Gå til innhold

Oslo fikk 10 000 nye elbiler i fjor. Kommunen satte opp to nye ladere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når kommunene har samarbeidsavtaler om å sette opp ladepunkter på andre steder enn de selv disponerer og i tillegg på en annen planet som alle vet skjebnen til så vet vi at noe skurrer!  

 

"Vi anbefaler at det er kommunen som har overordnet ansvar og eierskap, men vi er åpne for at kommunen kan bruke anbud som involverer private for å få opp utbyggingstakten, sier Haugneland til Tek.no, og peker samtidig på at kommunen allerede samarbeider med private om lading, for eksempel i ladeanlegget på Vulkan."

 

Edit: Åkei så det var ikke Vulcan det var snakk om denne gangen, men det kunne det like godt vært :p

Endret av Xandworm
Lenke til kommentar

Det er vel ikke kommunen sitt ansvar å bygge ladestasjoner? Har aldri hørt at kommunen har hatt et ansvar å bygge bensinstasjoner.

 

Hvor mange private i Oslo sentrum har plass til å bytte ladestasjoner?

Jeg skulle gjerne ha bygget en hel haug hvis kommunen ville ha solgt meg tomta.

Verdens mest lettjente penger å kjøpe strøm for å kun selge den dyrere på en ubetjent stasjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er vel ikke kommunen sitt ansvar å bygge ladestasjoner? Har aldri hørt at kommunen har hatt et ansvar å bygge bensinstasjoner.

Kommunen har et ansvar for å sikre bedre luftkvalitet i byene. De fleste virker å være enige om at elbiler er et godt virkemiddel i så måte. Da må de også ha steder å lade.

 

Det er forøvrig mange eksempler på bensinstasjoner som har fått både kommunalt og statlig støtte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette tallet inkluderer vel biler som leases rundt om i hele landet. De får adresse i Oslo etter hvor leasingselskapet holder til. Men joda, det har jo kommet til flere elbiler, men folk ordner seg vel med lading hjemme.

Hvor ofte har du vært i Oslo?

De færreste som bor i bygårder har noe annet enn gateparkering.

 

Så, Nei, veldig mange har IKKE mulighet for hjemmelading.

 

Og når byrådet hater alt som lukter av privatisering må de i det minste sørge for ladepunkter.

Men det er vel ganske klart at målet til alle på venstresiden er å fjerne all biltrafikk. At SP samarbeider med disse, er for meg en gåte....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette tallet inkluderer vel biler som leases rundt om i hele landet. De får adresse i Oslo etter hvor leasingselskapet holder til. Men joda, det har jo kommet til flere elbiler, men folk ordner seg vel med lading hjemme.

Dei fleste ladar heime, men for folk i byen er ikkje det alltid eit alternativ. For mange i storbyane er dei avhengig av tilgang på ladestasjonar om dei skal kunne ha ein elbil. Kjem du litt utanfor der folk flest bur i eigne hus så er det noko heilt anna, men i større byar er det mest blokker og veldig mange av dei har ikkje ein gong parkeringsplassar.

 

Byane er gjerne òg der ein merkar elbileffekten best med mindre utslepp og reinare luft. Eg synest ikkje det er urimeleg at staten gjer ein innsats for å tilby ladestasjonar der dei kan.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gjennomsnittsbilisten kjører Ca 6,5 Mil hver dag. 
Svært få EL-biler bruker mer enn Ca 2KWH /Mil 

 

Dette gir et ladebehov på Ca 13KWH / døgn

Med et 10A ladeuttak hjemme så blir detter dekket på 6,5 timers lading. 

 

Er ingen EL-bileiere hjemme såpass lenge? 

 

La meg legge til: Kjørelengden er basert på kun arbeidsdager. 
I helgene kan man derfor få toppet opp til maks kapasitet på disse EL-bilene uten vansker. 

 

Hva er egentlig problemet med at kommunen ikke setter opp ladepunkter?

Lenke til kommentar

Gjennomsnittsbilisten kjører Ca 6,5 Mil hver dag. 

Svært få EL-biler bruker mer enn Ca 2KWH /Mil 

 

Dette gir et ladebehov på Ca 13KWH / døgn

Med et 10A ladeuttak hjemme så blir detter dekket på 6,5 timers lading. 

 

Er ingen EL-bileiere hjemme såpass lenge? 

 

La meg legge til: Kjørelengden er basert på kun arbeidsdager. 

I helgene kan man derfor få toppet opp til maks kapasitet på disse EL-bilene uten vansker. 

 

Hva er egentlig problemet med at kommunen ikke setter opp ladepunkter?

 

To problemer. 1. Elbilister i oslo parkerer ofte i gata om natta (leier parkeringsplass), elbilister utenfor oslo kjører i snitt mer enn 6,5 mil per dag - noe som tilsier at de må lade for å komme seg hjem igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke kommunen sitt ansvar å bygge ladestasjoner? Har aldri hørt at kommunen har hatt et ansvar å bygge bensinstasjoner.

Kommunen har et ansvar for å sikre bedre luftkvalitet i byene. De fleste virker å være enige om at elbiler er et godt virkemiddel i så måte. Da må de også ha steder å lade.

 

Det er forøvrig mange eksempler på bensinstasjoner som har fått både kommunalt og statlig støtte.

Da vil jeg gjerne ha en oversikt, over de mange stasjonene som har fått statlig og kommunal støtte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...