Gå til innhold

Nå snur Telenor opp ned på SMS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske dere kunne skrive mer om hvor data lagres under transport? Og hva slags kryptering er det på løsningen?

På Telenor sine sider står det at SMS+ ikke fungerer så lenge man har "Reservasjon mot lagring i utlandet".

Kan man sende til alle med Android som har lastet ned nyeste Android Messenger eller er det kun for Telenorkunder?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@yhagger: Eksakt hva slags krypto som kjører her ble det ikke sagt så mye om i dag, så det skal jeg forsøke å finne ut av.

 

Dette er en tjeneste som går via Googles servere - de er knutepunkt her, og det er sannsynligvis derfor reservasjon mot utlandslagring kommer inn som tema. Det er i hvert fall det jeg gjetter på er årsaken - selv om Google også har distribuerte servere rundtom i verden.

 

Du kan sende til alle med Android-telefon som er nyere enn Android 4.4 og som er tilknyttet en operatør som støtter tjenesten. Foreløpig er det 30 operatører kloden rundt - men det blir 58. "Alle" de store skal være med, så Telia er nok også på listen - men foreløpig har de ikke lansert.

 

Dette er svært nytt, så mer info kommer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det funker sømløst er det ikke noe problem, d.v.s hvis SMS og SMS + er kompatible (man husker DAB og DAB +...) I dag har vi f.eks problemer med at ansatte blander iMessage og SMS og beskjeder ikke kommer frem. De to systemene er åpenbart ikke hundre prosent kompatible.

Lenke til kommentar

@ATWindsor: Foreløpig er det Googles Messages-klient som kan brukes. Men det kommer native-klienter på sikt. Samsung integrerer RCS i sin egen meldingsklient. Huawei kommer med en ikke så veldig definert oppdatering - jeg slenger et spørsmål den veien også, for å finne ut hva det betyr - enten blir det integrering i egen løsning der også, eller så blir det overgang til Messages som standardklient, slik Sony allerede har gjort.

 

@serpaul: Det funker sømløst i så måte at tjenesten selv velger det mottakeren støtter. Hvis du fra en iPhone med iMessage prøver å sende en melding til noen med Android, blir meldingen automatisk omgjort til SMS eller MMS. Dette fungerer på samme måte.

 

Men hva som vil skje om man lar en SMS+-aktivert løsning henge og f.eks. bytter til iPhone vet jeg ikke. Per i dag er det jo mye krøll, som du sier, med blanding av iMessage og SMS, dersom man for eksempel flytter SIM uten å skru av iMessage først. Telenor snakket om det som om klienten manuelt sjekket mulighetene først - hvis det gjøres direkte mellom enhetene burde det ikke være noe problem. Hvis det gjøres opp mot en liste som tror du kan motta inntil du har avmeldt deg fra tjenesten, kan det bli krøll.

 

@yhagger: Fikk akkurat svar fra Telenor. Dette er smånerdete, så vi får holde det i kommentarfeltet foreløpig:

Krypto: SHA256withRCA

Reservasjon mot lagring i utland gjelder primært bedrifter og statlige ansatte som ikke ønsker utlandslagring, blir det fortalt. Skyen som SMS+ lagres i bor for tiden i Belgia, og dermed gjelder EUs personvernregler.

 

Det kritiske her er vel dermed at den ikke lagres i USA eller Asia, for eksempel, der lovverk ikke nødvendigvis er likt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle ønske dere kunne skrive mer om hvor data lagres under transport? Og hva slags kryptering er det på løsningen?

På Telenor sine sider står det at SMS+ ikke fungerer så lenge man har "Reservasjon mot lagring i utlandet".

Kan man sende til alle med Android som har lastet ned nyeste Android Messenger eller er det kun for Telenorkunder?

Kun Telenor kunder pr. dags dato hvis jeg husker riktig. Jeg var ansatt i Telenor og var en del av support teamet når de jobbet med dette tidligere i år, og da var det ikke på plass kommunikasjon mellom operatører - MEN! RCS plattformen er driftet av Google så det er absolutt mulig. Det er en standard og burde ikke være noe stort problem når Telia lanserer støtte for det på sikt.

 

Funker forøvrig på alle telefoner slik jeg forstår som har Messenger appen.

 

Disclaimer: Jeg har vært ansatt i Telenor tidligere, men er ikke det lenger. Snakker ikke på vegne av Telenor, men av erfaring fra når jeg jobbet med dette.

Endret av Yaricks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RCS plattformen Jibe utvikles av Google, den driftes ikke av Google.

 

Telenor har sine egne servere som der de bruker Google sin Jibe plattform. Google på sin side tilbyr support både til oppsett og drift, men det er fortsatt Telenor som drifter det selv (det var ihvertfall tilfellet sist jeg sjekket, har hørt noe om Jibe Cloud men det er lite informasjon der ute...)

 

Det er ikke nødvendig å bruke Jibe plattformen heller, RCS er en standard du kan implementere selv og Jibe er bare én slik implementering.

 

Hva gjelder kostnader, du betaler bare for eventuell datatrafikk (dvs på mobilnettet, ikke WiFi). Dette er funksjonelt identisk til iMessage i så måte. 

 

Du er ikke låst til en app eller et operativsystem, RCS kan fungere like godt i en nettleser som på en telefon. En app på Android vil bare måtte støtte RCS så kan du bruke den. Android tilbyr RCS APIet til hvilken som helst som måtte ønske det, og gjør den igjennom Google Services så du ivl ha RCS mulighet om du så skulle være på 2.3 (Gingerbread.)

 

SMS/MMS vs RCS foregår på serversiden. Det vil si at om du sender en RCS melding til tlfnr 12345678 og det nummeret ikke har RCS aktivert, blir meldingen din konvertert til SMS/MMS og videresendt.    

Om du bytter til for eksempel iPhone etter å ha aktivert RCS skal dette (i teorien) gå sømløst, du vil bruke en klient som ikke lenger støtter RCS og teleoperatøren vil ikke prøve å sende deg RCS meldinger. 

Dette er langt bedre enn iMessage sin løsning.

 

Om ikke Telia kommer på banen med dette snart bytter jeg operatør. Har forsøkt å få et svar fra de på dette i et år nå, forferdelig dårlig av de. 

Endret av HrKristian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til info, slet med å ikke få aktivert det på min Pixel XL. Stod bare og snurret når, kom ikke videre. Uten at telenor service kom med noen løsning på twitter. 

 

Sjekket permissons på Messages og gav den location permission. Tok en Force Stop, og den ble da aktivert. En annen kis prøvde det samme og det virket også for han.

Endret av Achelous
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hva skjer hvis jeg sender en RCS til en utenlandsk mottaker? Hva koster det i utgangspunktet? Hvis mottakeren ikke støtter RCS, blir meldingen altså konvertert til en SMS, og ALLE vet at Telenor melker deg for å sende SMS til utlandet. Hva koster det, og kan jeg reservere meg mot det? Det tror jeg ikke markedsavdelingen til Telenor kan svare på...

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...