Gå til innhold

Dette er ikke første gang Facebook har feilet - her er de fem blemmene vi husker best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først så var det altså russernes "feil" at Trump vant. Nå er det Facebook sin "feil". Når skal USA innrømme at Trump vant fordi majoriteten av velgerne ville ha han som president?

 

husker jeg ikke helt feil var det rundt 2mill flere som stemte rødt

Lenke til kommentar

 

Først så var det altså russernes "feil" at Trump vant. Nå er det Facebook sin "feil". Når skal USA innrømme at Trump vant fordi majoriteten av velgerne ville ha han som president?

husker jeg ikke helt feil var det rundt 2mill flere som stemte rødt

 

Akkurat som i Norge altså. 

I 2009 så tapte de borgerlige partiene valget, til tross for at de fikk flere stemmer enn de rødgrønne. Årsaken er naturligvis utjevningsmandater og arealfaktor. En stemme i Finnmark teller mer enn en stemme i Oslo. Om alle stemmer telte likt ville de i f.eks Finnmark få lite påvirkning på egen framtid bare fordi deres interesser er i nord, hvor det ikke er så folketett som på f.eks Østlandsområdet. Samme system har de i USA. Så kan man diskutere om alle stemmer skal vektes likt eller ikke, men det har uansett ikke noe å si. Systemet er som det har vært i lang tid og med det valgsystemet vant Trump. Og Jens Stoltenberg i 2009. 

 

Sutring om "the popular vote" får Hillary-tilhengerne til å framstå som like tåpelige som når de påstår det tapte valget fordi Russland avgjorde resultatet, eller Facebook, eller fordi Trump er en kjempedumming. Nordmenn som sutrer om det samme framstår forsåvidt ikke spesielt mye bedre når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...