Gå til innhold

Makulere uten maskin


Anbefalte innlegg

har en heel haug papirer jeg må makulere, det er snakk om 100+ permer fulle. Makuleringsmaskina tar kun 5 ark om gangen, må tømmes hvert 10 min og stopper fordi den er for varm etter rundt 30 min.. så vil helst unngå å bruke den.

 

Det å brenne dem tror jeg ikke er lovlig, det er heller neppe effektivt.

Noen som har noen kreative ideer?

Jeg ser også at det finnes firma som kan gjøre det for meg,noen som har peiling på ca pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til brenning, har du forbrenningsanlegg i nærheita?

Det er mulig å gjere ein avtale med operatøren der om hive permane dine rett inn i forbrenningskammeret. Dette er både ein miljøvenlig og effektiv måte å destruere sensitive dokument på sidan forbrenningsanlegget brukar energien til å produsere straum eller varmevatn, og sidan avgassane blir rensa.

Ofte har forbrenningsanlegget rutiner og ordningar som sørger for at alt blir sendt rett til forbrenning utan fare for å blande seg med anna avfall. Tjenesten blir ofte brukt av sjukehus som har kroppsdelar og liknande som må forbrennast pga smittefare, vegvesenet som kvitter seg med road-kill på den måten, samt til destruering av sensitive dokument.

 

 

Det viktigaste rådet for å effektivisere destureringsarbeidet er uansett at du grovsorterer permane. Eg er heilt sikker på at ikkje alt er like sensitivt, så ved å f.eks. rive ut det mest sensitive som du makulerer, så er det sikkert tilstrekkelig å håndtere resten av dokumenta på ein slik måte at det er vanskelig å lese dei.

Hiver du tre (tilfeldige) sider i restavfallet kvar dag så er ikkje sidene destruert, men det vil kreve at nokon er så interessert i å lese dokumenta at dei er villige til å grave seg gjennom illeluktande restavfall kvar dag i monge månedar, for deretter å pusle saman dokumenta. For ekstra sikkerheit kan du ta deg ei runde rundt om i byen slik at du fordeler innholdet i permane utover mellom mange søppelkasser (forutsetter sjølvsagt at uvedkommande må sjå heilheita for å få tak i sensitiv data, sjå over rådet om å sortere papira etter kor sensitive dei er).

 

Skal du være kreativ så kan du f.eks. vurdere å bruke vatn som alternativ til brenning. Det skal ikkje veldig mykje vatn til før papirarka blir så skjøre at det nesten er umulig å klare å lese dei. Berre pass på at du opner permane slik at alle sidene blir våte. Det same prinsippet gjeld forsovidt dersom du velger å brenne papiret også på same måte som at vatn bruker lang tid på å trekke inn i senter på ein lukka perm, så vil også ein brann bruke lang tid på å brenne seg heilt inn i kjerna av permen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forslaget om å benytte et forbrenningsanlegg er kanskje det beste for destruering av store mengder papir. Det er kanskje den enkleste løsningen for sikker destruering av større mengder brennbart materiale j.f. egeninnsats.

 

Det avhenger litt om hva slags materiale det er snakk om og hvor sensitivt det er. Er det materiale som er sensitivt, men ikke "hemmelig" så ville jeg gjort avtale med forbrenningsanlegg og kastet det ned i haugen hvor lastebiler leverer materiale. For så stå å se på til det forsvinner ned i haugen eller får et lass oppå seg. Hvis det er "hemmelige" saker kan du gjøre avtale om å hive det inn i "askeluka" hvor det ikke vil være mulig for noen å hente ut materialet. Da kastes det rett inn i forbrenningskammeret.

 

Det koster sikkert noen kroner, men er kanskje en enklere løsning kontra en hjemmemakuleringsmaskin.

 

Et alternativ er å brenne materialet. Om det er lovlig å brenne slikt hjemme vet jeg ikke og har jeg har ingen mening om det. Dette er kun til opplysning.

 

Det vil kreve god fyr for å kunne brenne en perm om gangen. For rester etter makulering er en metode å marinere det i en blanding av diesel og bensin for så å sette fyr på. Oljefat er fin tupperware for dette formål.  Det vil tilfredsstille det meste. Er du paranoid fyller du vann 10 cm over restasken og rører dette til ei suppe før du heller det over i ei bøtte og kaster det på din nærmeste renovasjonsavdeling. 

 

Hvis du brenner det på egenhånd ville jeg tent et godt bål i et oljefat, lagt i en og en perm (tatt ut av permen), spredt ut i fatet, for så å ha et lokk over deler av åpningen slik at det ikke hoster så mye aske. For fatet kontinuerlig med ved og papir til du er tom. Det vil ta en stund. For mye papir og du kan få problemer med fullstendig forbrenning. Er du fortsatt paranoid tilsett vann når det er ferdig utbrent.

Lenke til kommentar

Vann kan være en løsning, men det bør være i mindre deler enn ark. Løser vann opp vanlig papir? Hvisker det ut nok av blekket/toner til at det ikke er leselig når det tørker? Og i de 100 permene hvor mye er noe annet enn vanlig papir? 

 

Jeg tror jeg hadde gjort noe annet, mye vått arbeid vil det også være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ta innholdet ut av permene og kast i restavfallet. Det blir brent og sannsynligheten for at noe kommer på avveier er minimal. Det finnes også firmaer som tilbyr sikker makulering.

Lenke til kommentar

Det å brenne dem tror jeg ikke er lovlig, det er heller neppe effektivt.

 

 

Lovligheten vet jeg lite om, men stort mer effektivt enn å brenne dem kan det vel ikke bli? En avkuttet oljetønne full av papir og tennveske er vel så effektivt som det kan bli?

Lenke til kommentar

 

Det å brenne dem tror jeg ikke er lovlig, det er heller neppe effektivt.

 

 

Lovligheten vet jeg lite om, men stort mer effektivt enn å brenne dem kan det vel ikke bli? En avkuttet oljetønne full av papir og tennveske er vel så effektivt som det kan bli?

 

 

Hvis det er mye papir som skal brennes trengs det mer enn litt tennvæske derfor kan det være lurt med et godt gammeldags bål i bunnen av tønna for så å tilføre en eller et par permer om gangen. Klomper med papir, noe det kan bli når det brennes permer fulle, vil ha problemer med å oppnå full destruksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...