Gå til innhold

Android-skaperens mobil kan være en flopp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Essential? På godt norsk essensiell. Jeg ser essensielle mangler på telefonen. Spesielt kamera har fått dårlig skussmål. Å ikke velge Amoled var kanskje heller ikke spesielt smart? Hadde telefonen kommet ut Q1 2017 så ville fort situasjonen vært annerledes. Da ville telefonen vært bra utstyrt. Men når alle dro på kraftig med specs i 2017 så ble det vakuum rundt Essential. I forhold til prisen ved lansering så var det rett og slett ikke nok telefon for pengene når en tar hensyn til de svake punktene. Hadde store forventninger til Essential phones og ble rett og slett skuffet. 

 

Årets nissegave ser ut til å bli Lg v30 om den kommer ut tidsnok, selv om Huawei siste flaggskip også frister. Nå er det halvannen uke igjen til nissen kommer og siden det ennå ikke ser ut til av v30 når butikkene før jul så gir vel svaret seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Essential? På godt norsk essensiell. Jeg ser essensielle mangler på telefonen. Spesielt kamera har fått dårlig skussmål. Å ikke velge Amoled var kanskje heller ikke spesielt smart? Hadde telefonen kommet ut Q1 2017 så ville fort situasjonen vært annerledes. Da ville telefonen vært bra utstyrt. Men når alle dro på kraftig med specs i 2017 så ble det vakuum rundt Essential. I forhold til prisen ved lansering så var det rett og slett ikke nok telefon for pengene når en tar hensyn til de svake punktene. Hadde store forventninger til Essential phones og ble rett og slett skuffet. 

 

Årets nissegave ser ut til å bli Lg v30 om den kommer ut tidsnok, selv om Huawei siste flaggskip også frister. Nå er det halvannen uke igjen til nissen kommer og siden det ennå ikke ser ut til av v30 når butikkene før jul så gir vel svaret seg selv?

 

Hvor godt eller dårlig dette kameraet er iforhold til andre telefoner jeg vet ikke, men i normalt dagslys er min erfaring at de fleste toppmodeller er stort sett like dårlige. Du får akseptable bilder om lyset osv er noenlunde optimalt, men i litt mer krevende situasjoner faller de samtlige igjennom. Om Xperia-kameraet er bedre til sport, eller Galaxy-kameraet bedre i mørket spiller vel egentlig ingen rolle, da resultatet vil i de fleste slike tilfeller være for dårlig til å gjøre noe skikkelig med bildene uansett.

 

Hvor mange er det egentlig som lager fotobøker eller printer ut bilder de har tatt med telefonen sin? det kan ikke være så mye mer enn 5-10%?

Lenke til kommentar

Når folk flest handler utstyr så snakker de ikke om iOS eller Android, eller Windows for den saks skyld. De snakker om merker, iPhone elle Samsung. En micro USB lader eller lightning lader er ikke det, det er iPhone eller Samsung ladere.

 

Kanskje noen har tenkt på en Sony. Og så blir det mindre vanlig jo mer distante merkenavnene blir.

 

Dermed ender man opp med at folk flest kjøper buzzord, og en mindre andel som faktisk har mer eller mindre kjennskap til markedet kjøper andre ting.

 

Derfor er også entusiasmen til media også viktig. Hvor mye skrives det om diverse enheter. Og jeg tenker da mer på mainstream media, ikke teknologisider. Og der er det ingen som slår Apple når det kommer til gratis markedsføring. Selvfølgelig har dette enorm betydning.

 

Dette er satt litt på spissen så klart, men det er ikke langt fra sannheten. Så når en ny mobil lanseres og den ikke har noe som trigger omtale, så vil ikke folk flest se den.

Lenke til kommentar

Essential? På godt norsk essensiell. Jeg ser essensielle mangler på telefonen. Spesielt kamera har fått dårlig skussmål. Å ikke velge Amoled var kanskje heller ikke spesielt smart? Hadde telefonen kommet ut Q1 2017 så ville fort situasjonen vært annerledes. Da ville telefonen vært bra utstyrt. Men når alle dro på kraftig med specs i 2017 så ble det vakuum rundt Essential. I forhold til prisen ved lansering så var det rett og slett ikke nok telefon for pengene når en tar hensyn til de svake punktene. Hadde store forventninger til Essential phones og ble rett og slett skuffet. 

 

Årets nissegave ser ut til å bli Lg v30 om den kommer ut tidsnok, selv om Huawei siste flaggskip også frister. Nå er det halvannen uke igjen til nissen kommer og siden det ennå ikke ser ut til av v30 når butikkene før jul så gir vel svaret seg selv?

 

Skal si meg enig der... AMOLED har blitt ett krav.

Lurte selv på LG V30 men start pris på 8.980kr er for mye nå. Venter til våren når prisen har stupt slik de typisk gjør på LG. Forventet på lager hos Elkjøp og Legdal den 20 desember ser det ut som forøvrig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Essential? På godt norsk essensiell. Jeg ser essensielle mangler på telefonen. Spesielt kamera har fått dårlig skussmål. Å ikke velge Amoled var kanskje heller ikke spesielt smart? Hadde telefonen kommet ut Q1 2017 så ville fort situasjonen vært annerledes. Da ville telefonen vært bra utstyrt. Men når alle dro på kraftig med specs i 2017 så ble det vakuum rundt Essential. I forhold til prisen ved lansering så var det rett og slett ikke nok telefon for pengene når en tar hensyn til de svake punktene. Hadde store forventninger til Essential phones og ble rett og slett skuffet. 

 

Årets nissegave ser ut til å bli Lg v30 om den kommer ut tidsnok, selv om Huawei siste flaggskip også frister. Nå er det halvannen uke igjen til nissen kommer og siden det ennå ikke ser ut til av v30 når butikkene før jul så gir vel svaret seg selv?

Hvor godt eller dårlig dette kameraet er iforhold til andre telefoner jeg vet ikke, men i normalt dagslys er min erfaring at de fleste toppmodeller er stort sett like dårlige. Du får akseptable bilder om lyset osv er noenlunde optimalt, men i litt mer krevende situasjoner faller de samtlige igjennom. Om Xperia-kameraet er bedre til sport, eller Galaxy-kameraet bedre i mørket spiller vel egentlig ingen rolle, da resultatet vil i de fleste slike tilfeller være for dårlig til å gjøre noe skikkelig med bildene uansett.

 

Hvor mange er det egentlig som lager fotobøker eller printer ut bilder de har tatt med telefonen sin? det kan ikke være så mye mer enn 5-10%?

 

 

 

Vel nå var det jo ikke kun kameraet som skuffet på Essential phone. Batteriet var det mange som hadde forventet var større før lansering, var det 3000 mAh? det var knyttet store forventninger til "snap-on" tilkoblingen - det ble vel heller ikke innfridd? Ved lansering var det vel kun 360 graders kamera som var klart, og siden lansering har en ikke hørt om noe nytt "snap-on" funksjonalitet. Essential er jo heller vanntett. Kanskje ikke avgjørende i seg selv, men nok en ting som gjør at den skiller seg negativt ut fra mange andre flaggskip. Kun 4 GB ram. En må gjerne diskutere hvorvidt en trenger mer, men igjen. Essential phone konkurrer med telefoner som gjerne har 6 GB ram. SD card slot manglet også på Essential. De er ikke alene om å mangle det, men igjen det er ennå et punkt på listen over ting en gjerne skulle sett annerledes på Essential. Kanskje skyldes også noe av det sviktende salget hypen i forkant og markedsføringen? De lovte en hel del uten at jeg kan se at de innfridde på noe av hypen. Og ser en stort på det så er jeg jo sikkert ikke alene om å tenke slik. For det er jo nesten ingen som faktisk eier en Essential phone. 

 

Essential var tross alt en nykommer. De hadde ikke noe å vise til, ja bortsett fra navnet til mannen bak telefonen. Det ser ut til at markedet har talt. Når en summerer opp alle de negative greiene med Essential så blir det i sum nok til at kjøperne heller går andre steder med pengene. Selv ikke prisfall på nær 1/3 var nok til at kundene kom med penger. La oss håpe at de likevel har solgt nok til at det kommer en Essential v2 som retter opp i manglene fra v1. 

 

Når det gjelder kamera tror jeg du undervurderer viktigheten av mobilkamera. Fordi svært mange av oss orker ikke drasse på DSL kamera, vi har ikke lenger et brukbart digitalt kamera fordi det forrige vi kjøpte for ti år siden ikke henger med lenger. Dermed så blir mobilen også primærkamera. Fordi det alltid er for hånden, det er alltid ladet og klart til å snappe bilder. Det er godt mulig vi ikke skal printe ut bildene i A3 format, eller gjøre så veldig mye i etterhånd mtp redigering etc. Men vi like å ta bilder. Og vi gjør det støtt. 

 

MKBHD ser på mobilkamera vs proff Hasselblad

 

Burde kanskje ikke lagt ved denne men men

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...