert forhandler.

Dette er uansett ikke noe stort problem for en "entusiast" eller "ghettomekaniker" som vil reparere bilen sin (eller andres mot betaling).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...