Gå til innhold

Facebook ga Spotify og Netflix tilgang til brukernes private meldinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem med å bruke Facebook hvis man tenker gjennom to ganger hva man faktisk publiserer samt oppgir av personlige opplysninger. Det er akkurat her de fleste bommer. Tror jeg.

 

Men så klart, hvis man vil fylle inn alskens felter om hvor man jobber, hvor man har bodd, når man har bursdag, telefonnummer, epost, hårfarge, buksestørrelse og gud vet hva man kan opplyse verden om, i tillegg til at man lirer av seg alskens tanker og opplevelser så er det nesten så jeg kan si at man har godt av en liten lærepenge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jada, jeg ser at det kan være for sent og det mener jeg bør være en del av "lærepengen". Folk hiver seg uti nye ting og eier ikke hemninger når det gjelder å dele informasjon. Legger ut bilder av lettkledde barn (så klart i beste mening, men dog) og vier hele livet sitt til Facebook. Uten å vie en eneste tanke til hva som skjer med det som publiseres. 

 

Facebook er god å ha for oss som vet å bruke tjenesten, men for andre kan Facebook bli et mareritt ja, i verste fall. 

 

jeg sier så klart ikke at det er greit det Facebook driver med, men samtidig kan jeg vel ikke akkurat si jeg føler noen sympati for de som har fått informasjon på avveie heller. 

 

Selv så har jeg ikke publisert telefonnummer, bosted, alder eller noe som helst. Jeg vet jeg ikke er helt usynlig av den grunn, men det betyr vertfall at ikke hvem som helst kan gå inn på profilen min og finne ut hvor lenge jeg står i dusjen eller andre ting. 

 

Det er en grunn til at jeg er sparsom med slike opplysninger, selv om jeg i utgangspunktet ikke er vanskelig og få tak i hvis man gjør et grunnleggende søk på Google. Men da har vertfall ikke Facebook kontroll på informasjonen min.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

 

Så lenge Facebook er gratis... Noe må de da tjene penger på.

Ja, de tjener penger på de grauthuene som bruker Facebook som en dagbok. 

De tjener nok gode penger på deg også. Uavhengig av hva du legger ut vil de bygge en profil over hvordan du bruker internett. De vet nøyaktig hvem du er og hvordan du reagerer på ting, selv om du ikke har delt hva du spiste til frokost. Så lenge det er en liker-knapp på en nettside, vil de spore deg og analysere deg.

 

Det er nettopp dette som er så skummelt: De vet akkurat hvordan de skal påvirke deg. De driter langt i hvem du er i et forhold med, eller hvor du spiser julemiddagen din. De vet at om de spiller på din svakhet for biler, kan de øke sannsynligheten for at du adopterer en hund. Eller for at du stemmer for de som har betalt dem mest penger

 

Høres dette søkt ut? Dette er nøyaktig hvordan Cambridge Analytica jobbet. De er ikke på noe måte alene om å gjøre dette. Dataene brukes av folk som er eksperter på påvirkning og menneskelig psykologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tjener nok gode penger på deg også. Uavhengig av hva du legger ut vil de bygge en profil over hvordan du bruker internett. De vet nøyaktig hvem du er og hvordan du reagerer på ting, selv om du ikke har delt hva du spiste til frokost. Så lenge det er en liker-knapp på en nettside, vil de spore deg og analysere deg.

 

Det er nettopp dette som er så skummelt: De vet akkurat hvordan de skal påvirke deg. De driter langt i hvem du er i et forhold med, eller hvor du spiser julemiddagen din. De vet at om de spiller på din svakhet for biler, kan de øke sannsynligheten for at du adopterer en hund. Eller for at du stemmer for de som har betalt dem mest penger

 

Høres dette søkt ut? Dette er nøyaktig hvordan Cambridge Analytica jobbet. De er ikke på noe måte alene om å gjøre dette. Dataene brukes av folk som er eksperter på påvirkning og menneskelig psykologi.

Så klart tjener dem penger på meg også. Men jeg er nok ikke drømmebrukeren på Facebook. Jeg gir akkurat passe og får bruke en tjeneste til gjengjeld. Som jeg nevnte... anonym blir man aldri uansett i dagens samfunn og det er strengt tatt ikke målet mitt heller. Men jeg ønsker ikke å dele alt for personlige opplysninger eller bruke Facebook som et talerør for alt jeg foretar meg. 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...