Gå til innhold

Danmark og Sverige får Apple Pay - ikke Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det er ingen avgift ved bruk av debittkort? Nå er jo debittkort veldig vanlig og fremdeles det mest populære og mest brukte i Norge? I så fall så er det jo en fordel med Apple Pay kontra Vipps da Vipps begrenser deg til overføringer under 5000 kr før avgiftene begynner. Om Apple Pay lar deg overføre uten avgifter helt uavhengig av beløp så er jo det veldig attraktivt, kanskje ikke så veldig aktuelt for privatpersoner selv om det er mange som selger for over 5000 kr på Finn.no osv, men for bedrifter og butikker så må det da være høyst relevant?

 

Nå tror jeg uansett ikke "vennebetaling" er det mest aktuelle og relevante bruksområdet for Apple Pay i Norge. Jeg ønsker meg en hverdag hvor lommeboka er pensjonert. Jeg bruker allerede mobilen til alt, eneste grunnen til at jeg fremdeles må drasse med meg den unødvendige kortholderen er for å ha ID og for å kunne betale. Virker fryktelig unødvendig når vi skriver år 2017.

 

Har jo testet MobilePay, men det er fryktelig få steder som tilbyr det så tør jo ikke la lommeboka ligge det. Har også vært en heller kronglete opplevelse å bruke MobilePay da det har vært scanning av QR-koder, inn med pin-kode og mye rart og endel butikker kjenner jo helt åpenbart ikke til ordningen. Virker litt mer snasent med en NFC-basert løsning + fingeravtrykk.

 

 

EDIT:

 

Syntes jo uansett det er veldig merkelig at dette ikke kommer til Norge når det kommer til alle våre naboland.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke akkurat særlig leit å se at Apple sin ut-daterte betalingsløsning ikke kommer hit i år. Innovasjon har ikke vært i fokus her de siste årene, tydeligvis.

 

Hva er så fryktelig utdatert med Apple Pay? Da spesielt sett opp imot de eksisterende løsningene vi har i Norge per i dag?

Lenke til kommentar

Så det er ingen avgift ved bruk av debittkort? Nå er jo debittkort veldig vanlig og fremdeles det mest populære og mest brukte i Norge? I så fall så er det jo en fordel med Apple Pay kontra Vipps da Vipps begrenser deg til overføringer under 5000 kr før avgiftene begynner. Om Apple Pay lar deg overføre uten avgifter helt uavhengig av beløp så er jo det veldig attraktivt, kanskje ikke så veldig aktuelt for privatpersoner selv om det er mange som selger for over 5000 kr på Finn.no osv, men for bedrifter og butikker så må det da være høyst relevant?

 

 

Det er neppe avgiftsfritt for butikkene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har jo testet MobilePay, men det er fryktelig få steder som tilbyr det så tør jo ikke la lommeboka ligge det. Har også vært en heller kronglete opplevelse å bruke MobilePay da det har vært scanning av QR-koder, inn med pin-kode og mye rart og endel butikker kjenner jo helt åpenbart ikke til ordningen. Virker litt mer snasent med en NFC-basert løsning + fingeravtrykk.

 

Mobile Pay er NFC-basert løsning. I hvert fall på Windows 10 Mobile. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt morsom lesning her :)

 

1) Apple Pay ligger langt i forkant av de fleste med betalingsteknologien. I Norge har det vært forsøkt lignende; Valyou - som gikk overende fordi det var for vanskelig å få løsningen (kombinasjon bank, spesielt Telenor abonnement og type telefon). Praktisk bruk av Valyou var superenkelt og fungerte "overalt" hvor en terminal støttet contactless.

 

2) Så kom Eika-kjeden med sin løsning, og den var SIM uavhengig men man måtte ha konto hos en av deres samarbeidspartnere. OK dette, men i stedet for å videreutvikle løsningen, valgte de å legge ned for deretter å kjøpe seg inn i Vipps.

 

3) Vipps og mCash, som begge er (var) norske løsninger, ønsket begge å ta over betalingsmarkedet i Norge. mCash er som kjent blitt en del av Vipps, og vi ser nå Vipps i ny drakt med nye funksjoner (ideer hentet fra mCash og SnappOrder). Et lite sidesprang her, ta en titt på SnapOrder, så ser dere hvordan en PROFF mobil løsning skal se ut. Ulempen med SnapOrder er at den ikke har vennebetaling (noe alle egentlig kan integrere med BankAxept 2.0 API).

 

Problemet er at vi her på berget, vi nordmenn som liker å finne opp hjulet på nytt, vil ha kontroll og alle tjenester lokalt (les: BankAxept), og forsøker etter beste evne å presse ut Visa/MasterCard.

Hva fører dette til? Ingen sær-norske løsninger vil fungere utenfor grensene, og er det noe vi nordmenn er flinke til er det jo nettopp å reise!

 

Så Vipps kan ikke ta "over" noe.

 

Dermed er vi tilbake til løsningene fra internasjonale aktører som Apple, Samsung og Google som kommer med løsninger integrert i telefonen hvor man legger inn kortet som skal belastes, legger telefonen på terminalen og kjøpet er ferdig (joda, Apple Pay må man jo verifisere med fingeren). Og dette funker i "alle" land.

 

Mobilen er framtiden, den er alltid med. MEN, skal denne erstatte kortene i "boka" må det samarbeides på tvers med både Visa, MasterCard, mobilprodusenter osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har jo testet MobilePay, men det er fryktelig få steder som tilbyr det så tør jo ikke la lommeboka ligge det. Har også vært en heller kronglete opplevelse å bruke MobilePay da det har vært scanning av QR-koder, inn med pin-kode og mye rart og endel butikker kjenner jo helt åpenbart ikke til ordningen. Virker litt mer snasent med en NFC-basert løsning + fingeravtrykk.

 

Mobile Pay er NFC-basert løsning. I hvert fall på Windows 10 Mobile. :)

NFC er veien å gå. Synes andre måter er tungvint, enten scanne QR eller åpne vipps app, finne frem salgsstedet, osv. blir for mange trykk.

Lenke til kommentar

 

 

Har jo testet MobilePay, men det er fryktelig få steder som tilbyr det så tør jo ikke la lommeboka ligge det. Har også vært en heller kronglete opplevelse å bruke MobilePay da det har vært scanning av QR-koder, inn med pin-kode og mye rart og endel butikker kjenner jo helt åpenbart ikke til ordningen. Virker litt mer snasent med en NFC-basert løsning + fingeravtrykk.

 

Mobile Pay er NFC-basert løsning. I hvert fall på Windows 10 Mobile. :)

Sikker på at det er NFC i den forstand at du legger din telefon på selve terminalen, og ikke på platen som ligger ved siden av?

For legger du på platen ved siden av benytter du Bluetooth og ikke NFC.

Lenke til kommentar

Vet at MobilePay har en blåtannløsning, men den fungerte heller dårlig. Fikk det vel til å fungere på Rema 1000 ved Grønland, de fleste andre steder gir deg ikke valget engang. De henviste meg enten til scanning av QR-koden, ellers så visste de ikke om MobilePay i det hele og store..

 

At de har en NFC-basert løsning har jeg ikke fått med meg. Regner med at den ikke er tilgjengelig på iOS uansett da bruk av NFC ikke har hatt noen API som utviklere kan benytte seg av. Men dette forandrer seg vel nå med iOS 11 om jeg ikke tar helt feil.

 

Akkurat hvem som tilbyr løsningen bryr meg fint lite. Så lenge kommunikasjonen er trygg og sikker, jeg kan enkelt kan autentisere kjøp via fingeravtrykk og jeg slipper å måtte åpne opp og grave meg med i diverse apper osv.. Vipps er jo temmelig kronglete, og det samme har MobilePay vært så langt. Om det føles mer kronglete enn å bruke kortet så er det jo temmelig dødfødt, og det burde jo være mulig å få til en løsning som er langt mer sexy enn som så.

Lenke til kommentar

Mobilbetaling og kortfri hverdag høres fint ut. Men i eksempelvis Kina har man mange steder kommet dit. Der er kortmappa man har i lomma blitt byttet ut med ekstra batteri som ofte er større, og blir man tom for strøm eller mobilen blir ødelagt så er man helt hjelpesløs.

 

 

Dette argumentet vil jo alltid eksistere. Dør telefonen så kommer jeg meg ikke på bussen heller da kollektivkortet mitt er digitalt. Jeg har ikke kontanter i kortholderen og jeg kan ikke betale med kort på bussen og det er ingen steder jeg kan henvise meg for betaling av enkeltbillett eller for overføring av eksisterende billett til et ruterkort i nærheten av der jeg går av og på bussen.

 

Selv har jeg aldri satt meg selv i en situasjon hvor jeg verken har glemt/mistet eller hatt død telefon så det er en risiko jeg fint klarer å leve med og jeg tar det nesten for gitt at de fleste andre klarer å kartlegge sitt batteriforbruk såpass at dette ikke burde være noe stort problem for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker på at det er NFC i den forstand at du legger din telefon på selve terminalen, og ikke på platen som ligger ved siden av?

For legger du på platen ved siden av benytter du Bluetooth og ikke NFC.

 

Tapper den på NFC platen ved siden av. Den bruker ikke Blåtann på min Windows 10 telefon når jeg betaler via den.

Apple har låst bruken av NFC på sine telefoner, så MobilePay bruker Blåtann mot Apple enheter som et forsøk på å få det til å fungere på for deres brukere.

 

Når jeg tapper den på platen, får jeg opp en NFC beskjed om jeg vil tillate den å åpne MobilePay appen. (første gang). Det NFC gjør er å sende over forespørsel om å åpne få appen og sende over informasjon om hvilken kasse du prøver å koble deg opp mot. Resten av kommunikasjonen foregår så via internett og telefonens data kobling mot MobilePay sine systemer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...