Gå til innhold

SAMLETEST: Trippeltest av 15-tommere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdens beste pekeplate? Kan dere dokumentere det?

 

Gå i en butikk som har macbook pro og andre laptoper på utstilling og prøv pekeplatene på de ulike.. Har selv både eid og prøvd temmelig mange ulike laptoper gjennom de siste årene, og etter jeg selv fikk meg en gammel 2012 (!) macbook pro som arbeidsmaskin har (med ett unntak) alle andre pekeplater vært en skuffelse.. Det ene unntaket er den nye macbook pro-serien med større pekeplate og force-touch.

 

Hvorfor? Vel..

- null lag

- god overflate

- størrelsen

- reagerer aldri på hånda mens man skriver

- flerfinger-operasjoner (2-5 fingre) fungerer alltid smertefritt

- skikkelig integrasjon mot operativsystemet

 

kort sagt - pekeplaten fungerer bedre enn en dedikert mus til alt jeg bruker laptopen til (mao. alt annet enn spilling, som gjøres på stasjonær windows-maskin uansett), og det vet jeg ikke om noen annen pekeplate jeg kan si det samme om...

 

 

Disclaimer: Påstår på ingen måte macbooken er perfekt - overganger er noe herk, og prisen er grotesk.. Men siden levetiden er lang (sitter som nevnt på en 2012-maskin i dag), kvalitetsfølelsen er skyhøy, og MacOS fremdeles er det operativsystemet jeg trives best i som utvikler, så blir det nok en ny mac snart allikevel.. Selv om xps15 ville blitt sterkt vurdert dersom jeg skulle kjøpt en laptop i den prisklassen til privatbruk :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Fin artikkel. Syns dog at HPen ikke hører hjemme i testen da den ikke er i samme klasse på ytelse.. klart den har bedre batteritid når den yter 50% av DELL maskinen.

Helt enig her, den passer ikke inn i det hele tatt. De to andre her er kraftige arbeidsmaskiner. HP har ytelse på nivå med en XPS 13 eller en MBA. Er ikke samme type PC. Og når den da vinner poeng på batteritid..... Det er som å sette opp en ultrabook mot en gaming PC, og si ultrabooken er bedre, fordi batteritiden er bedre. Jeg mener... selvfølgelig.

 

Apple har fortsatt elendig GPU fra AMD og forrige gen CPU, men ytelse er eller relativt likt og det er i samme klasse.

 

Virker som om det 4K panelet ødelegger mest for Dell. Den kalibreringen så forferdelig ut, og det tar vekk strøm som du ser med MacBook sin ledelse, og MacBook sin skjerm er jo uansett klart bedre. Så hvorfor absolutt et 4K panel Dell? Hva med å bare putte inn en god skjerm?

 

Ellers tek, et lite tips:

Lysstyrke, fargenøyaktighet osv blir dårligere ved høyere oppløsning. Dere har kanskje et annet bilde, men det er ofte fordi lavtoppløste skjermer ofte bare er generelt billigere. Det er derimot lettere å lage en god 1440p skjerm enn en 2160p. Så det at Mac har lavest oppløsning er et tegn på bedre skjerm, ikke dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at HP stikker av med førsteplassen på tastaturfronten. Mac har jo regjert på tronen der i lang tid. Pekeplaten og tasturet på Mac har vært to av fordelene den har hatt. Jeg tror nesten jeg må prøve å få sammenlignet tastaturene selv for å se hvordan de føles.

 

Ja fint skarre værra om så halve ræva er full av adaptere og overganger

De færreste trenger alle mulige slags overganger og adaptere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pekeplaten er veldig god på Mac'en. Prisen er i det aller dyreste laget, men så var det arbeisgiver som betalte for min.

 

Eneste jeg har å utsette på den, er at trykket på Touch Bar stripa ikke kan justeres. Det er alt for lett å komme borti disse "knappene" uten å ville det. Pekeplaten har eksepsjonell palm rejection, så å putte dette inn i Touch Bar stripa sammen med en Haptic Engine ville ikke være så vanskelig å få til. Håper dette kommer på neste speed bump, samtidig med støtte for LPDDR4 og mer enn 16 GB.

 

Ellers så ville jeg så gjerne at det skulle være problematisk med kun Thunderbolt 3, men det har virkelig ikke vært noe problem i det hele tatt. AirDrop i stedet for USB-pinner, en nyinnkjøpt USB-C til lightning kabel, og en ny LaCie 2Big med TB3 som er koblet til 5K skjermen, så funker det som en drøm. Nå er det kun en kabel som skal i maskinen, og alt er på plass. Og skulle jeg synes at USB3 hastigheten er for lav, kan jeg koble 2Big'en rett i Mac'en i stedet for full hastighet.

 

Som sagt, jeg nesten håpet på at det skulle bli problemer, men det ble det "dessverre" ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Holder på hvilken måte da? Alle maskinene vil sannsynligvis virke helt fint, vil jeg tro.

Tja, karbonfiberen under tastaturet på min XPS 15 2016-modell har begynt å få et par hull (rundt 2mm i diameter), samt har den fått en del riper på venstre side (sannsynligvis grunnet klokke på venstrearmen som går borti), og gummiføttene riper veldig lett av på ru bordoverflater...

 

Og så er det et del driverkrøll på Windowssida, inkludert problemer med dvalemodus, og det er vel bare å stikke innom XPS 15-tråden for å finne andre som også lider. Det er kort sagt ganske mange småproblemer på XPS 15 som i sum blir ganske store.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg den pekeplata er litt oppskrytt. God, men ikke så eksepsjonell som noen skal hadet til. Når det er sagt er det litt meningsløst å be om dokumentasjon på noe sånt. AtW

 

Enda mer meningsløst å ha det skrevet sort på hvitt i en faktaboks under en test synes du ikke? At artikkelforfatteren synes pekeflaten er fantastisk må han selvsagt få lov til å skrive, men i en faktaboks og i den ordsetningen? Hører ikke hjemmme syns jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Verdens beste pekeplate? Kan dere dokumentere det?

 

Gå i en butikk som har macbook pro og andre laptoper på utstilling og prøv pekeplatene på de ulike.. Har selv både eid og prøvd temmelig mange ulike laptoper gjennom de siste årene, og etter jeg selv fikk meg en gammel 2012 (!) macbook pro som arbeidsmaskin har (med ett unntak) alle andre pekeplater vært en skuffelse.. Det ene unntaket er den nye macbook pro-serien med større pekeplate og force-touch.

 

Hvorfor? Vel..

- null lag

- god overflate

- størrelsen

- reagerer aldri på hånda mens man skriver

- flerfinger-operasjoner (2-5 fingre) fungerer alltid smertefritt

- skikkelig integrasjon mot operativsystemet

 

kort sagt - pekeplaten fungerer bedre enn en dedikert mus til alt jeg bruker laptopen til (mao. alt annet enn spilling, som gjøres på stasjonær windows-maskin uansett), og det vet jeg ikke om noen annen pekeplate jeg kan si det samme om...

 

 

Disclaimer: Påstår på ingen måte macbooken er perfekt - overganger er noe herk, og prisen er grotesk.. Men siden levetiden er lang (sitter som nevnt på en 2012-maskin i dag), kvalitetsfølelsen er skyhøy, og MacOS fremdeles er det operativsystemet jeg trives best i som utvikler, så blir det nok en ny mac snart allikevel.. Selv om xps15 ville blitt sterkt vurdert dersom jeg skulle kjøpt en laptop i den prisklassen til privatbruk :)

Har selv en Macbook Air fra 2015 som jeg fikk igjennom jobben. Etter mye om og men er jeg blitt godt vant til pekeplaten (mulig det er verre med alle funksjonene om man er venstrehendt?), men det blir fortsatt betydelig mye mer feiltrykking og "irritasjon" kontra den jeg har på min Windows PC. Mulig det er en vanesak, men etter to års bruk så er jeg fortsatt ikke helt komfortabel med den, så jeg tar så godt det lar seg gjøre med meg en ekstern trådløs mus om mulig. Det gjelder selvsagt også for Windows-laptoppen, men det er en 15' tommer, som primært blir brukt som en desktop uansett i disse dager, så der er det en mus tilkoblet hele tiden utenom på enkelte reiser etc.

 

Macbook Pro er nok i en helt annen klasse enn Air, men sitter ikke akkurat igjen med en kvalitetsfølelse av den jeg har.. "Chassiset" knirker noe voldsomt hver gang jeg løfter den opp (mulig noe er knekt innvendig), og det regnbuefargede ikonet dukker til stadighet opp. Den er rett og slett treg selv til enkle oppgaver som surfing. Applikasjoner og programmer krasjer også mye mer enn hva jeg er vant med ( f.eks Firefox og Skype), og jeg har ikke innstallert et eneste tungt program på den.

 

Og det er ikke godt nok synes jeg når den tross alt koster mer enn min high-end Windows laptop fra 2011 gjorde da jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar

 

Holder på hvilken måte da? Alle maskinene vil sannsynligvis virke helt fint, vil jeg tro.

Tja, karbonfiberen under tastaturet på min XPS 15 2016-modell har begynt å få et par hull (rundt 2mm i diameter), samt har den fått en del riper på venstre side (sannsynligvis grunnet klokke på venstrearmen som går borti), og gummiføttene riper veldig lett av på ru bordoverflater...

 

Og så er det et del driverkrøll på Windowssida, inkludert problemer med dvalemodus, og det er vel bare å stikke innom XPS 15-tråden for å finne andre som også lider. Det er kort sagt ganske mange småproblemer på XPS 15 som i sum blir ganske store.

 

Karbonfiberen eller silikonlaget over? Og hvor tenker du på når du sier under tastaturet..? 

Lenke til kommentar

Har nevnt det før, men hvorfor tester dere ikke throttling? Med andre ord, hvordan maskinen oppfører seg under last. Jeg har fjorårets Dell XPS 15-modell, og den er nesten ubrukelig i spill, fordi den reduserer CPU-frekvensen til 800 MHz etter ca. 10-15 minutter med Killing Floor 2. Det hjelper lite å ha kraftig GPU hvis varmen fra den fører til at hastigheten til GPU eller CPU reduseres til en brøkdel av det normale under en normal last.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

<snip>

Har selv en Macbook Air fra 2015 som jeg fikk igjennom jobben. Etter mye om og men er jeg blitt godt vant til pekeplaten (mulig det er verre med alle funksjonene om man er venstrehendt?), men det blir fortsatt betydelig mye mer feiltrykking og "irritasjon" kontra den jeg har på min Windows PC. Mulig det er en vanesak, men etter to års bruk så er jeg fortsatt ikke helt komfortabel med den, så jeg tar så godt det lar seg gjøre med meg en ekstern trådløs mus om mulig. Det gjelder selvsagt også for Windows-laptoppen, men det er en 15' tommer, som primært blir brukt som en desktop uansett i disse dager, så der er det en mus tilkoblet hele tiden utenom på enkelte reiser etc.

 

Macbook Pro er nok i en helt annen klasse enn Air, men sitter ikke akkurat igjen med en kvalitetsfølelse av den jeg har.. "Chassiset" knirker noe voldsomt hver gang jeg løfter den opp (mulig noe er knekt innvendig), og det regnbuefargede ikonet dukker til stadighet opp. Den er rett og slett treg selv til enkle oppgaver som surfing. Applikasjoner og programmer krasjer også mye mer enn hva jeg er vant med ( f.eks Firefox og Skype), og jeg har ikke innstallert et eneste tungt program på den.

 

Og det er ikke godt nok synes jeg når den tross alt koster mer enn min high-end Windows laptop fra 2011 gjorde da jeg kjøpte den.

 

Hadde en Air for noen år tilbake selv (tenkte at ultrabook var praktisk i studiehverdagen), og kan absolutt bekrefte at Pro er i en annen klasse.. Min Air hadde store problemer med throttling grunnet varme, og var inne hos eplehuset 3 ganger for reparasjon pga defekt skjermfeste og skjevhet i chassis.. Tror apple prøvde litt for hardt med slankekuren der, og tok seg bedre betalt for vekt enn ytelse (men sånn er det vel med de fleste ultrabooks..)

 

Men av nysgjerrighet - Er det tilfeldigvis skjermhengslene som knirker når du flytter på laptopen?

 

Vet ikke hvordan det er med venstrehåndsbruk (skulle ikke tro det burde ha noe å si, men hvem vet?), men kan ikke si jeg kjenner meg igjen i feiltrykking? - nå har jeg vel å merke aktivert "tap to click", så jeg "klikker" så godt som aldri på pekeplata :p

 

Ift programmer som krasjer så er det noe jeg så godt som aldri opplever, selv om macen min sliter med minnemangel (driver konstant med garbage-collection og swapping - egentlig eneste grunnen til at det blir ny maskin snart). Firefox derimot, krasjer konstant (ofte nok til at jeg heller bruker browserstack til firefox-testing enn native-install - jobber som webutvikler).. Vil anbefale å teste Chrome, Opera eller Safari - mye mer stabil hverdag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...