Gå til innhold

Google pisker produsentene til raskere oppdateringer til Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja her scorer nok Apple, Microsoft bedre da de har den fulle kontrollen med alle modeller som noensinne er sluppet med de OS de leverer.

 

På høy tid at Google tar grep, for det føles jo som Android-bruker som om at Google har gitt helt faen, helt til nå. Hvorfor må hver produsent levere sine skins, og kan dette heller gjøres gjennom f.eks. Google Play istedetfor?

 

Drivere eller hva ting går i kan vel da virke på telefon uten skins, også får de som lager skins og skall oppå heller modifisere sine skins og skall med versjonsoppdateringer på f.eks. Google Play..

Endret av G
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men, får vi oppdateringer som virker?

Jeg er personlig grådig lei av at "Android OS" og "Android System" sammen bruker 2.5-3 ganger så mye strøm som skjermen på min Nexus 6P, trolig takket være bugs i oppdateringer. Gøy å lade en 1 år gammel telefon 2 ganger om dagen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja her scorer nok Apple, Microsoft bedre da de har den fulle kontrollen med alle modeller som noensinne er sluppet med de OS de leverer.

 

På høy tid at Google tar grep, for det føles jo som Android-bruker som om at Google har gitt helt faen, helt til nå. Hvorfor må hver produsent levere sine skins, og kan dette heller gjøres gjennom f.eks. Google Play istedetfor?

 

Drivere eller hva ting går i kan vel da virke på telefon uten skins, også får de som lager skins og skall oppå heller modifisere sine skins og skall med versjonsoppdateringer på f.eks. Google Play..

Kanskje greit å hente opp igjen denne:

http://www.htc.com/us/go/htc-software-updates-process/

 

Android I beg selv har ikke hardwaredriverene, så man er fortsatt avhengig av at de som lager chipsettene vil levere drivere for nye androidversjoner til mobilprodusentene. Det var en del enheter med Tegra-prosessor som aldri ble oppdatert fordi Nvidia ikke kom med drivere for ny versjon.

Problemet med "skins" er vel at de i alle fall historisk sett har vært mye mer enn bare den synlige launcheren på toppen. Både HTC sense of touchwiz har inneholde endringer langt dypere ned i systemet for å legge til funksjonalitet som man før eksempel ikke har hatt API-er for i ren Android. Nå har f.eks Sony og HTC lagt veldig mange av de appene de tradisjonelt har bundlet med releasene sine over på Play store, så mye er allerede gjort der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men, får vi oppdateringer som virker?

Jeg er personlig grådig lei av at "Android OS" og "Android System" sammen bruker 2.5-3 ganger så mye strøm som skjermen på min Nexus 6P, trolig takket være bugs i oppdateringer. Gøy å lade en 1 år gammel telefon 2 ganger om dagen...

Jeg tok akkurat en full tilbakestilling til fabrikk på min Sony Xperia Z5 compact. Det endret batteribruk fra "Android OS" fra 55% til under 10%, anbefales :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja her scorer nok Apple, Microsoft bedre da de har den fulle kontrollen med alle modeller som noensinne er sluppet med de OS de leverer.

 

På høy tid at Google tar grep, for det føles jo som Android-bruker som om at Google har gitt helt faen, helt til nå. Hvorfor må hver produsent levere sine skins, og kan dette heller gjøres gjennom f.eks. Google Play istedetfor?

 

Drivere eller hva ting går i kan vel da virke på telefon uten skins, også får de som lager skins og skall oppå heller modifisere sine skins og skall med versjonsoppdateringer på f.eks. Google Play..

 

Enig! Skins og kamerafunksjoner etc kan legges i google store!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja her scorer nok Apple, Microsoft bedre da de har den fulle kontrollen med alle modeller som noensinne er sluppet med de OS de leverer.

 

På høy tid at Google tar grep, for det føles jo som Android-bruker som om at Google har gitt helt faen, helt til nå. Hvorfor må hver produsent levere sine skins, og kan dette heller gjøres gjennom f.eks. Google Play istedetfor?

 

Drivere eller hva ting går i kan vel da virke på telefon uten skins, også får de som lager skins og skall oppå heller modifisere sine skins og skall med versjonsoppdateringer på f.eks. Google Play..

 

Uten at jeg kan skryte på meg noe ekspertise her, men jeg vil nok tro det er delvis google sin feil. De kunne nok (hvis de ville) tillatt produsentene tilpasse OS som de vil, uten at det går ut over sikkerhetsoppdateringene. Kan aldri tenke meg at de to tingene (skins, egne apper etc) har noe som helst direkte tilknytning til sikkerhetsoppdateringene.

Derimot så er det ting som ingen vil trolig løse, deriblandt hva slags tillatelser selv den mest uskyldige appen skal ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja her scorer nok Apple, Microsoft bedre da de har den fulle kontrollen med alle modeller som noensinne er sluppet med de OS de leverer.

 

På høy tid at Google tar grep, for det føles jo som Android-bruker som om at Google har gitt helt faen, helt til nå. Hvorfor må hver produsent levere sine skins, og kan dette heller gjøres gjennom f.eks. Google Play istedetfor?

 

Drivere eller hva ting går i kan vel da virke på telefon uten skins, også får de som lager skins og skall oppå heller modifisere sine skins og skall med versjonsoppdateringer på f.eks. Google Play..

Uten at jeg kan skryte på meg noe ekspertise her, men jeg vil nok tro det er delvis google sin feil. De kunne nok (hvis de ville) tillatt produsentene tilpasse OS som de vil, uten at det går ut over sikkerhetsoppdateringene. Kan aldri tenke meg at de to tingene (skins, egne apper etc) har noe som helst direkte tilknytning til sikkerhetsoppdateringene.

Derimot så er det ting som ingen vil trolig løse, deriblandt hva slags tillatelser selv den mest uskyldige appen skal ha.

 

 

Det eneste man kan, er å slå av tilgang fra android 6.x av for en og en tilgang pr. app. Tungvint, men jeg vet ikke om appen stopper å virke eller hva som skjer, med apper man faktisk ønsker å nyttegjøre seg funksjonene av.

 

Dessuten ser jeg ingen potensial i den funksjonen annet enn at bruker kan beskytte seg. Altså ingen potensiale i at utvikler får tilbakemeldinger om at tusenvis av brukere er misfornøyde og har slått av tilgang "ditt" og tilgang "datt". Ingen burde ha tilgang "MITT" i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Det eneste man kan, er å slå av tilgang fra android 6.x av for en og en tilgang pr. app. Tungvint, men jeg vet ikke om appen stopper å virke eller hva som skjer, med apper man faktisk ønsker å nyttegjøre seg funksjonene av.

 

Dessuten ser jeg ingen potensial i den funksjonen annet enn at bruker kan beskytte seg. Altså ingen potensiale i at utvikler får tilbakemeldinger om at tusenvis av brukere er misfornøyde og har slått av tilgang "ditt" og tilgang "datt". Ingen burde ha tilgang "MITT" i utgangspunktet.

 

Tror man må grave litt dypere her ved å for eksempel sammenligne Play Store med App Store:

Apple driver det jeg kaller for "narsissistisk barnehage" med tanke på hva apper kan eller ikke kan gjøre. Hvis for eksempel en app skal fungere som "notepad" og tillate lagring av notater ellers tekst, og det er KUN dette produsenten av appen mener at den skal kunne gjøre, skal den da ikke ha tilgang til kontaktlisten, GPS, anropslogg etc, så Apple er veldig stricte på hva apper får tilgang til. På Android derimot skal selv den mest banale appen ha tilgang til så godt som alt.

Så en ting slik som Google sier her at for mange telefonprodusenter er late eller av en annen grunn trege som fører til forsinkede oppdateringer, og en annen sak er at Google selv tillater under deres tilsyn apper som egentlig burde aldri fått grønt lys i butikken.

Lenke til kommentar

Men, får vi oppdateringer som virker?

Jeg er personlig grådig lei av at "Android OS" og "Android System" sammen bruker 2.5-3 ganger så mye strøm som skjermen på min Nexus 6P, trolig takket være bugs i oppdateringer. Gøy å lade en 1 år gammel telefon 2 ganger om dagen...

 

Factory reset løser nok problemet.

Lenke til kommentar

 

Kan jeg gjøre min S7 edge til stock android ala pixel eller nexus?

Du kan alltids installere Lineage OS.

 

Disclaimer: Jeg garanterer ikke at telefonen din ikke brenner ned huset ditt og dreper naboen hvis du installerer Lineage OS.

Supert! Å fortelle om kan installere Lineage OS på S7 og S7 edge.

 

Jeg tror ikke det er ikke lurt å fortelle om kan installere/flash annet OS på S7 og S7 edge om personen ikke vet hvordan det skal gjøres for første gang og om tlf bricker har pengene og tlf gått rett i vasken/bort kasta.

 

Viktig, om personen installer annen OS enn Samsung Android OS bryter man garantiloven. Og det kan HENDE Knox sikkerheten bryter, det mens at telefonens sikkerhet er gone/borte kanskje for altid. Knox sikkerhet er viktig funksjon som holder telefoner safe som S health, Samsung Pay, får ikke OTA (får ikke nyere oppdatering fra Samsung) gennelt sikkerhet på tlf, data på tlf er ikke safe lenger, viktigeste er om tlf blir stjålet, om personen reset (installerer annen firmware vil det ikke hjelpe, Knox sikkerheten husker hvilke konto er den riktige, Knox har 5 backup i hardware og software) tlf vil det ikke hjelpe tlf blir låst til den Samsung konx personen var på logget (funksjonen funger KUN når Knox sikkerhet er ikke brytet, om sikkerheten er bytet da er tlf lost for altid, menes med Knox sikkerheten vil ikke fungere da osv.

 

Husk man bryker også Knox sikkerheten med å root tlf.

 

Mitt råd unngå å flash/installere annen firmware om ikke vet hva man gjør. Og om man har garatien og reklamasjon på tlf er det ikke lurt å gjøre det og selv om garantien er utgått. Data sikkerhet på tlf er det viktigeste som personvern mer viktig enn å enn root eller flash/installere annen firmware enn Samsung.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Kan jeg gjøre min S7 edge til stock android ala pixel eller nexus?

Du kan alltids installere Lineage OS.

 

Disclaimer: Jeg garanterer ikke at telefonen din ikke brenner ned huset ditt og dreper naboen hvis du installerer Lineage OS.

Supert! Å fortelle om kan installere Lineage OS på S7 og S7 edge.

 

Jeg tror ikke det er ikke lurt å fortelle om kan installere/flash annet OS på S7 og S7 edge om personen ikke vet hvordan det skal gjøres for første gang og om tlf bricker har pengene og tlf gått rett i vasken/bort kasta.

 

Viktig, om personen installer annen OS enn Samsung Android OS bryter man garantiloven. Og det kan HENDE Knox sikkerheten bryter, det mens at telefonens sikkerhet er gone/borte kanskje for altid. Knox sikkerhet er viktig funksjon som holder telefoner safe som S health, Samsung Pay, får ikke OTA (får ikke nyere oppdatering fra Samsung) gennelt sikkerhet på tlf, data på tlf er ikke safe lenger, viktigeste er om tlf blir stjålet, om personen reset (installerer annen firmware vil det ikke hjelpe, Knox sikkerheten husker hvilke konto er den riktige, Knox har 5 backup i hardware og software) tlf vil det ikke hjelpe tlf blir låst til den Samsung konx personen var på logget (funksjonen funger KUN når Knox sikkerhet er ikke brytet, om sikkerheten er bytet da er tlf lost for altid, menes med Knox sikkerheten vil ikke fungere da osv.

 

Husk man bryker også Knox sikkerheten med å root tlf.

 

Mitt råd unngå å flash/installere annen firmware om ikke vet hva man gjør. Og om man har garatien og reklamasjon på tlf er det ikke lurt å gjøre det og selv om garantien er utgått. Data sikkerhet på tlf er det viktigeste som personvern mer viktig enn å enn root eller flash/installere annen firmware enn Samsung.

Jeg hadde vel en ganske grei disclaimer? ;)

 

Garantiloven er noe annet. Du har derimot forbrukerkjøpsloven, men her er garanti noe som går utover forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsretten står derimot sterkt, og hvis du får en fysisk defekt på telefonen, vil det at du har installert et annet operativsystem være rivende likegyldig (såfremt ikke operativsystemet har gjort noe dumt som overklokket CPU-en for mye).

 

Samsung Knox har vist seg å være programmert av aper som kaster avføring på tastaturet, og man er uansett tjent med å fjerne det.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Men, får vi oppdateringer som virker?

Jeg er personlig grådig lei av at "Android OS" og "Android System" sammen bruker 2.5-3 ganger så mye strøm som skjermen på min Nexus 6P, trolig takket være bugs i oppdateringer. Gøy å lade en 1 år gammel telefon 2 ganger om dagen...

 

Hvis du har slikt forbruk på din 6p burde du gå inn og skru av ting du ikke trenger kjørt i bakgrunn for min kan holde i 2 dager med moderat bruk. Et annet tips er å bytte Software til f.eks Lineage OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...