Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Skulle gjerne hatt to USB3 porter, to type C porter, nettverksport og DP eller HDMI. Ser ut til at jeg må vente på neste generasjon business laptop.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt to USB3 porter, to type C porter, nettverksport og DP eller HDMI. Ser ut til at jeg må vente på neste generasjon business laptop.

 

Dette er ikke noe du kan forvente på en såpass tynn, lett og "rimelig" laptop. Skulle alle disse portene vært tilstede med samme formfaktor på selve PC-en, ville nok prisen beveget seg opp i 40-50000. Hvis det i det hele tatt hadde vært mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt to USB3 porter, to type C porter, nettverksport og DP eller HDMI. Ser ut til at jeg må vente på neste generasjon business laptop.

 

I og med at Thunderbolt-3 over USB-C tross alt tilbyr Displayport, hvorfor skal du på død og liv ha en egen dedikert en i tillegg? Blir ikke det veldig "smør på flesk"? Det samme gjelder jo HDMI, men jeg kan jo forstå at ettersom HDMI er såpass utbredt så er det mange som foretrekker å kunne plugge kabelen rett inn uten overgang, eller en egen "sær" USB-C til HDMI kabel.

 

Når det er sagt så er jo full-size Displayport og HDMI temmelig lite aktuelt på produkter i denne størrelsen da de portene er "gigantiske" iforhold til størrelsen og tykkelsen på disse maskinene. Det beste du kan håpe på blir da mini-displayport og/eller Micro-HDMI men da trenger du jo gjerne overganger uansett så da kan man like så greit kjøre på med Thunderbolt-3 via USB-C så får du i både pose og sekk og langt større fleksibiltet over portene.

 

 

Når det er sagt så er det utrolig skuffende at Microsoft fremdeles sverger til dårlige Marvell Avastar WiFi-brikker i Surfaceproduktene. De har fått en hel masse kritikk for dårlig WiFi-rekkevidde, stabilitet og ytelse og det er jo på grunn av disse Marvell Avastar WiFi-brikkene som i følge tester gjør det temmelig dårlig. Hvorfor de, etter flere år med kritikk på nettopp WiFi fortsetter med disse brikkene fremfor bedre løsninger ifra Broadcom, Qualcomm-Atheros eller Intel er jo smått utrolig. Spesielt når vi tar prisklassen med i betraktningen. Når man priser seg så til de grader i premiumsegmentet så forventer man kvalitet ned til hver minste detalj.

 

De har også gått for en dårligere SSD-løsning ifra Toshiba iform THNSND256GTYA fremfor Samsung PM951 som de har benyttet før. Nå var Samsung PM951 som de benyttet før også noe skuffende, igjen prisen tatt i betraktning da dette er "mainstream" og ikke "high-end" og forrige generasjon Samsung NVMe SSD, hadde forventet Samsung SM951, eller aller helst siste generasjon SM961 men nå har de altså valgt å faktisk gå bort ifra Samsung og over til Toshiba.

 

 

 

For mange blir nok dette flisespikkere, selv om dette med WiFi åpenbart irriterer mange da dette er noe mange klager om på nett. Men man forventer liksom toppkvalitet i alle ledd når man betaler såpass mye for maskinvaren. Da er det skuffende å se at Microsoft tydeligvis forsøker å spare litt inn på maskinvaren som folk flest ikke ser ut ifra spesifikasjonene.

 

 

Også har vi jo dette med Thunderbolt-3/USB-C da. Det er jo litt merkelig at Microsoft ikke implementerer dette. Ingen som sier at de skal gå helt Apple å bare ha Thunderbolt-3/USB-C, og jeg forstår at de ønsker å ivareta Surface Connector da den er kompatible med eksisterende dockingløsninger og litt sånt. Men den mini-displayporten er jo helt malplassert og burde vært erstattet med en Thunderbolt-3/USB-C som ville gitt deg akkurat det samme + mye mer i en port som hadde tatt mindre plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge pc-en kjører Windows konkurrerer ikke PC-en med Mac, uansett hvor bra maskinvaren er. Det er totalopplevelsen som teller. De fleste Mac brukere liker ikke Windows. Tenk bare på alle Mac brukerne som bruker en gammel Macbook Air og er fornøyd! Det er for mange artikler ala dette som sammenligner epler og appelsiner.

Lenke til kommentar

Så lenge pc-en kjører Windows konkurrerer ikke PC-en med Mac, uansett hvor bra maskinvaren er. Det er totalopplevelsen som teller. De fleste Mac brukere liker ikke Windows. Tenk bare på alle Mac brukerne som bruker en gammel Macbook Air og er fornøyd! Det er for mange artikler ala dette som sammenligner epler og appelsiner.

 

De fleste Applebrukere jeg kjenner har kjøpt mac fordi det er det som er eksklusivt og topp nå. Og så er alt bare så lett.

 

De samme fleste Appkebrukerne jeg kjenner sliter som bare pokker med å få gjort det de skal på disse maskinene der alt bare virker. Men bra, jadda. Det er jo metall...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt to USB3 porter, to type C porter, nettverksport og DP eller HDMI. Ser ut til at jeg må vente på neste generasjon business laptop.

Tror jeg hadde kjøpt denne hvis den hadde hatt USB-C / Thunderbolt 3.

 

Liker at skjermen er 4:3

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge pc-en kjører Windows konkurrerer ikke PC-en med Mac, uansett hvor bra maskinvaren er. Det er totalopplevelsen som teller. De fleste Mac brukere liker ikke Windows. Tenk bare på alle Mac brukerne som bruker en gammel Macbook Air og er fornøyd! Det er for mange artikler ala dette som sammenligner epler og appelsiner.

 

Jada. Sikkert derfor to av mine venner som hadde Mac nå begge har kjøpt seg Windows PC'er fordi de "ikke fikk gjort noe som helst/var sykt tungvindt" på mac'ene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt to USB3 porter, to type C porter, nettverksport og DP eller HDMI. Ser ut til at jeg må vente på neste generasjon business laptop.

 

Dette er ikke noe du kan forvente på en såpass tynn, lett og "rimelig" laptop. Skulle alle disse portene vært tilstede med samme formfaktor på selve PC-en, ville nok prisen beveget seg opp i 40-50000. Hvis det i det hele tatt hadde vært mulig.

Med unntak av nettverksporten (som ikke hadde fått plass) hadde det kanskje kostet noen hundrelapper ekstra for disse portene.

Lenke til kommentar

 

Så lenge pc-en kjører Windows konkurrerer ikke PC-en med Mac, uansett hvor bra maskinvaren er. Det er totalopplevelsen som teller. De fleste Mac brukere liker ikke Windows. Tenk bare på alle Mac brukerne som bruker en gammel Macbook Air og er fornøyd! Det er for mange artikler ala dette som sammenligner epler og appelsiner.

 

De fleste Applebrukere jeg kjenner har kjøpt mac fordi det er det som er eksklusivt og topp nå. Og så er alt bare så lett.

 

De samme fleste Appkebrukerne jeg kjenner sliter som bare pokker med å få gjort det de skal på disse maskinene der alt bare virker. Men bra, jadda. Det er jo metall...

Hva er det egentlig disse "Appkebrukerene" du snakker om ikke får gjort? Har selv både PC'er og Mac'er men får nå gjort like mye uansett hvilket OS jeg er på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt to USB3 porter, to type C porter, nettverksport og DP eller HDMI. Ser ut til at jeg må vente på neste generasjon business laptop.

Tror jeg hadde kjøpt denne hvis den hadde hatt USB-C / Thunderbolt 3.

 

Liker at skjermen er 4:3

*3:2

Lenke til kommentar

 

De fleste Applebrukere jeg kjenner har kjøpt mac fordi det er det som er eksklusivt og topp nå. Og så er alt bare så lett.

 

De samme fleste Appkebrukerne jeg kjenner sliter som bare pokker med å få gjort det de skal på disse maskinene der alt bare virker. Men bra, jadda. Det er jo metall...

 

 

Jeg er ansatt på en arbeidsplass med store krav til datamaskinene sine både til business- og teknisk bruk, og jeg ser jeg i veldig liten grad det du beskriver. Vi har en blandet maskinpark med lett dominans av Macbook Pro-maskiner. De har svært god og pålitelig hardware, og det er mange som foretrekker macOS over Windows. Enkelte (meg inkl.) kjører begge deler på maskinen.

 

Personlig føler jeg Windows og tilhørende hardware de siste årene har tatt innpå med stil.  Skillet er ikke så enkelt som det var.  Det sagt, det virker som nær sagt alle WIndows-bærbare har et eller annet sikkelig plagsomt problem.

Lenke til kommentar

 

Så lenge pc-en kjører Windows konkurrerer ikke PC-en med Mac, uansett hvor bra maskinvaren er. Det er totalopplevelsen som teller. De fleste Mac brukere liker ikke Windows. Tenk bare på alle Mac brukerne som bruker en gammel Macbook Air og er fornøyd! Det er for mange artikler ala dette som sammenligner epler og appelsiner.

 

Jada. Sikkert derfor to av mine venner som hadde Mac nå begge har kjøpt seg Windows PC'er fordi de "ikke fikk gjort noe som helst/var sykt tungvindt" på mac'ene sine.

 

 

 

Ja, du vet.. Dine to venner er mest sannsynlig 100% representative for resten av befolkningen. Da antar jeg videre at du heller ikke har én eneste venn som har Mac og som ikke vil bytte. For du vet, hvis du har flere enn to venner som fortsatt er Mac-brukere så vil jo dette tale mot din sak.

 

Bare for nysgjerrighetens skyld: Hva var det som var så sykt tungvint på Mac, og mye lettere å gjøre på Windows?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Siden dere setter denne opp mot MacBook, burde dere kanskje nevne at en av ulempene med en Surface er at operativsystemet kommer med reklame i startmenyen, det gjør det ikke på en Macbook.

Lenke til kommentar

Siden dere setter denne opp mot MacBook, burde dere kanskje nevne at en av ulempene med en Surface er at operativsystemet kommer med reklame i startmenyen, det gjør det ikke på en Macbook.

Kjempestor ulempe må jeg si, man får noen preinstallerte apper, eksempelvis i form av spill, som kommer fra MS store i startmenyen. Alternativt blir disse installert om man klikker på dem og velger installert. Jeg mener å huske masse sutter når kabal ikke var med i Windows. Vell, dette er noe av det samme bare at det kan være andre apper.

Så kan man få en notis fra tid til annen, eksemplevis i form av ett enkelt ikon på menyen, bruker man mange applikasjoner for å tegne kan man få en notis om det kommer en ny app for å tegne etc. Samme med spill eller filmer.

 

Man kan veldig slå av funksjonen, og man kan høyreklikke og fjerne de preinstallerte appen på et par sekunder om man vil. Dette er altså MS Store apper, og man MS vil forsøke å vise mest mulig relevante ting.

Ingen ting av dette forhindrer eller stjeler frokus fra det du skal gjøre.

 

Det er ikke slik at det plutselig dukker reklame for Cubus midt over skjermen din.

Hva som skjer neste år skal ikke jeg spå, men jeg tror driveren for denne "reklamen" er å få folk til å bruke MS store. Dette handler ikke om at MS skal tjene penger på raklame, men at det blir omsetning i økosystemet som vil gjøre det mer interessant for utviklere å lage UWP apper. Så kan man like denne "reklamen" eller ikke, men ser man litt stort på det så vil det styrke plattformen.

 

Kunne jeg klart meg uten? Helt klart. Er det et problem? I forsvinnende liten grad.

Problematikken er i alle tilfeller veldig oppblåst så lenge MS holer seg på nåværende nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...