Gå til innhold

EU gir Qualcomm en bot på nesten 10 milliarder kroner for ulovlig samarbeid med Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Burde ikke Apple også få bot? De var tross alt med på avtalen...

 

Det er det første som jeg tenkte også. Apple er såpass stor at de burde ha ett ansvar i dette. Det er ikke slik at Qualcomm kan "blackmaile" Apple.

Dem som tier samtykker.

"Blackmaile"? Bruk det gode norske ordet utpresse så slipper du å bruke " " :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sosialistkassa begynner å bli tom igjen skjønner jeg

Qualcomm er også dømt i Sør-Korea og Kina for ulovlig å utnytte sin markedsposisjon for å forhindre konkurranse. Og som artikkel nevner er de i et søksmål i USA også.

 

Jeg forstår ikke folk som hater på EU når de gir selskaper bot. Selv i EU slipper selskaper billig unna. Google gjør ting som å route all trafikk i Frankrike til Irland og betale en tiendel av hva de skal. At innbyggere i Europa forsvarer slike praksiser fremfor domstolen som straffer dem (EU) er for meg ubegripelig. 

 

Etter Qualcomm ble dømt i Kina så fikk alle billigere telefoner. Qualcomm sine patenter trengs for Kirin brikkene sine modemer, samt Samsungs modemer. Derfor ble Qualcomm saksøkt i de to landene, fordi de hadde næringsinteresser som mente Qualcomm var urettferdige (de var). Apple hjalp med bevis i saken mot Qualcomm i Sør-Korea. 

 

 

Ellers er fokuset til tek sin artikkel her helt feil. Noe som er merkelig. Alle sakene omhandler modem, likevel snakker de om Snapdragon. Det er patenter på modem som Qualcomm utnytter. Ikke CPU, GPU eller lignende. Fordi Qualcomm sitter på patenter som enhver som vil lage modem må lisensiere fra Qualcomm. En av grunnene til Snapdragons dominerende markedsposisjon er jo at de utnytter modemene sine. Selger som en pakke i form av Snapdragon. Alternativene blir dyrere, fordi de trenger modem-patenter som Qualcomm tar altfor mye av. De kan ikke kjøpe modem separat fra Qualcomm, fordi de selger det ikke. Så da må de kjøpe alt. Det er ulovlig. Det skader forbrukere enormt. 

 

Og med mindre du er ansatt i Qualcomm eller har aksjer hos dem, så har du ingen grunn til å støtte dem. Du bør applaudere EU. For at de faktisk gjør noe med all korrupsjonen og brudd på konkurranselovgivning fra amerikanske selskaper. Vise amerikanerne at her i Europa har vi faktisk lover, og de store rike selskapene kan ikke gjøre hva de vil på befolkning og forbrukeres bekostning. 

 

Hvis ikke EU gjør det så blir det som USA der folk vil ha vekk våpen, fordi det er så mye vold, men lobbyen deler ut så mye penger at de aldri vil forsvinne. Der net neutrality fjernes mot folkets vilje, med ISP lobbyens penger. Fordi det er ingen regulative instanser som kan straffe de store selskapene. Der byer som Anaheim bygger parkering verdt flere 100 millioner dollar for Disney, leier det til dem for 1 USD i året, og så tar Disney penger for parkering. Jeg er hvertfall glad for at det IKKE er normalen i Europa og store selskaper blir straffet og bøtelagt når de bryter loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sosialistkassa begynner å bli tom igjen skjønner jeg

Rimelig sikker på at kapitalismen er for fritt marked, i forhold til å støtte korrupsjon og innsnevring av konkurranse...

 

Det store problemet med fritt marked, ingen reguleringer. Hva skjer når selskapene begynner med korrupsjon og innsnevring av konkurranse?

 

Ingen selskaper blir dømt i USA. De blir dømt i EU. Men i USA står de faktisk fritt til å gjøre det, fordi de tror på å ikke blande seg inn. Så ser en jo hva det utvikler seg til over tid med å bare la dem holde på....

 

Lærdommen av Intel vs AMD er jo at det lønner seg å bryte konkurranselovgivning. Noe som er hel absurd. Hvorfor skal Intel stoppe om et lønner seg med lovbrudd? Hvorfor skal noen selskaper bry seg om loven?

Endret av Lunaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...