Gå til innhold

Kraken G12 skal bety enkel og rimelig vannkjøling av grafikkortet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne blir det nok kjøp av så fort jeg får et RX 480/580 i hus - har en G10 liggende som fungerte utmerket sammen med en H60 fra corsair, eneste av minus ved bruk av denne er at man muligens bør kjøpe inn kjøleribbe til montering på enkelte komponenter (finnes billige løsniger for dette på ebay til under 100-lappen)

Lenke til kommentar

 

400 kroner for en brakett med en enkel vifte er absolutt det jeg vil kalle for avskrekkende - du trenger tross alt en ekstra væskekjølingsløsning i tillegg. Dette burde egentlig ikke kostet mer enn hundrelappen.

Alternativet er jo å gå for denne som ikke er spessielt billig den heller siden det er en 120mm

http://www.evga.com/products/product.aspx?pn=400-HY-5188-B1

 

 

 

 

"Problemet" med den er at det kun er en 120mm radiator. Skal du først kjøre litt "feitere" skjermkort ala GTX 1080 Ti og ønsker å forsøke å gjøre det tilnærmet lydløst så blir det veldig skralt. Du vil mye heller ha 2x 120mm eller 2x 140mm.

 

Et annet problem med NZXT Kraken G12 er at den kommer med null kjøling for VRM annet enn en vifte som bare blåser luft rett ned på VRM-brikkene. Det er altså ikke noe kjøleelement på VRM-brikkene så du får temmelig elendig kjøleeffekt av å bare ha en 92mm vifte som skal blåse og ingenting annet. Denne 92mm skulle jo med fordel ha vært en 120mm hvor bedre lufttrykk ved lavere RPM så det kanskje er mulig å få det til å fungere med 500-800 RPM for å ha det mer eller mindre lydløst.

 

 

Dette gjelder vel forsåvidt løsningen til EVGA også. Den har ingen kjøling på VRM annet enn vifta på brakketten og det blir for litt skralt, spesielt på de litt mer heftige skjermkortene. Det har jo vært rapporter med forrige generasjon NZXT G10 at mangelen på VRM kjøling har gjort at de varmere kortene har hatt stabilitetsproblemer når de har blitt kjørt over lenger tid på grunn av ineffektiv kjøling av VRM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig.

TDP'en til disse løsningene er som oftest ikke i nærheten av hva kortet faktisk krever for å få ned tempen.

SKal det kjøles skikkelig ned må man over på en 240 rad, gjerne med litt tykkelse.

 

Dette er bare tull - har du forsøkt noen hybridløsninger eller?

Arctic har hatt dette i årevis, og jeg har montert på flere kort. Det kjøler veldig bra, og knuser de beste luftkjølerene. Jeg vil påstå at en god 120mm AIO rett på GPU er en veldig god løsning. Så får man ta seg av resten av skjermkortet (VRM, VRAM) vba luftkjøling.

Lenke til kommentar

Her vil jeg si at EK sin Predator AiO (utgått, blir erstattet med en ny serie som dessverre er utsatt til Q3) er en langt bedre løsning. Da får du en løsning som benytter seg av heldekkende vannblokk og du står fritt til å velge mellom 1x 120, 2x 120 eller 3x 120 radiator som faktisk har litt tykkelse og kvalitet. Koster dog litt mer, men du får jo med blokk til CPU også.

Lenke til kommentar

 

Jeg er helt enig.

TDP'en til disse løsningene er som oftest ikke i nærheten av hva kortet faktisk krever for å få ned tempen.

SKal det kjøles skikkelig ned må man over på en 240 rad, gjerne med litt tykkelse.

 

Dette er bare tull - har du forsøkt noen hybridløsninger eller?

Arctic har hatt dette i årevis, og jeg har montert på flere kort. Det kjøler veldig bra, og knuser de beste luftkjølerene. Jeg vil påstå at en god 120mm AIO rett på GPU er en veldig god løsning. Så får man ta seg av resten av skjermkortet (VRM, VRAM) vba luftkjøling.

 

 

 

Nå selger jo Arctic for det meste løsninger som faktisk kommer med kjøleribber for VRAM og VRM da. Det hjelper jo veldig mye. Det er jo det som er hovedutfordringen til NZXT G12 her, den har absolutt ingen kjøling for VRAM og VRM utover det å bare peise på med luft. Det er fryktelig ineffektivt og potensielt veldig støyende når du ska ha en 92mm vifte som alene skal stå for effektiv kjøling av disse komponentene uten noen form for heatsink. Det samme gjelder vel EVGA sin løsning om jeg ikke tar helt feil?

 

 

Arctic sine løsninger fremstår jo mye bedre sånn sett, bare synd de ikke selger med kun kjøleribber og brakkett så man kan kombinere med valgfri AiO. Men dessverre så blir det jo temmelig stygt.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var ikke hvorvidt NZXT sin løsning er dårlig eller ikke .. Poenget var at et en singel 120mm AIO er meget effektivt for å kjøle selve grafikkprosessoren. 

 

Vba en hybridløsning vil støy og temperatur potensielt bli lavere, gitt at man gjør riktige valg og monterer skikkelig. Dette påstår jeg hardnakket etter egen erfaring :)

Lenke til kommentar

Mitt evga 980 ti hybrid lager nesten ikke lyd. Den har bare 120mm, kjølingen er upåklagelig rundt 50 grader ved full load. Mitt andre 980 ti strix er som en jetmotor i forhold. Så 120 mm hjelper godt på, 240 er selvsagt bedre, men ikke nødvendig i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig.

TDP'en til disse løsningene er som oftest ikke i nærheten av hva kortet faktisk krever for å få ned tempen.

SKal det kjøles skikkelig ned må man over på en 240 rad, gjerne med litt tykkelse.

Bara vås. Har en Kraken med 1080 och överklockat max blir det inte varmare än 50 grader utan att jag hör ett ljud i från skärmkortet. Det är med en 120mm AIO. (eldgammal Corsair)

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Så flott da.

Alle har sine erfaringer og preferanser.

Selv om du ikke hører noe, betyr ikke det at jeg eller noen andre hadde blitt dreven til vannvidd av det.

Kan godt være at du benytter headset som er godt støyisolert, hva vet nå jeg.

 

Poenget mitt er at om jeg i det hele tatt skulle vurdere å putte en AiO på et skjermkort så hadde det nok blitt en 240.

Nå er vel heller ikke 1080 særlig varmt eller strømkrevende så dette forklarer jo litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...