Gå til innhold

Nå kommer TP-Links «smarte» LED-pærer til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke problemet med smarte pærer de trekker mere strøm og ikke er så smarte alikevell?

 

Ganske dyre også, gir dårlig lys virker det ut som, hadde heller kjøpt pærer på ebay i så fall.

Ikke det jeg er negativ på teknolgien men dimmbare eventuelt automatisk slukking hadde vært fint syns jeg.

 

Snart kommer vel det NFC lyspærer som gir trådløs strøm?

 

For også led pærer?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikke imponerende design.

Det er et langt "skaft" mellom skrusokkelen og den lysende havkula.

Dermed er pæra for stor til å passe inni mange typer lampeskjerm/kuppel, og mesteparten av lyset går ut i én retning, bort fra sokkelen.

 

Det trenger faktisk ikke å være slik, selv om mange tidlige LED-pærer nærmest var på prototype-stadiet.

Nå finnes "LED filament", som er fyrstikk-liknende seriekoplinger av mange små LED, i stedet for kretskort med overflatemonterte komponenter. Strømforsyningen er så knøttliten at det passer inni selve skrusokkelen.

 

B1078715186.jpg

Denne er selvsagt ikke "smart", men jeg tør påstå at den er et smartere valg likevel.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er vel ikke problemet med smarte pærer de trekker mere strøm og ikke er så smarte alikevell?

 

Ganske dyre også, gir dårlig lys virker det ut som, hadde heller kjøpt pærer på ebay i så fall.

Ikke det jeg er negativ på teknolgien men dimmbare eventuelt automatisk slukking hadde vært fint syns jeg.

 

 

Står i artikkelen at de både er dimbare og kan settes til å slukke automatisk

 

Virker som de bare er en ren kopi av Philips Hue pærer. Har de uten farger selv, og de gir mer enn nok lys, og funker fint både med dimming, samt automatisk av og på fra app.

 

Fordelen med pærer som dette er at de ikke er avhengig av dimmer på veggen. Standard GLE dimmere funker ikke optimalt på LED, og i eldre boliger så må det som regel trekkes om for å benytte dimmere beregnet på LED, da de må ha drift spenning. Dimmere beregnet på LED gjør en mye bedre jobb enn å dimme riktig, enn den gode gamle GLEen, selv om de funker tidvis ok også. Problemet er som regel at de ikke greier å dimme langt nok ned.

 

Har selv SG sine Gyro spotter på Xcomfort sine standard dimmerpille og den forrige LED dimmer"pillen", og den nye de har kommet med greier å styre samme spot på en helt annen måte.

 

Disse pærene har en spesiallaget dimmer for dem, slik at de dermed funker 100% som produsenten ønsker.

Lenke til kommentar

Filament LED er ikke dyrere, tvert imot.

Pæra har nøyaktig samme fasong som ei tradisjonell lyspære, og lyser helt rundt.

Den kan drives av ei strømforsyning som ligger gjemt inni skrusokkelen.

Glass er lett å resirkulere.

 

Jeg kan ikke forestille meg en billigere måte å lage LED-pærer på.

Sammenlikne med eldre LED-pærer som veier et halvt kilo, har flere kretskort, masse elektronikk og plast.

 

260px-EcoEnergy_EE-02-010.JPG

Lenke til kommentar

Høres ikke særlig smart ut om du er tvunget til å ha Ios eller Android for å kunne bruke det. Og wifi i et lavenergiprodukt som LED lyspærer høres ut som en oxymoron.

 

5 ganger prisen til en normal LED lyspære er heller ikke særlig smart. Eller 4 ganger prisen til en LED lyspære av ypperste kvalitet.

 

Høres ut som et rent nerdeprodukt. Å dra opp en tablet hver gang man vil gjøre noe med en lyspære høres meget geeky ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Må si jeg foretrekker z-wave med smartplugg. Kanskje litt dyrere, men da kan jeg bruke vanlige lyspærer med en fornuftig CRI, og foruten av/på/dimme, kan jeg ikke si jeg har behov for veldig mye mer,

 

+ når lysekrona trenger 30 pærer, så blir det fort dyrt og stygt med smartpærer :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil veldig gjerne se noen av de nyere typene led pærer med dimming i butikkene, men nei. Det man finner i butikkene er stort sett 2-3 generasjoner bak de sist som er tilgjengelig.. Snodig, men så har visse merker en dominans og prioritet i butikkene som hindrer andre bedre merker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...