Gå til innhold

Hurtigtest: Xiaomi Redmi Note 5 - Snapdragon 636, 4Gb/64Gb telefon til ca $200!


Anbefalte innlegg

Da har jeg hatt Xiaomi Redmi Note 5 - Global versjon i snart en uke. Bestilte denne på pre-release tilbud den 28/3, men den kom ikke på lager og sendt før litt ut i mai.

 

Spesifikasjoner:

5.99" 2:1 FullHD+ IPS skjerm

Snapdragon 636

4Gb RAM

64GB ROM

4000mAh batteri

Android 8.1 med MIUI.

12Mpix (F1.9 1.4µm pikselstørrelse ) + 5Mpix bakkameraer samt 13Mpix frontkamera. EIS støtte for videostabilisering.

Pris rundt $200 for 4Gb/64Gb utgaven: https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-xiaomi-redmi-note-5-global-64gb

Globalversjonen støtter alle frekvensbånd i Norge, kina utgaven støtter ikke B20 (800MHz 4G).

 

Her er en tilfeldig unboxing video fra youtube om noen vil se:

https://www.youtube.com/watch?v=nJ3txsTXKd4

 

Førsteinntrykk; pen telefon og bra bygget med tanke på pris, øvre og nedre del av bakdekselet er plast, trolig for bedre antennesignal, resten er metall. Telefonen har hodetelefonutgang. Det som er litt skuffende er at den kun har mikrousb, ikke USB C tilkobling. Man forventer etterhvert at telefoner kommer med USB C da dette er bedre fordi pluggen passer begge veier og den tåler mer før den blir ødelagt.

 

Ytelse: MIUI er FANTASTISK bra optimisert, app switching er lynraskt, menyer er lynraske, Om man liker MIUI er en smakssak, men det er bra optimalisert og tar ikke mye plass på telefonen heller (ca 53Gb ledig rett ut av esken, dette er mer ledig enn f.eks Nokia 7+ med androidone har!). Ytelsen i spill og programmer er like imponerende, helt utrolig at man får så mye ytelse til $200. Scoret 116569 i antutu 7, dette plasserer den godt over fjorårets billigmodeller som stort sett er basert på Snapdragon 625 ( ca 81000 i antutu). Skal også nevne at selv om den kun har eMMC 5.1 lagring så har den raskere lagring (207MB/s skriv og 230MB/s les) enn flere dyrere telefoner.

 

Batteritid: Enda et område hvor Xiaomi er flinke, først har den et brukbart stort batteri på 4000mAh, i tillegg er MIUI svært godt optimalisert med tanke på strømforbruk. Ved standby bruker den svært lite strøm, og over natten synker batteriet med kun 1-2%. Jeg klarer 3 dager mellom hver lading, da har jeg rundt 6-7timer SOT fordelt over disse 3 dagene. Bluetooth, WIFI, GPS og 4G er alltid aktivert. Ved mye bruk i løpet av en dag bør denne fint klare 10 timer eller mer med SOT.

 

Kamera: Svært bra for prisen, nesten på nivå med nokia 7 plus som koster det doble. Skal se om jeg får tatt litt mer bilder etterhvert.

 

Her er en link til noen jeg tok henholdsvis kl 22 og 04:30, dvs med lite lys.

https://photos.app.goo.gl/NBCtPg2jG6tXVYqn1

 

Ja telefonen har Norsk språk og regionvalg, dette har ikke xiaomi hatt tidligere! Ikke alle menyer er oversatt, så noen innslag av Engelsk må man finne seg i.

 

Skal fylle inn mer i testen etterhvert som jeg får brukt telefonen mer.

 

Fordeler:

PRIS!

Ytelse

Batteritid

Kamera (sett i forhold til pris)

Programvare

 

Ulemper:

Kun mikroUSB ladekontakt

Tilgjengelighet i Norge/manglende reklamasjonsrett.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har denne alle europeiske frekvenser, og hva ble prisen med frakt og moms?

Global versjonen har alle frekvenser vi bruker i Norge.

En del kinaselgere påfører bevisst for lave tollklareringsverdier, så noen ganger slipper man mva/gebyr. Alt etter hvor nøye posten sjekker pakken.

 

Pris for 64Gb utgaven er rett over 1700 hos de billigste butikkene.

Så kommer 25% mva og innkrevingsgebyr på 158,- så da havner man på ca 2300-2400,-

Lenke til kommentar

Fikk nettopp en MI 6 i posten selv og er særdeles fornøyd.  Snapdragon 835, 6GB RAM og 64GB lagring; førsteklasses ytelse og byggekvalitet for $400 og null MVA ved levering.  Jeg kan riktignok ikke fordra MIUI, men det er jo bare å legge inn en launcher så er det ikke-problemet løst på null tid.

Lenke til kommentar

Det er vel samme som her?

https://m.lightinthebox.com/no/p/xiaomi-redmi-note-5-china-version-english-only-5-99inch-4g-smarttelefon-3gb-32gb-5mp-12mp-snapdragon-636-4000mah_p6652337.html?prm=1-2.5.1.1

 

 

Lightinthebox refunderer MVA og Tollgebyr så kan være greit å velge dem om man er redd for slikt.

 

Huk av "customs insurance" når du fullfører bestillingen (koster noen få kroner ekstra)

 

Når du har fått mobilen og regningen fra tollerne etter noen dager tar du bilde av regningen og sender til dem så overfører dem beløpet til deg med en gang.

 

Vet dere om flere kinabutikker som har samme opplegget? Vil gjerne vite isåfall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Prisen er jo noe høyere hos lightinthebox. Den du linker til er 32gb utgaven som ligger rund 180$ på aliexpress

 

Men ellers er jo mva forsikring greit. Noen som har testet om man faktisk får refundert? Finnes mange useriøse selgere. ?

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Prisen er jo noe høyere hos lightinthebox. Den du linker til er 32gb utgaven som ligger rund 180$ på aliexpress

 

Men ellers er jo mva forsikring greit. Noen som har testet om man faktisk får refundert? Finnes mange useriøse selgere. ?

Har kjøpt en 3D printer og en robotstøvsuger hos lightinthebox (samt mange venner og kollegar kjøpte seg og støvsuger der)

Og vi har alle fått refundert. Lightinthebox er en egen nettbutikk og ikke bare en samleside for selgere som på AliExpress og ebay osv.

 

Må aldri stole på før-prisene til lightinthebox dog, dem er alltid absurd høye så det skal se ut som alt er på knalltilbud hele tiden :p

 

Kompis kjøpte seg og en Oneplus 5T der for noen måneder siden. Kostet 3500kr eller noe slikt og han fikk mva og toll refundert, så det må sies å være røverkjøp. Selv venter jeg på at dem skal skru ned prisen noen tusenlapper på Oneplus 6 og. Når dem får veldig mange av samme varer på lager kjører dem "flash sale" for å bli kvitt litt og da kan det være himla billig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For å legge til litt mer info: Jeg endte opp med å selge telefonen til en på jobb, men en ukes tid etterpå angret jeg og bestilte en ny, denne gangen i svart.

Bruker nå Redmi note 5 daglig som hovedtelefon, og vil nok ha vansker med å gå tilbake til f.eks Nokia 7 plus som jeg også har da jeg har begynt å like en del ting i MIUI. For å nevne et par:

 

*Setter man fullskjerm modus i innstillinger forsvinner knappene og man bruker gestures i stedet. dra inn fra en kant og du går tilbake. dra opp fra bunnen og du går til hjemmeskjermen. Dra opp fra bunnen og hold og du får opp alle kjørende apps for å bytte app. Dette er genialt når man kommer inni det, spesielt tilbake funksjonen da man kan dra inn fra hvilken som helst kant, så det har ingen betydning hvor fingeren er.

*Oversikt over estimert månedlig databruk bare ved å dra ned infobaren i toppen.

*innebygget funksjon for å endre/laste ned themes. Jeg syns det er greit å kunne variere litt.

 

Totalt er jeg imponert over hva det er mulig å få for under $200

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"problemet" med telefoner som Mi 8 er prisen, prishoppet opp til f.eks en oneplus 6 er ikke så stort - da tenker jeg på kjøpt i Norge med full reklamasjonsrett, og da er den med en gang mindre interessant. Specs på mi 8 og oneplus 6 er svært like.

 

Prishoppet til en telefon som tilsvarer Redmi note 5 er ganske stort i % om man skal kjøpe den i Norge, samt prisen er så lav at det er ikke verdens undergang å ikke ha reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

OP6 er litt .....meh i mine øyne. MI ser ut til å ha bedre kamera spesielt i front, bedre skjerm, usb 3.1, bedre gps og høytalere. 1500 billigere er den og.

 

Får se hva jeg bestemmer meg for. Har en Galaxy 9+ men hadde vært fint å prøve noe helt nytt.

Endret av larris
Lenke til kommentar

Oneplus 6 sitt "Oxygen OS" er grunn nok til å velge den anyday.

Latterlig rask på alt.

 

Forøvrig er Oneplus eneste produsenten som tillater rooting uten at man mister garantien, så om man av en eller annen grunn ikke skulle like Oxygen OS kan man installere Linage OS eller noe annet ønskelig uten problemer.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...