Gå til innhold

GUIDE: DAB i bil, del 1 Slik kan du fortsette å høre på radio når FM-signalene forsvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok hintet fra NRK i februar (bor i M&R) og hører ikke på radio lenger.

 

Har gjenoppdaget musikksamlingen min via mp3 på USB-stick! Velger låt og album med knapper på rattet! Perfekt  :)

 

Jeg hadde glidd inn i en "radio-transe", og er glad jeg kom meg ut av den. På langturer hørte jeg samme nyhetene om igjen 10 ganger! Good riddance!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det seier vel litt om kvar synsstaden til journalisten, og sokalla riksaviser, er når ein skriv at det er no FM-nettet stenger. For dei fleste av oss stengde det for rikskanalar for lengje sidan, og for Finnmark er det, så vidt eg veit, enno ikkje stengd.

 

Men for dykk i verdas navle og omegn, fortvil ikkje, livet utan radio er vel verdt å leva. Podcastar er langt å foretrekkja framfor den gjennomgåande jabbingi som er på dei fleste kanalar, og skulle du ikkje ha nokon ny podcast så er det utruleg kor god musikk som kom ut av den britiske hardrokbylgja på 80-talet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser utrolig mange som skryter så av å streame radio fra mobil i bilen. Kan noen regne ut hvor mye det koster i løpet av en måned med data for streame? Ikke mange som har ubegrenset med datakvote! Syns jeg husker fra MP3'ens hovedtid var ca 1 MB per minutt med 128 kb/s? 1 time blir da 60 MB. Da spises datakvoten fort opp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Slik kan du fortsette å høre på radio når FM-signalene forsvinner"

 

Men det skjer altså ikke på mange år (hvis i det heletatt!) enda! Jeg koser meg med min FM-radio her og alt som har forsvunnet er ARK med sine elendige sendinger. IKKE noe savn spør du meg!

Det har vel alt skjedd i store deler av landet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som laster ned musikken hjemme

Jeg bruker både og, nedlastet liste i tilfelle jeg kommer til plasser med dårlig dekning

 

Skal jeg ha DAB i bilen så blir det en ekstern løsning til 3k+

Så vil ikke skje med det første da jeg heller ikke vil ha intern antenne

 

Har prøvd diverse nettradioer, men gitt opp da de ikke gir samme funksjonalitet som Google Play, hovedsaklig ved at de ikke starter av seg selv

Lenke til kommentar

 

"Slik kan du fortsette å høre på radio når FM-signalene forsvinner"

 

Men det skjer altså ikke på mange år (hvis i det heletatt!) enda! Jeg koser meg med min FM-radio her og alt som har forsvunnet er ARK med sine elendige sendinger. IKKE noe savn spør du meg!

Det har vel alt skjedd i store deler av landet. 

 

Stort sett bare de store kanalene som er borte fra FM

Lenke til kommentar

Har allerede satt inn alle svenske kanaler  bilen. Det holder lenge for meg. Og reklamen er så og si VEKK. 

 

Har fått en dab til bilen, Men foretrekker de svenske da det blr for my ledning rukkel og merker i dashboardet

 

Er vel en grunn at det lite reklame på de svenske kommersielle kanalene. Du skal nok bli lei de også etterhvert.
Lenke til kommentar

 

"Slik kan du fortsette å høre på radio når FM-signalene forsvinner"

 

Men det skjer altså ikke på mange år (hvis i det heletatt!) enda! Jeg koser meg med min FM-radio her og alt som har forsvunnet er ARK med sine elendige sendinger. IKKE noe savn spør du meg!

Det har vel alt skjedd i store deler av landet. 

I allefall her i Lillehammer... Klarer meg MEGET BRA uten ARK!

Lenke til kommentar

Ser utrolig mange som skryter så av å streame radio fra mobil i bilen. Kan noen regne ut hvor mye det koster i løpet av en måned med data for streame? Ikke mange som har ubegrenset med datakvote! Syns jeg husker fra MP3'ens hovedtid var ca 1 MB per minutt med 128 kb/s? 1 time blir da 60 MB. Da spises datakvoten fort opp!

 

Telenor har laget en kalkulator for akkurat det! https://www.online.no/dekning/stream-nettradio-dab.jsp?cid=10126_mob_nyb_awa_all_07092017_nul_datakalkulator

For de fleste være en bedre investering å oppgradere datakvoten enn å kjøpe DAB etter min mening. Datakvoten kan brukes uavhengig om du hører på radioen eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...