Gå til innhold

TEST: Intel Core i9-7900X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ønskeliste for testen :

 

-Jeg vet ikke hvor mange som spiller i 4K, men jeg mener at det er flere som spiller i 1440p. Hadde vært fint å få med denne oppløsningen i testene.

-hovedkortene til 2066 med nytt chipset X299 har i følge mange endel issues som burde løses. Kanskje litt mer om dette. I tillegg er det endel funksjoner som ikke er tilgjengelig for alle modeller av prosessorene. Det er jo en relativ stor del av investeringen det også.

 

Skal bli spennende å se hvordan 7980XE presterer når den kommer i september. Ikke så mye å hente her for gamere. I alle fall ikke ift pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

- Hadde vært interesant å se hvilke "Min.-FPS"-verdier denne prosessoren klarer å levere i forhold til de andre modellene og ikke minst konkurentens modeller.

 

"Max.-FPS"-verdiene hadde ikke skadet de heller, men er ikke fullt så nøye siden man lett kan kalkulere seg frem til disse ved hjelp av de andre to verdiene.

 

Et brått fall i "Min.-FPS" en gang i blandt er ikke så veldig merkbart.

Men prosessoren som leverer den jevneste og høyest "Min.-FPS"-kurven er det beste valget i mitt hode.

 

På lik linje som ved valg av skjermkort.

 

Legger man 2 og 2 sammen så blir kombinasjonen gull verdt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I tillegg er det endel funksjoner som ikke er tilgjengelig for alle modeller av prosessorene. Det er jo en relativ stor del av investeringen det også.

 

Dette er noe jeg håper skulle vært med i selve testen, for prislappen på Intel vs AMD når det kommer til entusiast-platform er enorm. AMD skal slippe en 8-kjerners prosessor til $549. Som da i tillegg gir full tilgang på X399 platformen, og ikke "sperret" bak en viss sum slik Intel har gjort med X299.

 

Eks prisforskjell: Laveste prosessor for bruk av hele platform + hovedkort.

ASRock Taichi X299/X399 + CPU

 

Intel: HK 299$ + CPU 999$ = 1298$

AMD: HK 340$ + CPU 549$ = 889$

Differanse: 409$

 

Så en differanse på over 400 dollar, for å kunne benytte seg av hele platformen.

I tillegg til at Intel har 44 PCIe lanes, mot AMD sine 64. Og Intel låser ned enkelte raid-typer mot at du må kjøpe nøkkel for å kunne benytte det.

 

Det har også blitt gjort observasjoner av non-X versjoner av Threadripper, altså. Threadripper 1920 og da mulig Threadripper 1950. Som da vil ligge lavere i pris pga lavere klokkehastighet. Men noe som vi fint erfarte med Ryzen, at det ikke var noe problem å oppnå samme hastighet med de lavere alternativene.

 

Nei, selv om jeg har Intel i PCen min akkurat nå, så føler jeg AMD har brakt tilbake god konkurranse mot Intel. Og i løpet av de siste månedene har Topp 10 lister på Amazon, Newegg etc vist oss at AMD begynner å komme godt tilbake på CPU markedet.

 

Nei, jeg blir nok å spare opp og gå for AMD neste gang. Jeg føler at de har lært av sin Bulldozer feil og jobber på spreng for å komme seg tilbake i stuene våre.

 

Kilder:

1. http://www.pcworld.com/article/3197184/components-processors/amd-ryzen-threadripper-prices-specs-release-date-and-more.html

2. http://www.pcworld.com/article/3211415/components-processors/amd-ryzen-threadripper-1900x-pricing.html

3. http://wccftech.com/intel-skylake-x-kaby-lake-x-cpus-x299-motherboards-pre-order-prices/

4. http://www.pcworld.com/article/3213147/computers/amd-ryzen-threadripper-x399-motherboards-specs-prices-and-features.html

5. http://www.pcworld.com/article/3199104/storage/intels-core-i9-and-x299-enable-crazy-raid-configurations-for-a-price.html

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi kan vel konkludere med at om du skal gjøre mye av det de fleste av oss ikke bryr oss om eller har bruk for i særlig stor grad, så kan du kjøpe denne prosessoren.

 

Nytteverdien for hvermansen er tilsvarende null, og bare penger ut av vinduet.

Det er smått med jobber der komprimering av filmer inngår om dagen, og jeg tror jeg vil klare med med å kunne kjøre det lille i en batch på "natta" med det jeg har.

Lenke til kommentar

Så hjemmesiden refresh raderte ett svar jeg brukt 5min på är summa summarum:

 

Denne artikel er en fagmessig besvikelse.

Jeg har inte eid et AMD stationært system så jeg er ingen fanboy mwn skulle starkt vurdert ett om jeg skulle investere idag. Kjører på brukt server utstyr å ser ingwn mening med å kjøpe nytt utstyr når jeg kan få brukt.

Lenke til kommentar

Ny utgave CPU til 10.000 kr, uten økning fps i spill? Dette må være en spøk.

Joda!

 

Men du må se på Full HD resultatene. På 4k blir skjermkortet for svakt til å vise noen forskjell.

 

Jamt over yter den 1-2 % (med unntak av VRMark – Orange Room) bedre enn 6950x. Vel innenfor Intels målsetning om ytelsesøkning.

 

 

 

Men til bare 60% av prisen (pris på komplett nå).

 

 

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Latterlig pris. AMD kommende produkter er bedre på pris og has samme ytelse.

 

Samme ytelse? 1950x kommer til å feie gulvet, pipa,gårdsplassen og antagelig uthuset med 7900X. Må nok vente på de litt mer tilsvarende prosessorene fra Intel om de skal ha ha noe sjans. Men så var det med pris da ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Latterlig pris. AMD kommende produkter er bedre på pris og has samme ytelse.

 

Samme ytelse? 1950x kommer til å feie gulvet, pipa,gårdsplassen og antagelig uthuset med 7900X. Må nok vente på de litt mer tilsvarende prosessorene fra Intel om de skal ha ha noe sjans. Men så var det med pris da ?

Du mener ytelse i ren rendering med cpu. Da er threadripper suveren på pris/ytelse.

 

Prøv noe annet, og da er det ikkje samme fasit.

 

Intel kommer desverre ikkje til å senke prisene, så lenge intel er en god del bedre ipc og minneytelse.

Man kan faktisk ikkje si at threadripper knuser intel "konkurrenter" når det bare er i få oppgaver de vinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

vi vet jo ikke hvordan threadripper yter da, men jeg antar ca dobbelt av Ryzen 1700X, å ja ryzen er kjent for å ha veldig rask video enkoding å 3d rendering, som er veffal 99% av det folk gjør på en 8+ kjerner cpu

 

er bare få tall som egentlig spiller på core i9 eller threadripper, hvis ikke du lager 1 PC, 2 Gamers som linus, som egentlig er perfekt på threadripper som har 2 stk ryzen dies ;D

 

jeg antar tek vil gi threadripper veffal 8/10 score, hvorfor? en 16 kjerne cpu til 10 000 kr må da være rask og gi veldig bra bang for buck

 

å ja X399 er jo bedre overall platform med sine 64 pcie lanes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Latterlig pris. AMD kommende produkter er bedre på pris og has samme ytelse.

 

Samme ytelse? 1950x kommer til å feie gulvet, pipa,gårdsplassen og antagelig uthuset med 7900X. Må nok vente på de litt mer tilsvarende prosessorene fra Intel om de skal ha ha noe sjans. Men så var det med pris da ?
Du mener ytelse i ren rendering med cpu. Da er threadripper suveren på pris/ytelse.

 

Prøv noe annet, og da er det ikkje samme fasit.

 

Intel kommer desverre ikkje til å senke prisene, så lenge intel er en god del bedre ipc og minneytelse.

Man kan faktisk ikkje si at threadripper knuser intel "konkurrenter" når det bare er i få oppgaver de vinner.

Vi får se da vet du.

Om de blir testet i det de er ment å brukes i tror jeg Intel skal få slite. Spill og tilsvarende hører ikke hjemme her uansett. Skal være passe tjukk i hue for å kjøpe slike systemer for så og sitte og spille og surfe på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Latterlig pris. AMD kommende produkter er bedre på pris og has samme ytelse.

Samme ytelse? 1950x kommer til å feie gulvet, pipa,gårdsplassen og antagelig uthuset med 7900X. Må nok vente på de litt mer tilsvarende prosessorene fra Intel om de skal ha ha noe sjans. Men så var det med pris da
Du mener ytelse i ren rendering med cpu. Da er threadripper suveren på pris/ytelse.

 

Prøv noe annet, og da er det ikkje samme fasit.

 

Intel kommer desverre ikkje til å senke prisene, så lenge intel er en god del bedre ipc og minneytelse.

Man kan faktisk ikkje si at threadripper knuser intel "konkurrenter" når det bare er i få oppgaver de vinner.

Vi får se da vet du.

Om de blir testet i det de er ment å brukes i tror jeg Intel skal få slite. Spill og tilsvarende hører ikke hjemme her uansett. Skal være passe tjukk i hue for å kjøpe slike systemer for så og sitte og spille og surfe på nettet.

 

 

Ja, om man kun skal spille og surfe, men det er vel ikke usannsynlig at man skal spille, og gjøre andre krevende oppgaver?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...