Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan jeg montere støpsel på komfyr selv?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en komfyr av typen https://www.whiteaway.no/hvitevarer/komfyr/induksjons-komfyr/product/asko-ci9664s/

Den kommer uten påmontert ledning, kan jeg koble dette selv eller er jeg avhengig av elektriker?

 

Leste på http://www.klikk.no/bolig/oppussing/article859232.ece at:

 

 

Dette kan du gjøre selv

 

Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording - dvs vanlige støpsler også til komfyrer.

Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording - det betyr at du kan kjøpe ledning, støpsel og skjøtekontakt i butikken og selv sette det sammen.

 


 

Hvordan ville dere tolket dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tolker det som om det er lov, men jeg vet ikke hvor det er hentet fra og om det stemmer. Jeg koblet platetoppen selv, er utdannet innenfor elektrofag men har ikke lov til å drive med installasjon. 

 

Om du er usikker og uerfaren anbefaler jeg deg å få noen med erfaring til å gjøre det i det minste, varmgang er ikke noe å tulle med. 

 

Dette skriver jo whiteway selv:

 

 

 

OBS: Det følger ikke med ledning og/eller støpsel til denne modellen. Det vil si at du selv skal skaffe dette og få den montert av en autorisert elektriker. Velger du selv å montere komfyren, og det oppstår en feil, frafaller garantien din.
Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ja, etter norsk lov har du lov til å sette på støpsel selv. Men som Salvesen sier så kan leverandører sette egne særkrav, og brudd på disse vil da gå ut over reklamasjonsrett og/eller garanti. Det er jo også snakk om den som regel potensielt sett største enkeltm\belastningen i boligen, på den største utgående kursen. Det er fort snakk om store strømmer, og da er det desto viktigere at ledningene er riktig og skikkelig tilkoblet.

Lenke til kommentar

Regner med at det er en topol løsning ja. Man er rimelig glad og aktiv i matlaging dersom man investerer i en trefase komfyr. Og ja, de kommer med komfyrstøpsler siden Schuko bare er godkjent til og med 16A. Men man har fortsatt lov til å sette på eller bytte topolede støpsler til og med 25A.

 

Edit: var godt du sa Mr D, jeg forsto det som at det bare var støpsel som skulle monteres på eksisterende kabel på komfyren, men leste gjennom litt bedre nå. Da stiller jo saken seg litt annerledes. Det ville jo da vært lov om det var snakk om 16A utstyr, men ikke når det er 25A.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Tolkningsmyndighet omkring hvem som kan gjøre hva er DSB og dette er hva man sier:

 

http://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

 

Hvis hele kabelen mangler da har man ikke lov til å velge rett type kabel og montere den på, med mindre man er fagmann samtidig som man også arbeider for en godkjent virksomhet.

 

Hvis også stikk-fontakten (i veggen) mangler så kan det bli ganske dyrt for da krever "bolignormen" i dag at installatøren monterer en "komfyrvakt", dvs en innretning som sørger for automatisk utkobling av komfyren ved overoppheting og/eller røykutvikling. Tenker dette kan være noe av grunnen til at komfyren leveres uten kabel og med anbefaling om å ta i bruk elektriker. Hvis stikkontakten faktisk er der så er det godt mulig at installatøren synes det er ok å bruke det gamle regelverket som ikke krever "komfyrvakt".

 

Hvis det dreier seg om en installasjon etter gammelt regelverk så kan man bruken en "løs" komfyrvakt. Hvis det er etter nytt regelverk så må den være fastmontert.

 

http://www.sikkerhverdag.no/brann/forebygge-brann/dette-bor-du-vite-om-komfyrvakt/

 

Ender man opp med en brann etter "hobbymekk" så har man kanskje ikke spart så mye.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det brenne om man gjør det selv.. 

 

Det er da ingen i verden som vet at man har gjort det selv heller. 

Jeg har solgt haugevis av topper med løs kabel eller kontakt hvor man må skru sammen selv i begge ender. 

Også med 5-ledet kabel hvor da to og to skal sammen for normal stikk for topp/komfyr

Lenke til kommentar

Ved feil dimensjonering og/eller feil terminering så kan det brenne.

 

Det finnes kanskje også personer som ikke kjenner til kravene om komfyrvakt og hvordan denne skal utføres.

 

Hvis det brenner av en annen grunn så er det neppe en stor fordel at det blir avdekket at det er en ulovlig utført tilkobling av komfyren.

 

To av de vanligste grunnene til at det brenner i boliger er jo ellers:

 

  • Manglende eller dårlig fungerende komfyrvakt. (For automatisk utkobling)
  • Feil terminering i stikkontakter og i støpsler.

 

Dette kan man lese mer om i de brannstatistikkene som er utarbeidet av SINTEF.  

 

Det spørs om ikke dette er noe av grunnen til at leverandøren av komfyren leverer den uten kabel.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det spørs om ikke dette er noe av grunnen til at leverandøren av komfyren leverer den uten kabel.

Grunnen til at TS sin Asko-komfyr leveres uten kabel og støpsel er at den ikke er beregnet for Norge, men er en "universal-modell" for flere markeder. F.eks. i Sverige og Danmark tilkobles komfyrer av elektriker som fast instalasjon (vanligvis 400V). Asko komfyrer produseres av Gorenje, og alle komfyrer fra Gorenje som er produsert for det norske markedet leveres med ferdig montert kabel og 25A støpsel.

Lenke til kommentar

Kan hende det men at komfyrbranner og branner som følge om feil i terminering utført av fagmann eller amatør hører med blant de mest vanlige årsakene til branner med elektrisk årsak, det kan vi vel være enige om?

 

En annen vanlig feil og brannårsak er termineringen inne i inntaks og fordelingsskap og monteringen av strømskinner, men det kan man vel ikke få gjort så mye med annet enn å sjekke for varmgang og å bestille regelmessig ettersyn.    

 

I det hele og store. Når man snakker om terminering eller "kobling" da snakker man årsak no 1 til branner som har et elektrisk utgangspunkt. Dette er vel hva statistikken sier oss.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det er altfor mange branner i Norge pga feil montering/kobling og feil bruk av elektriske apparater. Men jeg svarte på spørmålet om dette var grunnen til at TS som komfyr ble levert uten kabel. Og grunnen til det, er som sagt, kun relatert til produksjon/salg i dette konkrete tilfellet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå har jeg søkt på dette tema i dagevis siden komfyr kom uten kabel. I butikken sier de det er helt ok å installere selv siden kontakten er på utsiden, de kom t.o.m. med ledning og kontakt ferdig montert om jeg ville kjøpe. Ellers ser jeg på nett at det er ulovlig å installere selv. Ja, vi har støpsel fra forrige komfyr. Når det gjelder lamper og sukkerbit har en jo vitterlig lov til å installere? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...