Gå til innhold

GUIDE: Nvidia Turing-arkitekturen Nvidias RTX-kort åpner en ny æra for 3D-grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin og detaljert artikkel! Ellers enig med de andre her. Dropp ordet "strålesporing". Det kan brukes èn gang i artikkelen for å forklare teknologien, men det er ingen som jobber med 3D teknologier som sier noe annet en ray tracing. Ray tracing er allerede et innarbeidet ord. Føles litt som når ordet "platelager" ble pushet på 90-tallet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herlig å se Nvidia kommer med ny teknologi. Kan ikke akkurat si andre som lager skjermkort kommer med mye nytt..... 

 

Ikke rart når ingen kjøper de andres produkter, selv om de har vært bedre til tider. Utvikling av teknologi koster jo litt penger.

 

Prisene for denne teknologien kan man også bare skylde seg selv for.

Lenke til kommentar

Vær så snill, ikke bruk ordet strålesporing. Det høres helt tragisk ut. Bare bruk Raytracing istedet. Trenger ikke oversatte alt.

 

Strålesporing er faktisk en forholdsvis god oversettelse. Alt høres teit ut i begynnelsen til du blir vant med det. Tror du ikke raytracing hørtes teit ut i først omgang også?

 

Greit å ha et fnugg av språklig integritet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper Tek vil teste Turing serien uten antialiasing også. Ikke alle som spiller med dette. Og ikke kom med "Just buy it" som anbefaling slik Tom's Hardware gjorde. ;)

Du mener kommentarartikkelen, som ble lagt ved siden av en annen kommentarartikkel kalt «why you shouldn’t buy NVIDIA rtx20 series (yet)», helt åpenbart for alle som ser på, leser eller kan noe om tomshardware vet var en semi-humoristisk kommentar, ikke en test eller anbefaling? Var det den du mente?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Kunstig intelligens" er greit, men KI kan jeg spares for. "Strålesporing" er også greit, bare det ikke blir forkortet til SS.

 

Det er litt feil å påstå at speil endelig kan se naturtro ut med RT. Dette gjelder krumme flater. Flate speil har man lenge kunnet rendre perfekt (i hvert fall til én refleksjon) ved hjelp av rendring til tekstur. Hvis speil ikke håndteres på en egen måte med RTX, er det fare for at "refleksjonsdybden" blir et problem.

 

Giga Rays/s er et interessant mål. Stråler kan disponeres på ulike måter. Ved 8 Megapixler og 60 FPS får man bare to stråler per pixel frame med RTX 2080 Ti. 2 MP x 30 FPS gir 16 stråler. Men når bildet står stille trenger man ikke alltid å sende nye stråler, og når bildet er i stor bevegelse trenger man ikke alltid stor nøyaktighet.

Lenke til kommentar

språklig integritet er helt riktig, derfor bruker man egennavnet på teknologien. :)

 

Egennavnet på teknologien er RTX. Raytracing har en mye eldre historie. Det har blant annet blitt brukt til filmeffekter i mange tiår. Det som er nytt er at nVidia satser på å levere det i sanntid ved hjelp av spesialisert maskinvare. Real Time Ray Tracing --> RTRT? (Eller (RT)^2?)

Lenke til kommentar

Ca. 35% bedre ytelse (2080ti) enn 1080ti, til 15000 kr er jo direkte skuffende.
Finnes jo ikke noe som forsvarer denne massive prisøkningen fra forrige generasjon.

Raytracing er det stort sett ingen som bryr seg om. Er jo ytelsen folk er ute etter når de oppgraderer skjermkort.

Her har nVidia vært direkte slemme mot folk synes jeg (prismessig).

Endret av Nvidia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Raytracing er det stort sett ingen som bryr seg om. Er jo ytelsen folk er ute etter når de oppgraderer skjermkort.

Hvis du med "ytelse" mener oppløsning og framerate, så kan du jo bare spille gamle spill og få masse av begge deler. Her har Nvidia brukt en stor del av forbedringspotensialet på kvalitative forbedringer av ytelsen. De har åpnet nye muligheter for hva skjermkort kan gjøre. Noe tilsvarende den nye funksjonaliteten (raytracing, deep learning mm.) kan oppnås med forrige generasjons brikker, men da med MYE lavere ytelse. (Ikke noen titalls prosent.)

Lenke til kommentar

Nå er det ikke Nvidia som har funnet opp RayTracing eller konseptet med å kjøre lyset i revers. Dette er en mange år gammel metode.

 

Det eneste som i praksis er nytt er at Nvidia klarer å prosessere dette i realtime.

 

Rendering av RayTracing er i utgangspunktet tungt og har tidligere vært forbeholdt rendering før visning. En trace foregår ofte ved at en stråle skytes ut og endrer attributter basert på attributtene til flatene det reflekteres fra. Dette gjør at lysets farge og styrke endres, slik at vi får refleksjoner, og dette foregår helt til lyset ikke treffer flere objekter.

 

Jeg vet ikke hva Nvidia har gjort, men jeg tipper de kutter i antall hopp strålen foretar seg slik at man kan prosessere raskt nok, men samtidig få et godt resultat. Det i seg selv er en liten bragd selv om man ikke vil kunne sammenligne med de beste spillefilmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...