Gå til innhold

GUIDE: Smart oppvarming De beste løsningene for rimelig og smart oppvarming av hjemmet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så denne skal slå på varmen og slå av etter som gitt tempratur? det kan man gjøre med 1 bevegelse på varmekilden uten noe automatikk og koster ingen ting, kan ikke se at dette skal revlusjonere noe som helst og jeg slår av og på varmen etter som om jeg syntes det er kaldt eller ikke i følge egen kropp sine behov for varme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

…og pussig nok fungerte ingen av disse 'smarte dingsene' på egen hånd, rent lokalt. Der de fortsatt kan styres utenfra via en VPN tunnel tilbake inn egen ruter. Nei, disse dingsene var alle koblet opp mot en skytjeneste et eller annet sted ute i verden der de berettet alt du gjør tilbake til fabrikanten. App App App, som i nei takk.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tekniske nivået er på høyde med norsk kunnskapene.

 

"Så skal det nevnes at dette ikke fungerer for alle ovner; de må ha vanlig veggplugg."

 

-Veggplugg ??

 

Man har støpsel på ledningen og stikkontakt på veggen.

 

Noe helt annet er varme magasineringsevnen til huset man gjør dette i; betong eller tre.

Fra 1950 eller 2018.

Et hus fra 2018 er så energieffektivt at man vil nærmest aldri få igjen noe av investeringen på slike teknisk løsninger, da varmetapet er så lite, og dermed også besparelsen er så liten.

I ett eldre hus så er det andre tiltak som vil mangedoble besparelsen i forhold til investering gjort, men de er kanskje ikke så spennende i en teknisk artikkel. Tetningslister i dører og vinduer er vel det billigste og mest effektive man kan gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig vil jeg i hvert fall fraråde smartovner fra Adax. Fra egen erfaring er software utrolig dårlig laget. Både svært kronglete å først få kontakt med ovnen over WiFi og grensesnittet for å lage timeplan er amatørmessig designet. Men det verste er at det veldig ofte rett og slett ikke fungerer. Ovnen slår ikke inn når den skal i følge timeplanen, og reagerer ikke på temperaturskifter gjennom appen. Må da likevel manuelt justere temperatur.

 

Hørt at Mill sine ovner er noe bedre, men at heller ikke disse er det helt store. Utrolig at ingen merker på dette markedet leverer kvalitet enda.

Lenke til kommentar

Så denne skal slå på varmen og slå av etter som gitt tempratur? det kan man gjøre med 1 bevegelse på varmekilden uten noe automatikk og koster ingen ting, kan ikke se at dette skal revlusjonere noe som helst og jeg slår av og på varmen etter som om jeg syntes det er kaldt eller ikke i følge egen kropp sine behov for varme!

 

Kanskje greit å lese litt mer enn ingressen?

En slik løsning som dette kan brukes til å gi en gitt temperatur på et gitt tidspunkt på dagen. Jeg bryr meg ikke om hva temperaturen er når jeg sover eller er på jobb, men jeg bryr meg om temperaturen når jeg skal stå opp eller kommer hjem fra jobb.

Løsningen din med å slå på oven ved behov gjør at det blir behagelig temperatur 20-30 minutter etter at jeg har slått på ovnen (noe som er ca. da jeg har begynt å kle på meg å bevege meg ut døra på morgenen). Automatiske løsninger gjør at det er varmt når jeg trenger det mest.

 

 

Vil gjerne se regnestykket ved å senke temperaturen noen grader for så å bruke full guffe for å heve temperaturen igjen en gang eller to i døgnet.

 

Ifølge noen artikler lønner det seg.

https://www.dinside.no/bolig/lonner-det-seg-a-senke-temperaturen/61010975

Men det er ikke like enkelt nå siden det ble innført automatiske strømmålere som kan sette ulik strømpris slik at strømmen på natta er billigere:

https://www.nordlys.no/var/varmeovn/strommaler/skrur-du-ned-varmen-pa-natta-det-kan-snart-bli-det-dummeste-du-gjor/s/5-34-843204

Du vil likevel bruke mindre strøm totalt, men det er ikke sikkert du sparer så mye penger på det med mindre du står opp så tidlig at du havner utenfor "rushtiden" for strømforbruk.

Det vil jo også avhenge mye på hvor godt isolert det er der du bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nå dette så smart da? I følge flere elektrikere og bygningsfolk jeg kjenner sparer man ekstremt lite på å natte- og ute-på-jobb-senke. Det eneste som virkelig hjelper er å generelt senke temperaturen. Det man sparer på å senke temperaturen når man er er ute av huset, må  man ta igjen med å varme opp når man kommer hjem. Med løftene om smarte strømmålere, vil man da oppnå å flytte strømforbruket til de tidene på døgnet strømmen vil bli dyrest og da skal man virkelig spare mye energi for at det skal lønne seg og i hvert fall vil man aldri få igjen investeringene i "duppeditter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil likevel bruke mindre strøm totalt, men det er ikke sikkert du sparer så mye penger på det med mindre du står opp så tidlig at du havner utenfor "rushtiden" for strømforbruk.

 

Spiller lite rolle om strømmen blir billigere på natta… Unnskyld – dyrere på dagtid. Med slik prisdifferensiering over døgnet kommer selvfølgelig også effektratene. Du får dermed ikke gjort nytte av 'lavere' strømpris natterstid, da ethvert forsøk på å benytte seg av denne prisdifferansen mer som spises opp av nettopp effektavgiften. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du vil likevel bruke mindre strøm totalt, men det er ikke sikkert du sparer så mye penger på det med mindre du står opp så tidlig at du havner utenfor "rushtiden" for strømforbruk.

 

Spiller lite rolle om strømmen blir billigere på natta… Unnskyld – dyrere på dagtid. Med slik prisdifferensiering over døgnet kommer selvfølgelig også effektratene. Du får dermed ikke gjort nytte av 'lavere' strømpris natterstid, da ethvert forsøk på å benytte seg av denne prisdifferansen mer som spises opp av nettopp effektavgiften. 

Jeg er usikker på hva du vil fram til og om du har forstått hva jeg sier.

 

Det jeg prøver å si er fordi det er fleksibel strømpris, altså dyrere i rushtiden (IKKE det samme som dagtid, rushtid er morgen og middagstider på grunn av dusjing og matlaging) er det ikke sikkert at det er noe å spare på å skru av varme på natta. Nettopp fordi du flytter forbruket inn i et tidsrom der strømmen er dyr. Altså varmer opp fra kaldt til varmt på et ugunstig tidspunkt (antar det er dette du mener med effekten). Med mindre jeg har misforstått deg så sier du akkurat det samme jeg og den andre lenken jeg postet, men ment som en korreksjon av det jeg sier.

 

Kortversjonen: Ved å slå av strøm på natta reduserer du totalt strømfobruk, men ikke nødvendigvis strømregning. Hva er du enig i?

Lenke til kommentar

Kortversjonen: Ved å slå av strøm på natta reduserer du totalt strømfobruk, men ikke nødvendigvis strømregning. Hva er du enig i?

 

Det jeg sier er at NVE etterhvert legger opp til at du skal tas nærmest uansett hva du velger gjøre.

 

Du kan redusere strømforbruket isolert ved å benytte tidsur. Men som du sier vil strømregninga likevel forbli like høy eller høyere, avhengig av hvordan man gjør dette. Lar man innetemperaturen falle betydelig, så kreves mye varmeeffekt over kort tid for å varme opp huset igjen. Som igjen medfører at du får stifte bekjentskap med de kommende effektrater. Du straffes for effekttopper. Disse blir uforholdsmessig dyre – ikke i strømpris direkte, men i form av en ekstra effektavgift.

 

Man kan selvfølgelig velge 'abonnere' på mer effekt, men dette vil i seg selv høyne regninga betydelig. Så det er en lose-lose situasjon. Om du i tillegg velger varme huset midt i myldretiden, ja så blir regninga intet mindre som doblet. Det eneste fornuftige forbruker kan gjøre er å benytte tidsur til å slå av varmen gjennom myldretiden, når strømmen er blir som dyrest. Og dernest sekvensiere inn varmovner over tid, slik at man tempererer rom for rom uten å på noe tidspunkt gå ut over abonnert totaleffekt. 

 

I mitt tilfelle vil jeg etterhvert måtte abonnere på rundt 5kW effekt, og heller avbryte elbillading om/når totalen overstiger dette. Frem til jeg får anledning til å benytte elbilbatteriet til å glatte ut effekttopper i huset. 

 

• [ TU.no ] Ny rapport anbefaler full oppvarming av yrkesbygg på natten

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kortversjonen: Ved å slå av strøm på natta reduserer du totalt strømfobruk, men ikke nødvendigvis strømregning. Hva er du enig i?

 

Det jeg sier er at NVE etterhvert legger opp til at du skal tas nærmest uansett hva du velger gjøre.

 

Du kan redusere strømforbruket isolert ved å benytte tidsur. Men som du sier vil strømregninga likevel forbli like høy eller høyere, avhengig av hvordan man gjør dette. Lar man innetemperaturen falle betydelig, så kreves mye varmeeffekt over kort tid for å varme opp huset igjen. Som igjen medfører at du får stifte bekjentskap med de kommende effektrater. Du straffes for effekttopper. Disse blir uforholdsmessig dyre – ikke i strømpris direkte, men i form av en ekstra effektavgift.

 

Man kan selvfølgelig velge 'abonnere' på mer effekt, men dette vil i seg selv høyne regninga betydelig. Så det er en lose-lose situasjon. Om du i tillegg velger varme huset midt i myldretiden, ja så blir regninga intet mindre som doblet. Det eneste fornuftige forbruker kan gjøre er å benytte tidsur til å slå av varmen gjennom myldretiden, når strømmen er blir som dyrest. Og dernest sekvensiere inn varmovner over tid, slik at man tempererer rom for rom uten å på noe tidspunkt gå ut over abonnert totaleffekt. 

 

I mitt tilfelle vil jeg etterhvert måtte abonnere på rundt 5kW effekt, og heller avbryte elbillading om/når totalen overstiger dette. Frem til jeg får anledning til å benytte elbilbatteriet til å glatte ut effekttopper i huset. 

 

• [ TU.no ] Ny rapport anbefaler full oppvarming av yrkesbygg på natten

Jeg forstår fortsatt ikke hva du prøvde å korrigere. Slik jeg ser det er vi enig i at selv om vi kutter forbruket så vil prisen bli ca. det samme.

 

Lenken du poster motbeviser egentlig mye av det du sier i forhold til at det er uvesentlig at strømprisene varierer utover dagen. Den delen med oppvarming av yrkesbygg er jo også i tråd med det jeg har sagt og også den lenken jeg postet tidligere som omtalte personlig forbruk hjemme (noe som ofte ikke er direkte sammenlignbart).

 

Fra lenken du postet fant jeg dette:

Oppvarming av yrkesbygg på natten vil imidlertid kunne øke det totale energibehovet til bygget noe, men siden problemstillingen kun gjelder de kaldeste dagene i året er det ikke noe som vil påvirke strømregningen betydelig, ifølge Bråten.

Noe som er omtrent akkurat det samme jeg skrev:

Kortversjonen: Ved å slå av strøm på natta reduserer du totalt strømfobruk, men ikke nødvendigvis strømregning

(mente å skrive uenig i, ikke enig i i den påfølgende setningen).

 

Jeg skjønner virkelig ikke hva det er du prøver å korrigere, kan du gi meg en enkel forklaring på hva jeg har sagt feil?

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at NVE etterhvert legger opp til at du skal tas nærmest uansett hva du velger gjøre.

 

 

• [ TU.no ] Ny rapport anbefaler full oppvarming av yrkesbygg på natten

 

Hehe jeg hadde ikke fått med meg molbo-historien om å varme opp næringsbygg på natta. Er dette moderne enøk??

 

Man blir jo bare helt matt over hvor fjernt hele opplegget begynner å bli. Her har man fått til bedring i nett og strømforsyning i snart 100 år - også ser vi dette?

 

Men man er vel ikke overrasket, husker godt rundt år 2000 når mange nettselskaper omorganiserte seg - og administrasjonskartet viste at nesten alle med teknisk kompetanse ble erstattet med blåruss.

 

Tror at man egentlig bare får slutte å bry seg  :huh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...